معبد گارنی

معبد گارنی (TEMPLE OF GARNI) در نزدیکی شهر ایروان ، در استانی به نام کوتایک می باشد . این آثار باستانی زیبا و قدیمی بازمانده دوران مهرپرستی می باشد و برای نیایش خورشید به عنوان مهرابه ساخته شده بود.تنها نیایشگاه غیر مسیحی بازمانده در ارمنستان نیایشگاه گارنی می باشد.

متاسفانه در معبد گارنی بر اثر زلزله ی وحشتناکی در سال 1679 خراب شد. نیایشگاه گارنی در حدود 300 سال خراب مانده بود و در بین سال های 1968 تا 1974 میلادی بازسازی شده است.

TEMPLE_OF_GARNI_2

نام بنا از گارنیک که از نوادگان هایک بوده است نامگذاری شده است .در زمان قدیم به دلیل خوش آب و هوایی این منطقه، شکارگاه اختصاصی پادشاهان در قرن های متفاوت قرار داشته است. رودخانه گارنی در فاصله ی 28 کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار گرفته است.

TEMPLE_OF_GARNI

در محدوده نیایشگاه گارنی یک حمام اختصاصی وجود دارد که برای دختر خسروپرویز (خواهر تیرداد سوم ) بوده است . این حمام مجهز به حوزچه های آب گرم و سرد و حمام بخار می باشد. نکته جالب و زیبای این حمام کاشی کاری های کف این حمام است که با 15 رنگ طبیعی تزیین شده است و درون آن با طرح ماهی های دریا و نقش یک زن و مرد که نماد خدای اقیانوس ها بوده است کار شده است.

TEMPLE_OF_GARNI_1

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR