اقتصاد شهر بورسا

اقتصاد شهر بورسا 

بورسا ، مرکز صنعت اتومبیل ترکیه است . شرکت های معروف بین المللی متعددی مانند فیات (Fiat) و ماگنتی مارلی (Magneti Marelli) ایتالیا ، رنو (Renault) و والو (Valeo) فرانسه ، بوش (Bosch) آلمان و دلفی (Delphi) آمریکا سالهاست که در این شهر فعالیت دارند. همچنین شرکت سازنده خودروهای تجاری کارسان (Karsan) ترکیه در این شهر قرار دارد.

توفاش (Tofas) ،شرکت اتومبیل سازی ترکیه ای است که در سال 1968 تاسیس شده و کارخانه آن در بورسا و دفتر مرکزی آن در استانبول قرار دارد. این شرکت ، مدل های مختلف خودروهای فیات را تحت لیسانس تولید می کند. نخستین مدل توفاش فیات 124 بود که تحت لیسانس تولید شد و در تلفظ محلی نام آن را مراد 124 (Murat 124) گذاشتند.

از دیگر صنایع مهم شهر می توان به صنایع غذایی و صنایع نساجی اشاره کرد. در دوران امپراتوری بیزانس و سپس عثمانی ، بورسا بزرگ ترین مرکز تجارت ابریشم بود. این شهر هنوز هم از مراکز تجارت منسوحات در ترکیه است و در سطح بین المللی مطرح می باشد. همچنین ، بورسا از گذشته به خاطر داشتن خاک حاصلخیز و فعالیت های کشاورزی شهرت دارد و خشکبار متنوع و زیادی تولید می کند. این شهر ، به خاطر کباب اسکندر (تکه هایی از گوشت گوسفندی کبابی با سس گوجه فرنگی و کره سرخ شده )، شاه  بلوط ، شکلات ، هلو ، پارچه های ابریشمی ، فرش و حوله هایی نیز معروف است.

بورسا از مراکز عمده گردشگری و از مشهورترین مناطق اسکی ترکیه است. از دوره حکومت رومیان ، حمام های بورسا با آب های معدنی شان به منظور درمان بیماری ها استفاده می شدند. جدا از حمام هایی که توسط هتل ها اداره می شوند، دانشکده آلاداغ مرکز فیزیوتراپی ای دارد که از این آب های گرم معدنی برای درمان استفاده می کنند.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR