اقتصاد شهر قاضی آنتپ

اقتصاد شهر قاضی آنتپ

قاضی آنتپ به خاطر تولیدات سنتی اش ، بسیار معروف است . اجناس مسی و دمپایی های روفرشی یمنی (Yemeni) ، نمونه هایی از این کالاهاست. قاضی انتپ ، مرکز اقتصادی جنوب شرقی و شرق ترکیه است و در کل ، چهار درصد از صنایع بزرگ و شش درصد از صنایع کوچک ترکیه در این شهر فعال اند. این شهر ، منطقه صنعتی بزرگی دارد و جایگاه اول در صادرات و واردات آن منطقه را به خود اختصاص داده است.

صنعت گردشگری در این شهر در حال توسعه است. بازسازی و توسعه قلعه قدیمی شهر (Gaziantp Castle) باعث زیبایی بیشتر شهر شده و توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

قاضی آنتپ از عمده ترین مناطق تولید فرش ماشینی است. در منطقه صنعتی قاضی انتپ بیش از یکصد کارگاه فرش بافی وجود دارد. این فرش های ماشینی به بیشتر نقاط دنیا صادر می شوند.

این شهر از نظر تولیدات کشاورزی اهمیت دارد و بیشترین تولیدات پسته ترکیه ، حدود 60 هزار تن در سال ، تولید می شود. ترکیه ، بعد از ایران و آمریکا ، سومین تولید کننده پسته جهان می باشد . این شهر ، نام خود را از نام ترکی انتپ فیستیقی (Antep Fistigi) به معنی پسته انتیپ گرفته است. همچنین باغ های انگور و زیتون فراوانی در این منطقه وجود دارد.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR