اقتصاد شهر ازمیر

اقتصاد شهر ازمیر

istanbul_shabavizparvaz03_Economyازمیر یکی از مهم ترین بنادر ترکیه و همچنین شهری تجاری ، صنعتی و توریستی است. از گذشته ، صادرات این شهر شامل محصولات کشاورزی ، مواد غذایی ، منسوجات ، پوشاک ، آهن و فولاد بوده است. محصولاتی از جمله پنبه ، انگور ، انجیر ، توتون و زیتون از تولیدات کشاورزی این شهر هستند و کیفیتشان در دنیا شناخته شده است. همچنین ازمیر انواع منابع معدنی از جمله طلا ، آهن و سنگ مرمر دارد. نوشیدنی های مختلف در حجم تجاری ، برای این شهر بسیار مهم است. واردات اصلی این شهر سوخت ، ماشین آلات ، فولاد ، وسایل حمل ونقل ومواد شیمیایی است.

در اوایل قرن نوزدهم ، تجارت از طریق بندر شهر برای اقتصاد امپراتوری عثمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و اصول اقتصادی دهه های اولیه جمهوری ترکیه نیز در کنگره اقتصادی ازمیر (Izmir Economic Congress) تعیین شدند. این کنگره قدیمی بعد از پایان جنگ استقلال ترکیه ، در فوریه در ازمیر برگزار می شود و هدف آن تاکید و اهمیت بر رشد و توسعه اقتصادی ترکیه است.

istanbul_shabavizparvaz02_Economyدر حال حاضر اقتصاد ازمیر شامل حدود 30/5 درصد صنعت ، 48/2 درصد تجارت و خدمات ، 13/5 درصد حمل و نقل و ارتباطات و 7/8 درصد کشاورزی است. در سال 2008 ازمیر 10/5 از درآمدهای مالیاتی ، 6 درصد از صادرات و 4 درصد از واردات ترکیه را به خود اختصاص داد. این استان ، سومین صادر کننده بزرگ ، بعد از استانبول و بورسا و همچنین پنجمین وارد کننده بزرگ است. بخش عمده ای از صادرات منطقه از طریق بندر آلسانکاک (Alsancak) انجام می شود.

از جمله شرکت های مهم ازمیر می توان به شرکت ویو بویا فابریکالاری (DYO Boya Fabrikalari) فعال در صنعت تولید مواد شیمیایی مانند رنگ و روغن جلا؛ پتکیم (Petkim) تولید کننده مواد پتروشیمی مانند اتیلن ، پلی اتیلن ، پلی وینیل کلراید (Polyviny Chloride) و پلی پروپلین (Polypropylrnr) و شرکت بسته بندی تکنوپت (Teknopet) اشاره کرد.

istanbul_shabavizparvaz_Economyاین شهر دو منطقه بزرگ تجارت آزاد و هجده منطقه صنعتی سازمان یافته دارد. منطقه تجارت آزاد ازمیر (IAOIZ) با وسعت 7/5 کیلومترمربع ، در نوع خود یکی از مناطق تجاری بزرگ و مدرن ترکیه است و در شمال غربی شهر در منطقه سیگلی (Cigli) قرار دارد. دویست شرکت صادرکننده و ده ها شرکت بین المللی در این منطقه مشغول به کار هستند. منطقه تجارت آزاد چرم منمن (Menemen Leather) خاص محصولات چرمی است و اکثر شرکت های مهم تولید چرم ، در این منطقه مشغول به فعالیت هستند.

ازمیر یکی از شهرهای توریستی ترکیه به شمار می آید که از لحاظ فرهنگی ، تاریخی و طبیعی ، گردشگران زیادی را به خود جلب می کند و گردشگری نقش مهمی در اقتصاد این شهر دارد.


6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR