شهر آنتالیا

شهر آنتالیا

بندر آنتالیا در ساحل دریای مدیترانه ، در شمال خلیج آنتالیا و در جنوب غربی ترکیه قرار دارد و مرکز استان آنتالیاست . مساحت این شهر 1،417 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا 35 متر است.

آنتالیا در بخش جنوب غربی فلات آناتولی، در دره ای ساحلی واقعی شده که اطراف آن را کوهستان احاطه کرده است. رشته کوه تائورسوس (Taursus)  در جنوب فلات آناتولی ، موازی با دریای مدیترانه در سمت شرقی غربی کشیده شده و جلگه ساحلی باریکی را پدید آورده که از سه طرف با کوه و از یک طرف با دریا احاطه شده است. در برخی از بخش های ساحل ، قسمتی از کوه ها درون دریا فرو رفته اند و خلیج ها و شبه جزیره های کوچکی را تشکیل داده اند. آنتالیا در یکی از چنین جلگه هایی واقع شده است و بین کوه و دریا قرار دارد. این شهر شامل دو ناحیه مسطح با ارتفاع متوسط 35 متر می شود که از سنگ تراور تن تشکیل شده اند. مرکز شهر بر روی جلگه صخره ای نزدیک به دریا واقع شده و پراکندگی شهری آن تا جلگه کپزوستو (Kepezustu) وسعت پیدا کرده که از دریا دورتر است.

Image00001

آب و هوای شهر آنتالیا

وجود رشته کوه های تائورسوس ، آنتالیا را از بادهای سرد شمالی مصون نگاه می دارد. این شهر آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های گرم و خشک و زمستان هی معتدل و بارانی دارد. حدود 300 روز از سال ، هوای شهر آفتابی است و دمای مناسب جاذبه زیادی برای استفاده از آفتاب و دریا به وجود آورده است.

Image00002

جمعیت شهر آنتالیا

بر اساس آمار سال 2010، آنتالیا 1،001،318 نفر جمعیت دارد که از این جمعیت 502،491 نفر مرد و 498،827 نفر زن بودند. جمعیت این شهر در چهل سال گذشته حدود ده برابر شده و با وجود کاهش رشد جمعیت اکثر شهرهای ترکیه در سال های اخیر ، جمعیت این شهر افزایش یافته است. 

این شهر به دلیل رونق اقتصادی ، به خصوص صنعت گردشگری ، در سال های اخیر به رشد و توسعه خود ادامه داده است. جمعیت شهر مانند سایر شهرهای در ایام تعطیلات و فصل تابستان افزایشی چشمگیر می یابد. تعداد زیادی از ساکنان آنتالیا از شهرها و مناطق مختلف ترکیه به این شهر مهاجرت کرده اند، بنابراین ترکیب جمعیتی آنتالیا نسبتاً جوان تر از متوسط سن کشور ترکیه است. تراکم جمعیت در این شهر ، 478 نفر در هر کیلومتر مربع می باشد.

Image00003

تاریخچه شهر آنتالیا

گفته می شود که آتالوس دوم (Attalos II)  این شهر را در 150 سال قبل از میلاد ساخته و به تبعیت از نام خود ، آن را آتالیا (Attalia) نامیده است. براساس مدارک کشف شده در سال 2008 ، قدمت این شهر به سه قرن قبل ازمیلاد مسیح بر می گردد. آدالیا (Adalia) یا آتالیا بعد ها به تصرف امپراتوری روم درآمد و تبدیل به شهری رومی شد . بعد از دو قسمت شدن امپراتوری روم ، آنتالیا بخشی از مناطق شرقی یا بیزانس شد.

با قوت گرفتن حکومت های اسلامی ، مسلمانان به مرور مناطق تحت تسلط روم شرقی را در اختیار گرفتند. سلجوقیان آنتالیا را در سال 1207 تصرف کردند. در نیمه اول قرن 13 ، آنتالیا جز ایستگاه های اصلی کاروان های تجاری بود. با ظهور امپراتوری عثمانی در ترکیه ، آنتالیا در سال 1391 به تصرف عثمانی ها درآمد و حدود پانصد سال در اختیار آنان بود. در طی جنگ جهانی اول در سال های 1914 تا 1918 ، متفقین فاتح ، امپراتوری شکست خورده عثمانی را تجزیه کردند. در سال 1921 ، نیروی نظامی تحت فرمان آتاتورک ، آنتالیا را از اشغال ایتالیایی ها آزاد کرد و به شغل بیگانگان در آناتولی خاتمه داد . به این صورت ، آنتالیا بخشی از جمهوری ترکیه شد.

Image00004

آموزش و پرورش شهر آنتالیا

آنتالیا مراکز آموزشی برای رده های سنی مختلف دارد . دانشگاه آکدنیز (Akdeniz)  ،مهمترین مرکز آموزش ,الی این شهر است. این دانشگاه عمومی در سال 1982 در زیرزمینی به مساحت 925 هکتار و در غرب شهر ساخته شد. زبان آموزشی آن ترکی است و 15 دانشکده دارد.

تعداد دانشجویان این دانشگاه حدود 31 هزار و اعضای علمی آن 1،400 نفر هستند. دانشگاه آکدنیز از مراکز اصلی تحصیلات عالیه و تحقیقات علمی و جزء اتحادیه دانشگاه های اروپا (European University Association) است.

Image00005

ورزش شهر آنتالیا

به خاطر موقعیت جغرافیایی ، آب و هوا و حضور انبوه گردشگران، ورزش های آبی در آنتالیا طرفداران بسیاری دارد. بسیاری از هتل ها امکانات ورزشی مختلفی دارند ، از جمله سالن های بدن سازی ، ژیمناستیک ، سونا ، استخر و زمین های تنیس ، والیبال ، گلف و ... . البته این امکانات در هتلهای مختلف با توجه به درجه یا ستاره آنها متفاوت است.

در شهر و حومه آن مجموعه های ورزشی تفریحی متعددی وجود دارد که امکانات مختلفی را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. پارک های آبی ، قایق سواری ، استخر و اسکی روی آب توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

از جمله مجموعه های ورزشی این شهر می توان موارد زیر را نام برد:

">آنتالیا آرنا (Antalya Arena)

در سال 2010 با ظرفیت ده هزار نفر آغاز به کار کرده است . از این مجموعه ورزشی سرپوشیده در مسابقات بسکتبال سال 2010 (FIBA) استفاده شد.

استادیوم آتاتورک آنتالیا (Antalya Ataturk)

استادیومی چند منظوره با ظرفیت 11،137 نفر است . از این استادیوم بیشتر برای مسابقات فوتبال استفاده می شود و زمین خانگی تیم آنتالی اسپور (Antalyspor) است . این تیم در سال 1966 تاسیس شده و در لیگ برتر بازی می کند و در سال 1982 و سال 1986 برنده لیگ دسته اول فوتبال ترکیه شده است.

سالن ورزشی دیلک سابانچی (Dilek Sabanci)

با ظرفیت 2،500 نفر در سال 2001 افتتاح شده است. این سالن سرپوشیده برای برگزاری مسابقات بسکتبال 2010 (FIBA) ساخته شد.

مرکز آنتالیا اکسپو (Antalya Expo Center)

با ظرفیت 3،800 نفر در سال 1999 در 11 کیلومتری شمال شرقی شهر ساخته شد ومیزبان مسابقات یوروبسکت (EuroBasket) سال 2001 و مسابقات وزنه برداری جهانی (World Weightlifting Cahmpionship) سال 2010 بوده است.

مجموعه ورزشی مارادان (Maradan Sports Complex)

در سال 2008 ، با ظرفیت 7،428 نفر ساخته شده است . این سالن میزبان مسابقات فوتبال زیر 17 سال یوفا بوده است.

استادیوم جدید آنتالیا (New Antalya Stadium)

استادیومی چند منظوره و سرپوشیده با ظرفیت 41،703 نفر است که در سال 2014 افتتاح خواهد شد. این استادیوم در شمال شرقی شهر قرار دارد. پارک کنار این استادیوم به شکل صدف دریایی طراحی شده و مرکز آموزشی برای فدراسیون فوتبال ترکیه خواهد بود.


Image00007

اقتصاد شهر آنتالیا

اقتصاد آنتالیا به طور عمده به بخش خدمات و صنعت گردشگری وابسته است. آب وهوای این منطقه برای کشاورزی و دامپروری بسیار مناسب است. تولیدات کشاورزی مهم منطقه شامل مرکبات ، پنبه ، موز ، زیتون و انواع گل می شود . صنایع بزرگ و مهم کمتر در شهر دیده می شود؛ ولی صنایع کوچک در شهر و حومه آن وجود دارد و بیشتر در ارتباط با صنایع غذایی و موارد خدماتی است.

آنتالیا از مقاصد عمده گردشگری در مناطق مدیترانه ای می باشد. از حدود 27 میلیون گردشگر که در سال 2010 به ترکیه سفر کرده اند، 30 درصد مربوط به آنتالیا بوده است. صدها اقامتگاه ، مسافرخانه و هتل در این شهر و مناطق اطراف آن وجود دارد. آنتالیا بیش از هفتاد هتل پنج ستاره دارد و در سال 2011 از نظر تعداد گردشگر بین المللی پس از لندن و پاریس ، در رتبه سوم جهانی قرار گرفت.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR