شهر افس یا افسوس

شهر باستانی افسوس (Ephesus)

 شهر افسوس ، شهری باستانی و یونانی است که آن را با عنوان شهر بزرگ روم در سواحل غربی آسیای صغیر نیز می شناسند. این شهر در ایالت ازمیر و در نزدیکی شهر کوش آداسی قرار دارد. در دوره روم ، این شهر بیش از 250.000 نفر جمعیت داشت. در گذشته ، به خاطر موقعیت استراتزیکی اش ، تبدیل به مهم ترین مرکز تجاری شد و اکنون ، یکی از مهم ترین مراکز گردشگری در ترکیه است. شهرت اصلی این شهر به خاطر وجود یکی از عجایب هفتگانه ، معبد آرتمیس (Artemis)  ، در آن است.

Ephesus_city_kusadasi_shabavizparvaz_01

معبد آرتمیس 100 ستون مرمری زیبا داشت که ارتفاع هر کدام بیش از 15 متر بود. این معبد در سال 550 قبل از میلاد، ساخته و سه بار به طور کامل بازسازی شد تا اینکه سرانجام در سال 401 میلادی ویران گردید. این معبد در سال 1869 ، در طول حفاری های باستان شناسی موزه بریتانیا کاوش شد و بعضی از قطعات زینتی و سایر یافته های آن به لندن و دیگر موزه های باستان شناسی از جمله استانبول منتقل شد.

افسوس بزرگ ترین مجموعه معماری رومی در شرق مدیترانه را دارد؛ اما تنها 15 درصد از آن کاوش شده است.

به جز معبد آرتمیس ، چند مکان دیگر در این شهر وجود دارد که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.  این شهر مورد توجه مسلمانان نیز هست؛ چرا که بسیاری این شهر را شهر اصحاب کهف می دانند و گفته می شود که غار اصحاب کهف در نزدیکی این شهر قرار دارد. همچنین گفته می شود که خانم مریم مقدس یا کلیسای مری در 7 کیلومتری این شهر قرار دارد. این خانه با معماری رومی و از سنگ ساخته شده است.

Ephesus_Ancient_city_kusadasi_shabavizparvaz_07

باسیلیکای سنت جان (Basilica of St.John) را ژوستینین اول (Justinian) در قرن ششم میلادی ساخت. گفته می شود که سنت جان اواخر عمرش را در نزدیکی این شهر گذرانده و در همان جا به خاک سپرده شده است.

کتابخانه سلسیوس (Library of Celsus) که نمای خارجی آن با دقت بسیار از تکه های اصلی بازسازی شده ، در سال 125 پس از میلاد ساخته شد و شامل 12 هزار کتیبه است. سلسیوس مخارج ساخت این کتابخانه را از ثروت و دارایی های خود پرداخت کرد و جسد او نیز در تابوت سنگ آهکی در پای کتابخانه دفن شده است. بسیاری از مورخان علت قرار گرفتن ساختمان در جهت شرق را استفاده از نور صبحگاهی و طبیعی برای اتاق های مطالعه می دانند.

Ephesus_city_kusadasi_shabavizparvaz_02

ادئون (Odeon) هم یک سالن تئاتر مسقف است که 22 پله دارد و توسط ودیوس آنتونیوس (Vedius Antonius) و همسرش حدود سال 150 بعد از میلاد ساخته شد. اینجا مکانی کوچک برای اجرای تئاتر و کنسرت بوده و ظرفیتی جدود 1500 صندلی دارد. قسمت فوقانی سالن تئاتر با ستون های سنگ گرانیت قرمز تزئین شده و درهای ورودی نیز از 2 طرف سالن وجود دارد.

معبد ها دریان (Template of Hadrian) متعلق به دهه دوم میلادی است، ولی تعمیرات آن در قرن چهارم صورت گرفت و از قطعات بازمانده بازسازی شد. نقش برجسته تعدادی از چهره های مهم از جمله امپراتور تئودوسیوس اول (Theodosius) ، همسر و پسر ارشدش در گچبری بالای معبد قرار دارند که امروزه در موزه باستان شناسی افسوس (Ephesus Archaeological Museum) به نمایش گذاشته شده است.

معبد دومیتیان (Template of Domitian) ، یکی از بزرگترین معابد شهر است و ستون هایی با ابعاد 8 در 13 متر دارد. این معبد و مجسمه های آن تنها بقایای نسل دومیتیان ، امپراتور روم ، است.

Ephesus_city_kusadasi_shabavizparvaz_04

Ephesus_city_kusadasi_shabavizparvaz_05

Ephesus_city_kusadasi_shabavizparvaz_06


6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR