فعالیت های فرهنگی شهر قیصریه

فعالیت های فرهنگی شهر قیصریه

آموزش و پرورش شهر قیصریه

دبیرستان لیزسی (Lisesi) قیصریه در سال 1893 تاسیس شد و از قدیمی ترین دبیرستان های ترکیه است. آتاتورک برای اولین بار حروف الفای لاتین را در این مدرسه به نمایش گذاشت.

دانشگاه عمومی ارجیس (Erciyes University) بزرگ ترین دانشگاه این شهر است و در سال 1978 تاسیس شد. این دانشگاه 17 دانشکده ، شش انیستیتو ، 14 مرکز فنی حرفه ای ، 13 مرکز تحقیقاتی ، 4 بیمارستان تخصصی و ده ها کارگاه فنی آموزشی و کتابخانه های تخصصی دارد. طبق اعلام سازمان آموزش عالی ترکیه در سال 2010 ، دانشکده پزشکی ارجیس ، بعد از دانشکده های پزشکی حاجت تپه و جراح پاشا ، برترین دانشکده پزشکی است. این دانشگاه در سال 2011 ، حدود 37 هزار دانشجو داشته است.

Kayseri_Erciyes___niversitesinden_Gezi_Soru__turmas_shabavizparvaz_01__

Kayseri_Erciyes___niversitesinden_Gezi_Soru__turmas_shabavizparvaz_02__

دانشگاه تکنولوژی دولتی تازه تاسیس عبدالله گل (Abdullah Gul) و دو دانشگاه خصوصی ملکشاه (Meliksah) و نوح ناسی یازگان (Nuh Naci Yazgan) نیز در این شهر قرار دارند. عبدالله گل نام رئیس جمهور فعلی ترکیه است که در شهر قیصریه متولد شده.

ورزش شهر قیصریه

همانند دیگر شهرهای ترکیه ، فوتبال در قیصریه نیز از ورزش های محبوب است. این شهر یک تیم فوتبال حرفه ای با نام قیصریه اسپور (Kayserispor) دارد که در لیگ برتر فوتبال ترکیه رقابت می کند. این تیم در سال 1966 تاسیس و در سال 2008 برنده جام ترکیه شده است. قیصریه اسپور ، تنها تیم ترکیه است که برنده جام مسابقات فوتبال تابستانی اروپا ، اینترتوتو یوفا (UEFA Intertoto Cup) در سال 2007 شد. تیم دیگر این شهر ، قیصریه ارکی اسپور (Kayseri Erciyesspor) است که در لیگ دسته یک بازی می کند.

تیم بسکتبال زنان قیصریه کاسکی اس . کی (Kayseri Kaski S.K) ، هم در سال 1986 تاسیس شده است. این تیم در لیگ بسکتبال زنان ترکیه بازی می کند.

مرکز اسکی ارجیس و تیم کوه نوردی این شهر هم بسیار مشهور است. از جمله مهمترین مکان های ورزشی قیصریه می توان به موارد زیر  اشاره کرد :

استادیوم آتاتورک قیصریه (Kayseri Ataturk Stadium) با ظرفیت 26،500 نفر در سال 1964 افتتاح شد و در حال حاضر اصلی ترین استادیوم منطقه محسوب می شود. در 17 سپتامبر 1976 ، در بازی بین قیصریه ارکی اسپور و سیواس اسپور (Sivasspor) فاجعه ای رخ داد که 40 کشته و 300 مجروح بر جای گذاشت . این اتفاق بدترین اتفاق ورزشی در ترکیه بوده است.

استادیوم کدیرهس (Kadir Has Stadium) استادیوم چند منظوره مدرن و نیمه سرپوشیده ای با ظرفیت 32،864 نفر و بخشی از مجموعه ورزشی آتاتورک در حومه شهر است . ساخت این مجموعه در اوایل سال 2009 به پایان رسید و با مسابقه قیصریه اسپور در مقابل فنر باغچه از استانبول ، افتتاح شد.

استادیوم ورزشی کدیرهس (Kadir Has Sports Arena) استادیوم سرپوشیده ای ظرفیت 7،200 نفر است که در سال 2008 افتتاح شد. بعضی از مسابقات جام جهانی بسکتبال (FIBA World Championship 2010) در این استادیوم برگزار شد.

Kadir_Has_Stadium_in_Kayseri_shabavizparvaz

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR