مساجد شهر قاضی آنتپ

مساجد شهر قاضی آنتپ

شهر قاضی آنتپ از شهرهای قدیمی خاورمیانه است. پیامبران الهی اغلب در این منطقه مبعوث شده ند؛ بنابراین پیروان ایشان با توحه به زمان و نوع حکومت ، عبادتگاه های مختلفی درمنطقه ساخته اند و گاهی با تغییر قدرت در منطقه ، نوع دین این عبادتگها ها تغییر کرده است. اما از زمان تسلط سلجوقیان و عثمانی بر این منطقه ، دین اسلام در آن غالب و مساجد زیادی در این شهر و مناطق اطراف ساخته شده است که برخی از نظر تاریخی و نوع معماری و ساخت جالب هستند.

  البته ساکنان مسلمان شهر برای نماز و سایر مراسم مذهبی از این مساجد استفاده می کنند. همچنین از این مساجد برای فعالیت های اجتماعی هم استفاده می شود. سنگ های رنگی تراشیده شده این مساجد از اطراف شهر گرد آوری شده و از نظر اندازه ، شکل و سبک منحصر به فردند. اما مناره های مساجد این شهر ازمعماری عربی تاثیر گرفته اند. مساجد تاریخی شهر به خاطر زلزله 1822 و جنگ آسیب بسیاری دیده اند.

مسجد کور تولوس (Kurtulus)

بزرگ ترین مسجد قاضی آنتپ است که ابتدا در سال 1892 به عنوان کلیسا ساخته پس از مدتی به عنوان زندان استفاده شده و در نهایت با اضافه کردن مناره به این ساختمان تبدیل به مسجد شد. کورتولوس به معنای آزادی است. ساختمان این مسجد به سبک گوتیک ساخته شده و سنگ سیاه و سفید در آن به کار رفته است.

مسجد اومریه (Omeriye)

قدیمی ترین مسجد شهر است. احتمال می رود که این مسجد در سال 1150 ساخته شده باشد ، اما هیچ دلیلی برای این ادعا وجود ندارد. مسجد اومریه در سال 1210 بازسازی شد و در ساختما ن آن از سنگ های رنگی استفاده شده است. در دیاوار بالکن مناره ، نمونه های زیبایی از سنگ تراشی وجود دارد . محراب و ایوان مسجد با سنگ سیاه و و سفید ساخته شده است. در سمت راست محراب ، مسیری برای بالا رفتن به منبر وجود دارد. آثار خرابی های حاصل از جنگ در این مسجد نمایان است.

مسجد بوی کی (Boyci)

از بزرگ ترین مساجد شهر است که کادی کمالیتن (Kadi Kemalettin) آن را در سال 1357 ساخت و محمد پاشا در سال 1575 آن را به شکل فعلی اش درآورد.از ویژگی های منحصر به فرد این مسجد مدرسه مذهبی داشته که اکنون خراب شده است.

مسجد سیروانی (Sirvani)

در سال 1677 ساخته و در سال 1681 توسط سید محمد سیروانی (Seyyid Mehmet Sirvani) بازسازی شد. این مسجد در غرب قلعه قاضی آنتپ قرار داشته و تنها مسجدی است که دو مناره در بالکنش دارد. دیگر ویژگی منحصر به فرد این مسجد منبر آن است. گفته می شود ، این مسحد در ابتدا برای درویش ها ساخته و رقص سماع در آن انجام می شده است. این نوع رقص شامل حرکات چرخشی است که در حالت خلسه انجام می شود.

مسجد شیخ فتح الله (Seyh Fethullah)

از مهم ترین بناهای تاریخی قاضی آنتپ است و بنابر شواهد مدرسه مذهبی و حمام داشته که اکنون ویران شده اند. این مسجد در دوره عثمانی ساخته شده و جزو معماری های ترکی اسلامی محسوب می شود. همچنین یک قرآن دست نویس از شیخ فتح الله ، سازنده این مسجد ، در آن وجود دارد.


6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR