مکان های مذهبی ترابزون

مکان های مذهبی شهر ترابزون

mosque1600مسجد فاتح (Fatih)

مهم ترین مسجد شهر است که در منطقه ارتاهیسار قرار دارد. ساختمان این مسجد در قرن دهم بر روی بقایای معبدی از دوران قدیم رومیان ساخته شده و در طی قرن های 12 تا 14 بازسازی شد. در ابتدا ، از این مسجد به عنوان کلیسا استفاده می شده است، اما در زمان محمد دوم این مکان تبدیل به مسجد شد. مسجد فاتح دارای نمونه های زیبایی از خط عثمانی است.

mosque1600مسجد گلبهار خاتون (The Gulbahar Hatun)

زیباترین مسجد شهر است که در منطقه ارتاهیسار (Ortahisar)  در شمال شهر قرار دارد. این مسجد را سلیم گریم (Selim the Grim) در سال 1514 به یاد بود مادرش گلبهار خاتون ساخته و یک مناره به سبک مناره های مساجد عثمانی در ضلع غربی آن قرار دارد.

mosque1600مسجد اسکندر پاشا (Iskender pasha)

در مرکز شهر در میدان تقسیم (Taksim) قرار دارد. فرماندار شهر ، اسکندر پاشا این مسجد را در قرن شانزدهم ساخت و مقبره وی هم در این مسجد قرار دارد. این بنا در طول زمان بازسازی شده و به شکل امروزی اش در آمده و در ساخت این مسجد از سنگ استفاده شده است.

mosque1600مسجد کارشی (Carsi Mosque)

در منطقه کمر التی کارشی در مرکز شهر قرار دارد. این مسجد را یکی از فرمانداران شهر ، در سال 1839 با سنگ های تراش خورده زیبا ساخته است.

churchکلیسای سنت آن (Saint Ann Church)

قدیمی ترین کلیسای باقی مانده در شهر است. در سال 1416 ، این کلیسا تبدیل به مسجد و در سال 1923 صدمات زیادی به آن وارد شد. اکنون بقایای این ساختمان باقی است، در آن قفل شده و تنها امکان مشاهده نمای خارجی آن ممکن است.

churchکلیسای سانتا ماریا (Santa Maria Church)

به دستور سلطان عبدوالمسید  (Abdulmecid) بین سال های 1869 تا 1874 ساخته شده و در مرکز شهر قرار دارد.

temple_512صومعه سوملا (مکا)(Macka)(Sumela Monastery)

در پارک ملی آلتیندر ، در فضای طبیعی بسیار زیبایی در پنجاه کیلومتری جنوب ترابزون و در لبه صخره های دره معروف مکا قرار گرفته است . این صومعه ارتودوکس یونانی در ارتفاع 1200 متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد و در سال 386 بعد از میلاد ، در طول دوران امپراتوری تئودوسیوس اول (Theodosius) ساخته شد.

این صومعه در طول دوره های مختلف ، چندین بار تعمیر و مرمت شده است و در قرن سیزدهم به شکل امروزی خود درآمده . مجموعه صومعه شامل یک کلیسای بزرگ ، چندین کلیسای کوچک ، اتاق مطالعه ، کتابخانه و ... است. دیواره های داخلی و بیرونی کلیسای اصلی با نقاشی های دیواری تزئین شده اند.

کلیسای اصلی عروج مریم مقدس (The Curch of the Assumption of the Virgin) و مجموعه صومعه ، پنج طبقه است و در مجموع 72 اتاق دارد و از طبقه بالای آن به عنوان گالری و اتاق دیده بانی استفاده می شده است. تمام ساختمان و دیواره های آن ، پر از نقاشی آبرنگ هستند. قسمتی از ساختمان، از صخره بیرون زده است. در جلوی این کلیسا چشم انداز زیبایی از دره قرار گرفته و پشت آن ، کوه های صخره ای تیز قرار دارد.

temple_512صومعه کایماکلی (Kaymakh Monastery)

در بالای بز تپه (Boztepe)  ، در سه کیلومتری جنوب شرقی ترابزون قرار دارد. این صومعه ارمنی ، کلیسا ، برج ناقوس در سمت شمال غربی ، و یک محراب نزدیک ضلع جنوب شرقی دارد. در حال حاضر ، کلیسای اصلی بدون سقف است و برج ناقوس آن ویران شده است، تنها محراب آن سالم مانده که در سال 1424 ساخته شد.

temple_512صومعه کوستال (Kustul Monastery)

در سال 1752 تاسیس شد و در 30 کیلومتری جنوب شرقی ترابزون قرار دارد. این بنا بعد از آتش سوزی سال 1906 بازسازی شد. در نهایت در 17 ژانویه 1923 ، زمانی که راهبه ها همراه با بقیه یونانی ها به یونان بازگشتند، تعطیل شد.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR