اقتصاد شهر آنکارا

اقتصاد شهر آنکارا

آنکارا مرکز حکومت ترکیه است و تمامی سفارتخانه های خارجی وبسیاری از نمایندگی های شرکت های بین المللی در آن قرار دارند. قرار گرفتن آنکارا در مرکز فلات آناتولی باعث شده ، این شهر ار لحاظ تجاری و صنعتی اهمیت بیشتری پیدا کند. آنکارا در مرکز شبکه های ارتباطی راه آهن و بزرگراه ها قرار دارد. همچنین مرکز دادوستد کشاورزی نواحی اطراف می باشد.

economy_city_shabavizparvaz_01

منطقه آنکارا از قدیم به دلیل تولید موهر (Mohair) از بزهای مو بلند آنقوره (Angora Goat) و پشم خرگوش آنقوره (Angora Rabbit) و معروف بوده است؛ این مسئله نقش مهمی در اقتصاد شهر داشته است. این موارد از آنکارا به اروپا و دیگر کشورهای دنیا صادر می شوند.

بخش مرکزی فلات آناتولی ، از مهم ترین مناطق تولید انگور در ترکیه است و نقش مهمی در اقتصاد شهر دارد. گلابی این شهر نیز شناخته شده و معروف است. عسل آنکارا نیز به خاطر رنگ شفاف آن بسیار معروف است.

تعدادی از شرکت های بین المللی خودرو ، از جمه مان آلمان (MAN AG) ، در این شهر کارخانه دارند. تعدادی از شرکت های دولتی و خصوصی هوافضا و دفاعی ترکیه نیز در این شهر قرار دارند: صنایع هوا و فضای ترکیه یا تی ای آی (TAI) ، شرکت صنایع مکانیکی و شیمیایی یا ام کاایی کا (MKEK) ؛ صنعت الکترونیک نظامی یا آسلسان (Aselsan)؛ هاولسان (Havelsan) ، شرکت سیستم ها و نرم افزارها در زمینه دفاع و بخش (IT)؛ رکستان (Rokestan) ، تولید کننده اسلحه های ترکیه ؛ اف ان اس اس (FNSS) ، سازنده تانک و اسلحه و نورول (Nurol).

economy_city_shabavizparvaz_02

صادرات وسایل این کشورها به کشورهای اروپایی ، روز به روز در حال افزایش است. نمایشگاه صنعت دفاع بین المللی یا آی دی ای اف (IDEF)، از بزرگ ترین نمایشگاه ها در صنعت نظامی است.

کیمتسان (Kimetsan) هم از بزرگ ترین شرکت های تولید محصولات شیمیایی در ترکیه است و در سال 1986 کار خود را در شهر آنکارا شروع کرده است .از لحاظ تعداد محصولات ، بزرگ ترین شرکت تولید کننده مواد شیمیایی آزمایشگاهی در ترکیه می باشد.

یکی دیگر از شرکت های معروف در آنکارا، شرکت بین المللی ساخت و ساز ایزر (Eser) است. که در سال 1986 شروع به کار کرده است. این شرکت علاوه بر ترکیه در خاورمیانه، آسیای میانه ، اروپای شرقی و آفریقای شمالی نیز فعالیت دارد. این شرکت پروژه های مهمی در زمینه ساخت سدها ، نیروگاه های برقی آبی ، ساختمان های اداری ، شبکه هیا توزیع آب ، جاده ها ، پل ها و توزیع شبکه ها داشته که بعضی از این پروژه ها در کشورهایی از جمله سودان ، عربستان ، افغانستان ، ازبکستان ، قزاقستان و رومانی انجام گرفته است. این شرکت جزو 225 پیمانکار بین المللی برتر در جهان قرار دارد.

economy_city_shabavizparvaz_03

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR