شهر آدانا ترکیه

شهر آدانا (Adana)

جغرافیای طبیعی شهر آدانا

آدانا پنجمین شهر بزرگ ترکیه و یکی از شهرهای جنوبی و از مراکز اصلی کشاورزی و تجاری کشور است. این شهر با مساحت حدود 2000 کیلومتر مربع در بخش جنوب مرکزی آناتولی ، در مسیر رودخانه سیحان (Seyhan)  و 30 کیلومتری منتهی الیه شمال شرقی سواحل دریای مدیترانه ، در ارتفاع 23 متری از سطح دریا ، در دشت کاکوروا (Cukurova) قرار دارد. این دشت وسیع و حاصل خیز در بخش جنوب شرقی کوهستان تاروس (Taurus) قرار گرفته است. آدانا پنج منطقه شهری دارد.

شمال شهر با دریاچه وسیع پشت سد سیحان احاطه شده است که ساخت آن در سال 1956 به پایان رسید. این سد برای تولید نیروی برق ساخته شد و فلات پایین تر کاکوروا را آبیاری می کند. دو کانال آبیاری در شهر به سمت فلات جریان دارد که از مرکز شهر ، از سمت شرق به غرب ، عبور می کنند. کانال دیگری در بخش جنوب شرقی شهر برای آبیاری دشت یورگیر (Yuregir) وجود دارد.

آب و هوای شهر آدانا

آدانا آب و هوای مدیترانه ای دارد. زمستان های این شهر معتدل و مرطوب و تابستان هایش گرم و کم باران هستند؛ اما رطوبت نسبی هوا در تمام طول سال یکسان و حدود 50 تا 60 درصد است.

جمعیت شهر آدانا 

در سال 2011، کل جمعیت شهر آدانا 1،617،284 نفر بوده است. رشد جمعیت در سال 2009 حدود 2/5 درصد و در سال 2011 ، حدود 1/6 درصد بود. دو سوم جمعیت در بخش غربی رودخانه سیحان زندگی می کنند. اکثریت قومی منطقه ، ترک و عرب و کرد هستند. این اقوام از نظر تعداد تقریبا با یکدیگر برابرند.

تاریخچه شهر آدانا

تاریخچه آدانا به شش هزار سال قبل بر می گردد. ساکنان اولیه این شهر ، هیتایی ها بودند. بعد از سقوط هیتایی ها این شهر به تصرف کشورهای مختلفی درآمد. در دوران امپراتوری هخامنشیان و ساسانیان در ایران ، این منطقه زیر سلطه آنان بود و نبردهای زیادی بین ایرانیان و یونانیان و رومی ها برای تسلط بر این مناطق رخ داد. بعد از سقوط امپراتوری ساسانی، برای مدتی این شهر در اختیار اعراب بود. در سال 964 بعد از میلاد، امپراتوری بیزانس ، اعراب را شکست داد و شهر را تصرف کرد. سپس در سال 1132 ، نیروهای پادشاهی ارمنی شهر را تصاحب کردند.

با قدرت گرفتن حکومت های اسلامی از بنی امیه و بنی عباس ، این شهر در اختیار آنان بود، به خصوص امپراتوری عثمانی که حدود چهار قرن ، از سال 1517 تا 1918 ، این منطقه را اداره می کرد. بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی ، کنترل شهر به سپاهیان فرانسه واگذار شد. ناسیونالیست های ترک علیه نیروهای متفقین جنگیدند و در 20 اکتبر 1921 ، معاهده آنکارا (Treaty of Ankara) بین مجلس ملی اعظم ترکیه (Turkish Grand National Assembly) و فرانسه بسته شد. براساس مفاد این توافق نامه ، فرانسه پایان جنگ سیسیلیا (Cicilia) را تایید کرد و سربازان فرانسوی و ارمنی در 5 ژانویه 1922 از این شهر عقب نشینی کردند و شهر به تسلط جمهوری ترکیه درآمد.

آدانا در تاریخ 27 جون 1998 ، بر اثر زمین لزره ای با شدت 6/2 ریشتر تخریب شد. این زمین لرزه 145 کشته و 1،500 زخمی و هزاران نفر بی خانمان برجای گذاشت و خسارات مالی آن حدود یک میلیارد دلار برآورد شد. طی سالهای اخیر آدانا رشد چشمگیری داشته و به شهری در حال توسعه و فعال تبدیل شده است.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR