شهر ترابزون

ترابزون(Trabzon)

شهر ترابزون ترکیه

بندر ترابزون یا ترابوزون و یا طرابوزان که سابقا ً تراپزوس و تربیزوند (Trapezus and Trebizond) نامیده می شد ، شهری در ساحل دریای سیاه و شمال شرقی ترکیه و مرکز استان ترابوزان می باشد. ترابوزان در جاده قدیم ابریشم (Silk Road) واقع شده و برای قرن ها ، مرکز تجمع مذاهب ، زبان ها و فرهنگ ها بوده است. این شهر از سمت جنوب شرقی ، دروازه تجاری ایران و از سمت شمال شرقی ، دروازه روسیه و قفقاز محسوب می شده است. منطقه ترابوزان در کل 4685 کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر در شمال فلات آناتولی واقع شده و رشته کوه های پنتیک (Pontic Mountains) از میان استان ترابوزان می گذرند.

آب و هوای شهر ترابزون

به دلیل مجاورت با دریای سیاه و احاطه شدن با کوه های شیب دار در سمت جنوب شهر ، ترابزون آب و هوای معتدلی دارد . این شهر در تمام طول سال باران های مداوم ، تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد و مرطوب دارد.

بیشترین میزان بارش در ماه های پائیز و بهار است. بارش برف در زمستان مشاهده می شود. دمای هوا در صبح و شب تفاوت زیادی ندارد.

جمعیت شهر ترابزون

در سال 2010  ، جمعیت ترابزون 415652 نفر بود. مذاهب و فرهنگ های دیگر ، نقش عمده ای در شیوه زندگی مردم این شهر ایفا کرده اند. در گذشته نیز همانند امروز ، مسلمانان و مسیحیان در کنار هم زندگی می کردند و همین مسئله شهر را مفتخر به داشتن میراث فرهنگی غنی کرده است. مردم این شهر به محافظه کاری و ملی گرایی معروف هستند و احساس وفاداری زیادی نسبت به خانواده ، دوست ، مذهب و کشورشان دارند. جمعیت کمی از مسلمانان یونانی زبان در ترابزون زندگی می کنند. همچنین ، اقلیت روسی هم در این شهر ساکن هستند.

تاریخچه شهر ترابزون

تاریخچه شهر ترابزون به قرن هشتم قبل از میلاد بر می گردد. این بندر را بازرگانان یونانی از شهر ملط (Miletus) در غرب آناتولی تاسیس کردند و نام آن را تراپزوس (Trapezus) گذاشتند. این شهر در آن زمان ، مرکز تجاری مهمی برای یونانی ها به شمار می آمد. بعد ها میثریدات ششم (Mithridates) پادشاه پنتوس (Pontus) ، پادشاهی پانتوس را بنا نهاد که ترابزون هم شامل آن می شد. اما وقتی رومی ها به پادشاهی پانتوس ملحق شدند ، ترابزون تحت حکومت رومیان درآمد و موقعیت مهم تری از قبل برای تجارت پیدا کرد. جاده ها و راه های ارتباطی جدیدتری برای توسعه تجارت در اطراف شهر ساخته شد. در سال 258 ، گوت ها (Goths) شهر را غارت کردند و تا قرن هشتم ، شهر هرگز به وضعیت مناسب برنگشت. از آنجایی که ترابزون در راه ابریشم قرار داشت ، مهم ترین مرکز حمل و نقل ابریشم بین بیزانس و کشورهای مسلمان بود و کاروان های ایرانی برای فروش ابریشم به اروپا ، از این شهر عبور می کردند.  در قرن پانزدهم ، محمد دوم شهر را تصرف کرد . در طول جنگ جهانی اول ، ترابزون تحت تصرف روس ها درآمد. به دنبال جنگ استقلال ترکیه (Turkish War of Independence) و ابطال معاهده سیورس (Treaty of Sevres) در سال 1920 ، پس از بستن معاهده لائوسان (Lausanne) در سال 1923 ، ترابزون دوباره بخشی از ترکیه شد و در زمینه اقتصادی و تجاری پیشرفت کرد . در طول جنگ جهانی دوم ، به دلیل اینکه دریای سیاه در منطقه جنگ قرار داشت ، فعالیت های کشتیرانی دوباره محدود شد.

در پی پیشرفت ترکیه ، وضعیت اقتصادی و تجاری ترابزون هم پیشرفت کرد . بزرگراه های ساحلی و بندر جدید این شهر ، باعث بیشتر شدن روابط تجاری شهر با آناتولیای مرکزی و در نتیجه یک سری از پیشرفت ها شد ، هر چند در مقایسه با قسمت های غربی و جنوب غربی ترکیه ، رشد آن کندتر بود.

trabzon_city_turkey_shabavizparvaz_07

آموزش و پرورش شهر ترابزون

ترابزون مرکز آموزش و فرهنگ یونان بوده است. موسسه آموزشی فرون تیسترین (Phrontisterion of Trapezous) کار خود را در سال 1682 در این شهر شروع کرد و در سال 1921 بسته شد. امروزه از ساختمان این موسسه به عنوان مدرسه ترکی استفاده می شود.

دانشگاه دولتی فنی کارادنیز (Karadeniz Technical University) ترابزون در سال 1955 تاسیس شد. این دانشگاه ، چهارمین دانشگاه قدیمی در ترکیه و تنها دانشگاه فنی است که دانشکده پزشکی دارد. علاوه بر دانشجویانی از سرتاسر ترکیه ، پذیرای دانشجویانی از مناطق دریای سیاه و آناتولی شرقی است.

ورزش شهر ترابزون

مانند سایر شهرهای ترکیه ، فوتبال پرطرفدارترین ورزش در ترابزون است ؛ به طوری که تا سال 2010 ، ترابزون اسپور (Trabzonspor) تنها باشگاه ترکی در آناتولی بود که شش بار برنده لیگ برتر ترکیه شده بود. ترابزون اسپور همچنین یکی از موفق ترین باشگاه های ترکیه در جام یوفا (UEFA) می باشد.

در جولای 2007 ، ترابزون میزبان فصل اول بازی های دریای سیاه (Black Sea Games) بود.

اقتصاد شهر ترابزون

در گذشته ترابزون برای کشتی رانان دریای سیاه ، در شرایط آب و هوایی نامساعد ، پناهگاهی محسوب می شده است. ناوگان های دریایی ایتالیایی ها برای قرن ها در تجارت دریای سیاه فعالیت داشتند و از ترابزون به عنوان بندر دریایی مهم برای تجارت کالاهای بین اروپا و خاورمیانه استفاده می کردند.

در این شهر نوعی ماهی به نام همسی (Hamsi) مشهور می باشد که جزء وعده های اصلی اغلب رستوران های شهر است. فندق و چای از عمده صادرات این شهر هستند.

trabzon_city_turkey_shabavizparvaz_01

شهر ترابزون ترکیه

trabzon_city_turkey_shabavizparvaz_02

شهر ترابزون ترکیه

trabzon_city_turkey_shabavizparvaz_03

شهر ترابزون ترکیه

trabzon_city_turkey_shabavizparvaz_04

شهر ترابزون ترکیه

trabzon_city_turkey_shabavizparvaz_05

شهر ترابزون ترکیه

trabzon_city_turkey_shabavizparvaz_06

شهر ترابزون ترکیه

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR