مکان های مذهبی دیاربکر

مکان های مذهبی دیاربکر(Diyarbakir)

دیاربکر مساجد و مدرسه های قدیمی بسیاری دارد که به شکل مساجد بزرگ قرن یازدهم با ترکیبی از بازالت  و سنگ آهک ساخته شده اند. مهم ترین آنها عبارتند از : 

مسجد اعظم (Great Mosque of Diyarbakir)

یکی از قدیمی ترین و زیبا ترین مساجد ترکیه است و در سال 1019 میلادی ، توسط ملکه شاه (Mlik Shah)، سلطان سلجوقی ، آن را ساخت. این مسجد با سنگ های بازالت سیاه و سنگ آهک سفید ساخته شده است و ظرفیت پذیرش 5،000 نمارگزار را دارد . در آتش سوزی سال 1155 خسارات زیادی به این مسجد وارد شد.

 (Behram Pasa)

این مسجد عثمانی را حاکم دیاربکر ، بهرام پاشا ، طی سالهای 1564 تا 1572 ، ساخت و طاق های زیبای قسمت ورودی آن مشهور می باشند. برای ساخت این مسجد از سنگ های بازالتی استفاده شده و بیانگر معماری محلی این شهر است.

مسجد هوزرو پاشا (Husrev Pasa)

در جنوب بخش قدیمی شهر قرار دارد . این مسجد را دومین حاکم عثمانی ، هوزرو پاشا ، بین سالهای 1521 تا 1528 ساخت و در ابتدا به عنوان مدرسه از آن استفاده می شده است. در سال 1728 یک مناره به این مسجد افزوده شد.

مسجد اسکندر پاشا (Iskender Pasa)

از دیگر مساجد عثمانی است که با سنگ های سفید و سیاه در سال 1551 ساخته شد. این مسجد در شرق شهر قرار دارد.

مسجد ملک احمد (Melek Ahmet)

از دیگر مساجد عثمانی قرن 16 است که محراب کاشی کاری شده و راه پله های دوردیفه آن ، به مناره معروف می باشند. این مسجد را ملک احمد پاشا ساخته است.

مسجد نبی (Nebii)

مسجد قبیله آق قویونلوها (Akkoyunlu) است و در قرن 16 ساخته شده. این مسجد نک گنبدی سنگی به خاطر وجود نوشته های مناره اش درمدح حضرت رسول (ص) به این نام خوانده می شود.

مسجد صفا (Safa)

در سال 1532 ، قبیله آق قویونلوها (Akkoyunlu)، آن را بنا کردند. مناره زیبای این مسجد با کاشی های بسیار زیبایی تزئین شده است.

مسجد فاتح پاشا (Fatih Pasa)

اولین حاکم عثمانی ، فاتح پاشا ، این مسجد را طی سال های 1516 تا 1520 ساخت . دیواره های این مسجد با کاشی های زیبایی عثمانی پوشانده شده است.

مسجد مناره دورت آیاکلی یا چهارپایه (Dort Ayakh Minare) (Four-Footed Minare)

این مسجد را کاظم خان (Kasim Khan) در سال 1500 ساخت ونقل می شودکه هرکس هفت مرتبه از بین چهار ستون آن بگذرد ، آرزویش برآورده می شود.

کلیسای ارتودوکس سیریاک بانوی ما (The Syriac Orthosox Church of Our Lady)

در ابتدا این ساختمان ، در قرن یکم قبل از میلاد به عنوان معبد بت پرستی ساخته و پس از ظهور مسیحیت تبدیل به کلیسا شد. این بنا بارها تعمیر شده است. و ساختار کنونی آن به قرن سوم بر می گردد.

کلیسای سنت گیراگوس ارمنی (St. )


6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR