شهر آنکارا

شهر آنکارا ترکیه ( Ankara Turkey)

جغرافیای طبیعی

آنکارا که قبلا آنقورا (Angora)  نامیده میشد ، پایتخت ترکیه ، مرکز استان آنکارا و دومین شهر بزرگ این کشور ، بعد از استانبول ، است. در دهه 1920 ، پس از اعلام جمهوری ، این شهر به عنوان مقر حکومت انتخاب ، و به مکانی مهم برای سیاستمداران ، مجریان و کارکنان دولت تبدیل شد.

مساحت شهر حدود 2،516 کیلومتر مربع است و در 39 درجه و 52 دقیقه شمالی و 32 درجه و 52 دقیقه شرقی ، در دشتی در قلب فلات آناتولی و در غرب ترکیه مرکزی قرار گرفته است. همچنین این شهر در 450 کیلومتری جنوب شرقی استانبول قرار دارد، بنابراین برای رسیدن به استانبول و اروپا از ایران ، معمولا باید از آنکارا گذشت. ارتفاع متوسط این شهر 938 متر بالاتر از سطح دریاست .

آنکارا در یکی از خشک ترین مناطق ترکیه قرار دارد و به جز مناطق جنگلی واقع در محدوده جنوبی آن ، بخش اعظم آن با پوشش گیاهی نواحی استپ احاطه شده است؛ با این حال ، این شهر منطقه ای سرسبز به شمار می آید.

Kocatepe_mosque_Ankara_shabavizparvaz_02

آب و هوای شهر آنکارا

آنکارا آب و هوایی قاره ای ، با زمستان های سرد و برفی و تابستان های خشک و گرم دارد. بیشترین میزان بارندگی آن در طول دو فصل بهار و پاییز است. به علت ارتفاع زیاد این شهر و تابستان های خشک در فصل تابستان روزها گرم و شب ها خنک و میزان بارش به طور کلی کم است؛ مانند اغلب شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، مشهد و تبریز.

نمودار

جمعیت شهر آنکارا

طبق آمار سال 2011 ، جمعیت آنکارا 4،338،620 نفر بود. این شهر هشت ناحیه دارد. در سال 1923 ، زمانی که به عنوان پایتخت انتخاب شد، شهر بزرگ و گسترده ای نبود و حدود پنجاه هزار نفر جمعیت داشت. در ابتدا این شهر برای پانصد هزار نفر طراحی شده ولی با رشد سریع آن ، در حال حاضر ، بیش از چهار میلیون نفر در این شهر ساکن هستند.

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_04

تاریخچه شهر آنکارا

تاریخچه منطقه به تمدن هاتی (Hatti)، در عصر برنز (Bronze) بر می گردد که دوهزار سال قبل از میلاد مسیح این منطقه را تصرف کردند. این منطقه در قرن دهم قبل از میلاد به تصرف فیریجین ها (Phrygians) و سپس لیدیان ها (Lydians) ، امپراتوری ایران ، یونانیان ، گالاتی ها (Galatian)، امپراتوری روم ، سلجوقیان ، عثمانی ها و ترک ها درآمد. اسکندر مقدونی (Alexander of Macedon) نیز در سال 333 قبل از میلاد ، این شهر را به تصرف خود درآورد و مدت کوتاهی را در این شهر گذراند.

زمانی که استانبول کنونی یا قسطنطنیه بیزانس در سال 324 ، به عنوان پایتخت جدید امپراتوری روم آماده می شد، آنکارا مرکز اجرایی مهمی بود و اغلب مناطق شمالی ترکیه را اداره می کرد. در سال 1071 ، آلپ ارسلان سلجوقی با پیروزی در جنگ ملازگرد، بخش های وسیعی از فلات آناتولی شرقی و مرکزی را به تصرف خود در آورد . سپس ، در سال 1073 آنکارا را به مکان مهمی برای نیروی نظامی و اداره حکومتش تبدیل کرد. در سال 1243 ، مغول ها توانستند در جنگی سلطان سلجوقی را شکست دهند و بخش های وسیعی از آناتولی را تحت کنترل خود درآورند. ارهان اول (Orhan I)، دومین فرمانده امپراتوری عثمانی ، در سال 1356 آنکارا را تصرف کرد. در سال 1402 امیر تیمور در جنگ آنکارا ، عثمانی ها را شکست داد و شهر را به تصرف خود درآورد؛  اما در سال 1403 بار دیگر آنکارا به کنترل عثمانی ها درآمد. در طی حکومت امپراتوری عثمانی تا ابتدای قرن بیستم ، شهر در اختیار این حکومت بود. در پی شکست عثمانی ها در جنگ جهانی اول ، پایتخت آنها یعنی استانبول و بخش زیادی از فلات آناتولی توسط متفقین اشغال شد.  متفقان تصمیمی داشتند این سرزمین را بین ارمنستان ، بریتانیا ، فرانسه ، ایتالیا و یونان تقسیم کنند و فقط میزان کمی از سرزمین مرکزی آناتولی را برای ترک ها باقی بگذارند. در مقابل این تصمیم ، در سال 1920 رهبر ناسیونالیست ترک ، کمال آتاتورک ، نهضتی را برای مبارزه با این تصمیم در آنکارا ایجاد کرد. پس از پیروزی در جنگ استقلال ترکیه (War of Independence) در 29 اکتبر 1923 ، جمهوری ترکیه توسط این رهبر آزادی خواه جایگزین امپراتوری عثمانی گردید و البته چند روز قبل از آن در 13 اکتبر 1923 ، آنکارا به جای استانبول پایتخت کشور شد.

پس از انتخاب آنکارا به عنوان پایتخت جمهوری تازه تاسیس ترکیه ، در توسعه ای جدید ، شهر به دو بخش قدیم و جدید تقسیم شد. بخش قدیمی آن ، یولس (Ules) و بخش جدید آن ، ینی شهر (Yenisehir) نامیده می شود. قسمت قدیمی شهر ساختمان های قدیمی دارد و تاریخچه رومی ها ، بیزانسی ها و عثمانی ها را نشان می دهد. کوچه های باریک و پرپیج و خم ، نمایانگر بخش قدیمی شهر هستند. قسمت جدید شهر که اکنون بیشتر در اطراف کیزیلای (Kizilay) متمرکز است ، امکاناتی مشابه با شهرهای مدرن دارد. در این بخش خیابان های عریض ، هتل ها ، تئاترها، مراکز خرید ، آسمان خراش ها ، ادارات دولتی و سفارتخانه ها قرار دارد. آنکارا پس از پایتخت شدن، پیشرفت زیادی داشته است.

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_01

شهر آنکارا ترکیه - Ankara City Turkey

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_03

شهر آنکارا ترکیه - Ankara City Turkey

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_05

شهر آنکارا ترکیه - Ankara City Turkey

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_06

شهر آنکارا ترکیه - Ankara City Turkey

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_07

شهر آنکارا ترکیه - Ankara City Turkey

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_08

شهر آنکارا ترکیه - Ankara City Turkey

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_09

شهر آنکارا ترکیه - Ankara City Turkey

Turkey_Ankara_City_shabavizparvaz_10

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR