برج الخلیفه دبی

برج الخلیفه بلندترین آسمان خراش جهان است . ساخت این پروژه عظیم در ششم ژانویه 2006 آغاز شد و در سال 2009 به پایان رسید و در 4 ژانویه 2010 افتتاح شد .

برج الخلیفه با داشتن چند رکورد در گینس یکی از استانداردترین برج های جهان است.

21

_تراس یا عرشه برج الخلیفه در ارتفاع 425 متری و در طبقه 148 قرار دارد .

_ 163 طبقه روی زمین و تنها یک طبقه زیر زمین قرار دارد .

_ برج الخلیفه در ابتدا برج دبی نام داشت

_ برج الخلیفه بلندترین ساختمان جهان است که 3 برابر بلندتر از برج ایفل  و 2 برابر بلندتر امپایر استیت است از جمله رکرودهای برج الخلیفه می توان به موارد زیر اشاره کرد .

برج الخلیفه رکورد بالاترین ساختمان ایستاده جهان ، بلندترین ارتفاع قابل سکونت ، بیشترین تعداد طبقات ، طولانی ترین آسانسور جهان ، دومین تراس بلند جهان ، بلندترین عرش مشاهده فضای باز جهان است

_ در واج زمان ساخت روزی 1200 نفر مشغول به کار بودند .

_ آلمینیوم استفاده شده در این برج معادل وزن 5 هواپیمایی A380 . بتن استفاده شده در این ساختمان به اندازه وزن 100 فیل است .

_ اگر تمام میلگردهای استفاده شده در برج الخلیفه را روی زمین قرار دهیم به اندازه یک چهارم طول کره زمین خواهد شد .

_  29 هزار پانل شیشه ای برای نمای خارجی استفاده شده ، 300 کارشناس چینی با همکاری یکدیگر برای طراحی روکش فلزی برج الخلیفه زحمت کشیدند که بتواند گرمای تابستان را تحمل کند .

_ برج الخلیفه دارای یک آسانسور ویژه برای موارد اضطراری است .

_ برج الخلیفه دارای 12 بالابر برای تمیزکردن شیشه هاست و 36 نفر برای تمیز کردن شیشه ها به وسیله کابل آویزان می شوند .

_ در طراحی برج الخلیفه از گل صحرایی HYMENOCALLIS  الهام گرفته شده .

_ طراحی برج الخلیفه توسط شرکت اسکیدمور و اونیگرو مریل (SOM ) انجام شد

_ سیستم تهویه مطبوع برج الخلیفه هوای خنک و تمیز را از طبقات بالا به پائین می کشد در زمان اوج خنکی هوای داخل برج به اندازه ذوب شدن 13 هزار تن یخ در روز خنک می شود ، هوای گرم و مرطوب بیرون رابه داخل کشیده و با مقدار معینی از هوای خنک ترکیب می شود و رطوبت را تعدیل می کند .

_ آبنمای خارجی برج الخلیفه توسط شرکت WET  وبه ارزش  218 میلیون دلار ساخته شده و دارای 275 متر ارتفاع و 660 لامپ و 50 پروژکتور رنگی است ، آب از ارتفاع 150 متری پرتاب می شود و با رقص نور و موسیقی کلاسیک عربی خلیفه به نام آب نمای دبی نامگذاری شد .

22

23

25

26

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR