اقتصاد شهر آدانا

اقتصاد شهر آدانا

آدانا از شهرهای صنعتی ، تجاری و پیشرفته ترکیه است. با ساخت سد سیحان و پیشرفت تکنیک های کشاورزی ، در دهه 1950 این شهر ، رشد چشمگیری در تولیدات کشاورزی صورت گرفت. همچنین بخش خدمات ، به ویژه بانکداری ، در این دوره توسعه یافت.

این شهر ، مرکز تجاری جنوب ترکیه است و بسیاری از کنفرانس ها و جلسات تجاری و نمایشگاه ها در آن برگزار می شود. اتاق بازرگانی آدانا در سال 1894 برای کنترل تجارت کتان ایجاد شد و از قدیمی ترین اتاق های بازرگانی  در ترکیه است.

صنایع آدانا عمدتا برپایه کشاورزی و صنایع غذایی است. این شهر ، مرکز بازاریابی و توزیع محصولات منطقه چوکوروا (Cukurova) می باشد که در آن پنبه ، گندم ، ذرت ، سویا ، جو ، انگور و مرکبات به میزان بالایی تولید می شود. چوکوروا یک منطقه تجاری است که چهار ایالت به نام های آدانا ، مرسین ، عثمانیه و ختای رادر بر می گیرد.کشاورزان آدانا نیمی از ذرت و سویا ، 34 درصد از بادام زمینی و 29 درصد از پرتقال این کشور را تولید می کنند. اغلب شرکت های کشاورزی و زراعتی این منطقه در آدانا دفتر دارند.

پارچه چرم و از صنایع اصلی آدانا هستند و 29 درصد از تولیدات این شهر را تشکیل می دهند. روغن های گیاهی و تولیدات فرآورده های غذایی نیز متعدد هستند. در سال 2008، یازده شرکت آدانا ، جزو پانصد شرکت بازرگانی برتر ترکیه بودند. تمسا گلوبال (Temsa Global) بزرگ ترین شرکت تولید اتومبیل در آداناست که بیش از 2،500 کارگر دارد و سالانه 4،000 اتوبوس تولید می کند. کارخانه مارسان آدانا (Marsan-Adana) بزرگ ترین تولید کننده روغن وکره گیاهی در ترکیه است.

کارخانه ادوانسا ساسا (Advansa Sasa)  ، بزرگ ترین تولید کننده پلی استر اروپاست که 2،650 نفر در آن مشغول به کار هستند. منطقه صنعتی آدانا، با مساحت حدود 1،225 هکتار ، بیش از 300 کارخانه دارد.

صنعت گردشگران نیز در این شهر توسعه یافته است ؛ به طوری که هتل های بسیاری در سواحل رودخانه سیحان و درمرکز شهر ساخته شده اند. در حال حاضر هتلهای پنج ستاره مختلفی در این شهر میزبان گردشگران هستند.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR