بناهای تاریخی قیصریه

بناهای تاریخی قیصریه

قلعه (Citadel)  یا حصار (Hisar)

در مرکز شهر باستانی قیصریه ،قلعه ای با قدمت 1500 سال قرار دارد که توسط امپراتور بیزانسی ، جاستینین (Justinian) ساخته شد. این قلعه بزرگ ترین بخش باقی مانده از قسمت دفاعی قدیمی شهر است و دیواره های وسیعی دارد که شهر را احاطه کرده اند. سلطان کیکاووس سلجوقی در سال 1224 این بنا را مرمت کرد و در سال 1486 ، محمد فاتح تعمیرات بیشتری روی آن انجام داد.

دو مدرسه دینی (Twin Theological Schools) یا سیفته مدرسه (Cifte Medreses)

این دو مدرسه مذهبی مجاور هم قرار دارند و ساختمان آنها نه تنها به خاطر معماری ، بلکه از لحاظ مفهومی و نوع کاربردیشان ، یکی از جالب ترین بناهای قیصریه به شمار می آید. این بنا از لحاظ بوم شناختی و فنی در زمان خود بسیار پیشرفته بوده و دارای مرکز پزشکی همراه با اتاق عمل جراحی می باشد. باغچه ای در این مکان وجود دارد که سبزیجات و گیاهان لازم برای درمان بیماران در آن کشت می شود.

این بنا را سلطان غیاث الدین کیخسرو اول سلجوقی در سال 1206 ، در بزرگداشت خواهرش گوهر نصیب خاتون (Gevher Nesibe Hatun) که آرامگاهش در همین مکان قرار دارد ، ساخته و برای تمامی مردم قیصریه استفاده می شد. این بنا اکنون موزه تاریخچه پزشکی می باشد.

مدرسه صاحبیه (Sahibiye Mederesesi)

این مدرسه علوم دینی که در سال 1267 ساخته شد ، در مقابل قلعه و مدرسه سیفته و در شمال میدان شهر بنا شده است. مدرسه صاحبیه یک بار به شدت ویران شد ، اما دوباره مرمت گردید. دروازه آن همانند گذشته است و تغییری نکرده اما از دیگر قسمت های آن اکنون به عنوان بازار استفاده می شود.

دونر کامبت (Doner Kumbet)

اگر چه سنت احیای مقبره های تاریخی ابتدا در ایران گسترش پیدا کرد ، اما سلجوقیان آناتولی این سنت را با ساختن آرامگاه هایی از جنس سنگ و گنبدهای مخروطی بر روی آنها ، اقتباس کردند. در اصل ، این ایده و طرح از شکل چادرهای ترکمن ها اقتباس شده ، در حالی که شاید الگوهای سنتی  و طرح های برگ مانند از طریق فرهنگ بومیان آناتولی نفوذ کرده باشند. شکل و طراحی خاص دونر کامبت این تصور را ایجاد می کنند که در حال حرکت هستند، بنابراین نام مقبره چرخان برآن گذاشته شده است. ظاهر سنگی آن بیشتر شبیه به یک فضا پیماست .

این آرامگاه در سال 1276 برای ساچینا خاتون (Sah China Hatun)، دختر سلطان کیقباد ، ساخته شد، اگرچه درون آن چیز خاصی وجود ندارد . به جای نگاه کردن به درون آن ، نگاهی دقیق به نقش های برجسته کنده کاری شده پیچیده آن بیندازید ، به خصوص نقش های سبک عربی با درخت ها و نخل ها و طرح های هندسی و همچنین یک عقاب دو سر و شیر بالدار آن بسیار جالب هستند.

برج ساعت (Clock Tower)

در مرکز شهر ، در میدان جمهوری قرار دارد و در سال 1919 به شکل مربع ساخته شده است. در هر چهار سمت برج ساعت ، یک ساعت نیز وجود دارد.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR