شهر بورسا ترکیه

شهر بورسا ترکیه

جغرافیای طبیعی

شهر بورسا ، در شمال غربی ترکیه با فاصله کمی از شرق دریای مرمره و حدود 90 کیلومتری جنوب شرقی استاتبول واقع شده و مرکز استان بورسا است. این شهر در شمال غربی دامنه های کوه آلاداغ (Uludag)  در منطقه مرمره (Murmara) و در 40 درجه شمالی و 29 درجه شرقی قرار دارد. بورسا ، چهارمین شهر بزرگ ترکیه و از لحاظ صنعتی و فرهنگی بسیار غنی است. این شهر به سه منطقه تقسیم می شود و مساحت آن بیش از یک هزار کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط شهر از دریا حدود صدمتر است.

آب و هوای شهر بورسا

بورسا آب و هوای مدیترانه ای معتدل و نسبتا مرطوبی دارد. تابستان ها گرم و مرطوب و زمستان های سرد. ماه های جون تا سپتامبر خشک ترین ماه های سال هستند و احتمال بارش باران در دسامبر بیشتر است ، در ماه های ژانویه و فوریه گاهی برف های سنگین می بارد و زمان مناسبی برای اسکی کردن بر روی دامنه کوه های آلاداغ است.

نمودار

جمعیت شهر بورسا

طبق آمار سال 2010 جمعیت شهر بورسا 1،948،744 نفر بوده است. در 28 فوریه 1855 زمین لرزه ای با شدت 7/5 ریشتر رخ داد که باعث ویرانی زیادی در بورسا و شهرهای مجاور آن شده و 300 نفر کشته و هزاران نفر بی خانمان برجای گذاشت. همچنین ، طی این زمین لرزه بسیاری از بناهای تاریخی این شهر از بین رفتند.

تاریخچه شهر بورسا

در سال 202 قبل از میلاد ، نخستین شهر یونانی به نام سیوس (Cius) در این منطقه ایجاد شد. پروسیاس (Prusias) این شهر را بازسازی کرد و آن را پروسیا (Prusia) نامید. در سال 74 قبل از میلاد، این منطقه به مالکیت امپراتوری روم درآمد. در سال 1326 ، در پایان امپراتوری بیزانس ، این شهر به تصرف عثمانی ها درآمد و اولین پایتخت امپراتوری عثمانی شد. به همین خاطر ، این شهر در قرن چهاردهم رشد چشمگیری داشت. بعد از فتح ادیرنه (Edrine) در سال 1365 و انتقال پایتخت به آنجا ، عثمانی ها بورسا را به مرکز تجاری مهمی تبدیل کردند. بعد از فتح استانبول و رونق آن به عنوان پایتخت امپراتوری عثمانی طی چند قرن ، بورسا در سایه استانبول قرار گرفت. موقعیت جغرافیایی این شهر در انتهایی ترین نقاط جاده ابریشم ، آن را به یکی از بزرگ ترین مراکز تجارت ابریشم در دوران قرون وسطی تبدیل کرده بود. در دوران عثمانی ، علاوه بر تولید ابریشم در این شهر ، ابریشم از ایران و چین نیز وارد می شد. در سال 1402 ، تاتارها بورسا را غارت کردند و در سال 1607 نظامیان شورشی ینی چری (Janissaries) آن را به آتش کشیدند. بین سالهای 1921 تا 1922 ، در طول جنگ یونان ترکیه ، جنگ شدیدی در بورسا و اطراف آن رخ داد. امام خمینی (ره) در یازده ماه تبعیدشان در سال 1341 شمسی در ترکیه در این شهر اقامت داشتند.

بعد از اعلام جمهوری در ترکیه ، بورسا به یکی از مراکز صنعتی کشور تبدیل شد. این رشد اقتصادی ، رشد جمعیتی را به همراه داشت و اکنون بورسا چهارمین شهر پرجمعیت ترکیه است.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR