ورزش و استادیوم شهر آدانا

ورزش و استادیوم شهر آدانا

فوتبال ، پرطرفدارترین ورزش در آداناست. آدانااسپور (Adanaspor)  و آدانا دمیسپور (Adana Demispor) دو باشگاه معروف و بسیار موفق این شهر هستند که در لیگ حرفه ای فوتبال ترکیه شرکت می کنند. آدانااسپور سه مرتبه در جام یوفا شرکت داشته است و تیم آدانا دمیسپور هم در سال 1951 برنده مسابقات آماتور ترکیه شد.

بسکتبال نیز از ورزش های پرطرفدار در آداناست. بوتاس اس کی (Botas Sk) از باشگاه های سطح بالای بسکتبال حرفه ای زنان این شهر است. این باشگاه ، نایب قهرمان جام زنان اروپا (Euro Cup Women) فصل 2000 تا 2001 شد و در یک چهارم نهایی 1999 - 2000 بازی کرد. تیم بسکتبال آدانااسپور هم در لیگ های ترکیه بازی می کنند.

قایق های پارویی ، در 20 سال اخیر به ورزشی پرطرفدار در آدانا تبدیل شده است. این مسابقات در تمام طول سال در رودخانه سیحان برگزار می شود. باشگاه قایق رانی شهرداری آدانا و باشگاه قایق رانی دانشگاه چوکوروا (Cukurova) در داخل و خارج از کشور به رقابت می پردازند. باشگاه قایق رانی و ورزش های آبی آدانا (Adana Sailing and Watersports Club) از دیگر باشگاه های قایق رانی آداناست.

تیم واترپلو آدانا میراسپور (Adanademirspor) ، در بین تیم های واترپلو ترکیه بسیار معروف است. اردال آست (Erdal Acet) از باشگاه آدانامیراسپور ، یکی از چهره های شناخته شده تاریخ شنای آداناست که در سال 1976 ، رکوردی شنای بین فرانسه و انگلستان را در کانال مانش (Canal la Manche) در 9 ساعت و 2 دقیقه شکست داد.

در بین شهرهای ترکیه ، مسابقه اسب دوانی آدانا بسیار معروف است . همچنین میدان اسب دوانی این شهر (Adana Yesiloba Hippodrome) از معروف ترین میدان های ترکیه می باشد. کلوب اسب سواری آدانا (Adana Equestrian) ، بزرگ ترین مرکز اسب سواری ترکیه ، در این شهر قرار دارد و میزبان مسابقات ملی و بین المللی مختلفی است.

این شهر استادیوم و سالن های بسیاری دارد ، از جمله :

استادیوم آدانا فایو اوکاک (Adana 5 Ocak Stadium) ، استادیومی چندمنظوره با ظرفیت 14،085 نفر است که در سال 1973 ساخته شد. امروزه از این استادیوم بیشتر برای مسابقات فوتبال استفاده می شود . این استادیوم محل بازی های خانگی تیم آدانااسپور و آانامیراسپور است و تیم ملی ترکیه هم در این زمین بازی کرده. این استادیوم برای برگزاری مسابقات لیگ اروپا و مسابقات سوپر لیگ ایجاد شد و از آن برای برگزاری کنسرت های عمومی و جشن های ملی نیز استفاده می کنند.

سالن ورزشی سری نولر (Serinevler) ، سالن چندمنظوره ای است که برای برگزاری مسابقات والیبال ، بسکتبال ، کشتی بین المللی و ملی استفاده می شود. این سالن 2500 نفره در سال 2003 افتتاح شده است.

مجموعه شنای آتاتورک (Ataturk Swimming Complex) ، با ظرفیت 2200 نفر در سال 1936 افتتاح و در سال 2009 تعمیر شد. سالن ورزشی مندرس (Menderes) ، سالن سرپوشیده چندمنظوره ای است که در کنار استادیوم فایو اوکاک قرار دارد. ظرفیت این سالن 2000 نفر است و مسابقات بسکتبال ، والیبال ، کشتی و وزنه برداری در آن برگزار می شود.


6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR