اقتصاد شهر استانبول

istanbul_shabavizparvaz02_Economyاقتصاد شهر استانبول

صرف نظر از اینکه ، استانبول بزرگ ترین شهر و پایتخت سیاسی پیشین ترکیه است ، به خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه اش که در محل تلاقی مسیر تجاری بین المللی دریا و خشکی قرار دارد ، همیشه قلب جریان اقتصادی صنعتی ترکیه نیز بوده است. حدود 38 درصد از اماکن صنعتی و همین طور حدود 20 درصد از نیروی کار شاغل در صنعت ترکیه ، در این شهر حضور دارند و 21/2 درصد از درآمد خالص ملی این کشور را تولید می کنند. براساس آمار موسسه فوربس (Forbes) در سال 2012 ، 13 میلیارد در شهر استانبول زندگی می کنند و از این نظر استانبول در ردیف هفتم ، پس از نیویورک 55 نفر ، لندن 28 نفر ، مسکو 27 نفر و هنگ کنگ 21 نفر ، لس آنجلس 17 نفر و دالاس 14 نفر قرار دارد.

صنایع موجود در این شهر و حومه آن عبارتند از : صنایع غذایی و تبدیلی ، صنایع دارویی ، صنایع نساجی ، تولید انواع روغن ، لاستیک سازی ، صنایع فلزی ، صنایع چرم ، صنایع شیمیایی ، صنایع الکترونیک ، صنایع شیشه ، ماشین آلات ، صنعت چاپ و بسته بندی و کاغذ.

istanbul_shabavizparvaz_Economyامروزه استانبول حدود 45 درصد از تجارت عمده کشور ، 21/2 درصد از تولید ناخالص ملی ترکیه و 27/5 درصد از تولید ملی ترکیه را شامل می شود. در سال 2005 ، شرکت هایی که در استانبول قرار داشتند، در حدود 41/40 میلیارد دلار از سهم صادرات و 69/89 میلیارد دلار از سهم واردات را ، به ترتیب با 56/6 درصد و 60/2 درصد از کل صادرات و واردات ترکیه ، به خود اختصاص دادند.

istanbul_shabavizparvaz03_Economyسازمان بورس اوراق بهادر استانبول (Istanbul Stock Exchange : ISE) ، از موسسات مهم در استانبول است که کار خود را از سال 1986 شروع نموده و تنها سازمان در ترکیه برای مبادله اوراق بهادر است. بازار طلای استانبول نیز در سال 1995 ، زیر نظر بازار بورس شروع به کار کرد.

مناطق لونت (Levent) و مسلک (Maslak) در استانبول محل استقرار شرکت ها و بانک های بین المللی هستند.

علاوه بر صنایع و شرکت های مالی ، صنعت توریسم نیز از عوامل رشد اقتصادی استانبول است. بیش از هشت میلیون گردشگر در سال 2011 ، از سراسر جهان به این شهر وارد شدند و از این نظر استانبول در رتبه نهم جهان قرار دارد.

برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاه های بین المللی از دیگر عوامل توسعه اقتصادی شهر است.

مشاوره رایگان