ساختمان های تاریخی قونیه

ساختمان های تاریخی قونیه

قلعه نظامی شهر قونیه (Citadel)

در مرکز شهر قرار دارد و از بهترین نمونه های نظامی سلجوقیان می باشد. سنگ های تیره بازالت این قلعه، از صخره های آتشفشانی تراشیده شده اند که از کوه ارسیز (Erciyes) فوران کرده اند. جاستین (Justinian) این قلعه نظامی را در قرن ششم ساخت و سنت باسیل (St. Basil) کلیسای معروفی در آن بنا کرد. در سال 1224 سلطان سلحوقی ، کیقباد اول با تحکیم بنیاد آن و افزودن نوزده برج مستحکم تو دیواره های داخلی با ضخامت تقریبا ً سه متر ، آن را استحکام بخشید. تفاوت بین سنگ های خام بیزانسی و سنگ های با دقت تراش خورده سلجوقی ، دلالتی واضح از گذر زمان است. بعد ها ، سلطان محمد فاتح این قلعه را تعمیر و مسجد فاتح (Fatih) کوچک را به سالن قبلی نمازگزاران در ضلع شمال شرقی حیاط اندرونی اضافه کرد. اکنون حیاط اندرونی و دیواره های بیرونی آن با وجود بازارها بسیار شلوغ و پرهیاهو هستند.

مقبره های فاطمه خاتون و سینان پاشا (Fatma Hatun and Sinan Pasa Tombs)

آرامگاه سینان پاشا ، درست در سمت راست قرار گرفته و آرامگاه قدیمی عثمانی است که با استناد به نوشته کتیبه آن ، در سال 1574 ساخته شده . تابوت سنگی کارامان (Karaman) ، فرماندار کل سینان پاشا در این مکان قرار دارد. مقبره دختر مراد پاشا در سمت شمالی سینان پاشا می باشد. این آرامگاه برای دختر فرماندار کل ، کیوکا مراد پاشا (Kuyuca Murad Pasha) ، فاطمه خاتون ساخته شد که در سال 1585 از دنیا رفت و تابوتی از سنگ مرمر دارد.

مدرسه کیفته (Cifte Madrese)

این مدرسه آموزش طب سنتی سلجوقیان ایرانی را به آناتولی آورد و به عنوان اولین مدرسه در آناتولی شناخته می شد. کیفته به معنی دوقلو است واین نام برای دو مدرسه همسان به کار می رود.

گمان می رود که مدرسه پزشکی را گوهر نصیب خاتون (Gevher Nasibe Hatun)، خواهر سلطان قیاس الدین کیخسرو ، ساخته است. این ساختمان ها ، اکنون بخشی از دانشگاه ارسیز (Erciyes) می باشند و موسسه تاریخچه پزشکی با مجموعه ای خوب در آن قرار دارد و دریچه ای به شیوه های پزشکی قرن 13 می باشد.

کاخ سلجوقی (Seljuk Palace)

در دوران قلیج ارسلان دوم بنا شده و سلطان علاءالدین کیفباد آن را گسترش داد. نام دیگر آن کاخ علاءالدین است و بر روی تپه علاءالدین قرار گرفته. دیوارهای کاخ باکاشی تزیین شده اند. در حال حاضر تنها بخشی از این قصر قدیمی باقی مانده است که با سایبان های بتنی درمقابل عوامل طبیعی محافظت می شود.

کیفته کامبت (Cifte Kumber)

آرامگاه همسر دوم علاءالدین کیقباد ، مادر ولیعهد است که در سال 1247 در مکانی دور افتاده ساخته شد. وی  و  دو پسرش توسط کیخسرو دوم به قتل رسیدند. کیخسرو پسر هانات خاتون (Hanut Hatum) بود که پس از بردن رقابت و مسموم کردن پدرش در یک ضیافت ، تاج و تخت وی را تصاحب کرد. آرامگاه آنها ، مقبره دوقلو نامیده می شد که فقط یکی از آنها حفظ شده است.

چاتال هویوک (Catalhoyuk)

منطقه مسکونی باستانی عصر حجر است که در شمال شرقی قونیه با فاصله ای در حدود یک ساعت ، در شهرستان چومرا (Cumra) قرار دارد و در سال 1950 کشف شد. آثار به دست آمده طی حفاره ای که در بین سال های 1961 تا 1965 توسط جیمز ملارت (James Mellart) انجام شد، متعلق به 5،500 سال قبل از میلاد مسیح بودند که گواهی بر زندگی انسان های اولیه در این مکان می باشد. این منطقه مسکونی به خاطر وسعت زیاد و نقاشی های روی دیوار درون خانه ها معروف می باشد. در طول حفاری ، صنایع دستی زیادی از لوازم روزمره زندگی و دیوارهای نقاشی ده و در بین اشیاء باستانی ، انواع مجسمه و شیشه آتش فشان واجسام سفالی کشف شدند.

خانه ها اغلب خشتی بودند و در بین برخی از آنها دیواری وجود نداشت. بر روی دیوارها داخلی منازل نقاشی های قرمز رنگ ارزشمندی وجود داشته و طاقچه ها و تنورهایی در داخل دیوار تراشیده شده بودند. خانه ها یک اتاق و انبار با دیوارهای گچی داشتند. جالب این است که برخی خانه ها درب خروجی به بیرون نداشتندو ساکنین آنها از سوراخی که بر روی سقف قرار داشت به کمک یک نردبان، پایین می آمدند. این منطقه یکی از ابتدایی ترین مناطق مسکونی کشف شده است و از این نظر حائز اهمیت است.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR