مکان های تاریخی قاضی آنتپ

مکان های تاریخی قاضی آنتپ

زئو گما (Zeugma)

یا شهر باستانی کوماژن (Commagene) ، در کنار رود فرات قرار دارد. این شهر به خاطر موقعیت جغرافیایی اش از اهمیت تجاری و نظامی برخوردار بود و در زمان های مختلف نام های متفاوتی داشته است. صد سال قبل از میلاد مسیح ، امپراتور روم نام این شهر را زئو گما ، به معنای پل ، گذاشت. این شهر سکه هایی را به نام خود ضرب کرد. موزاییک هایی که از این منطقه کشف شده در موزه باستان شناسی به نمایش گذاشته شده است. همچنین آثار بسیاری از این منطقه کشف شده و در موزه ها نگهداری می شود. در سال 1990 سدی بر روی فرات ساخته شد ، این سد منجر به زیر آب رفتن 30 درصد از این شهر شد.

شهر دولیچی (Doliche)

روستای تاریخی دولیچی  در حدود 11 گیل.کنری شکتل قاضی انتپ واقع شده و خانه های بسیار قدیمی دارد که نشانگر تاریخ تمدن بشریت است. این شهر تا پیش از هیتاتی ها ، شهر مقدسی محسوب می شده ؛ اما در این زمان موقعیتش را از دست داد. این منطقه باستانی مانند موزه ای در محیط باز است. همچنین ابزارهای سنگی در این موزه وجود دارد که حدود 30 تا 40 هزار سال پیش افراد از آنها استفاده می کردند.

آنادولو ایولری (Anadolu Evleri) یا خانه آناتولیایی

نمونه ای از خانه اعیانی این شهر است که تبدیل به هتل بوتیک (Boutique) شد. این خانه در مرکز شهر قرار گرفته و بیش از صد سال قدمت دارد. تعدادی از اتاق های آن تبدیل به موزه ای شده که شیوه زندگی قدیمی ترکی را نشان می دهد.

قلعه قاضی انتپ (Gaziantep Citadel)

بر روی تپه ای در مرکز شهر قرار دارد و از نظر نظامی موقعیت مناسبی داشته و بر منطقه اشراف دارد. تاریخچه این قلعه پر از رمزوراز است. گفته می شود که این قلعه در زمان روم به عنوان برج دیدبانی ساخته شده و در طول زمان توسعه یافته است. عرض خندق اطراف قلعه ، سی متر و عمق آن ده متر بوده است و دسترسی به قلعه تنها از طریق پل امکان داشته. موزه دفاع قاضی انتپ (Defence Museum) و همچنین گالری هایی در داخل این قلعه نیز وجود دارد.

پیشیریسی کستل (Pisirci Kastel)

قدیمی ترین آب انبار شهر است که ساختاری خاص دارد. اینجا مکانی برای وضو ، نماز ، شستشو و استراحت بوده و در سال 1282 ساخته شده است.

قهوه خانه تاهمیس (Tahmis)

آقا ترکمن (Turkmen Aga) و آقا مصطفی بن یوسف (Mustafa Aga Bin Yusuf) در سال 1635 تا 1638 آن را بنا کردند. این ساختمان در سالهای 1901 و 1903 آتش گرفت.

کاروان سرای آناتولی (Anatolia Inn)

تاریخ دقیق ساخت این کاروان سرا مشخص نیست. احتمالا حاجی بیک محمد محسن زاده (Muhsinzade Hadji Mehmet Bey) در سال 1892 این ساختمان را ایجاد کرده است. این کاروان سرا در سال 1985 بازسازی شد. در طبقه اول این بنا مغازه هایی قرار دارد و از طبقه فوقانی به عنوان مهمان پذیر استفاده می شود.

کاروان سرای اولد ویت (Old Wheat Inn)

آقا مصطفی در سال 1640 آن را ساخت ، اما در اثر آتش سوری تخریب شد. زمان دقیق ساخت ساختمان فعلی مشخص نیست، اما معماری آن به قرن نوزدهم بر می گردد. این ساختمان یک طبقه ، از سنگ سفید ساخته شده و در اطراف آن مغازه های بسیاری قرار گرفته است.

کاروان سرای تنباکو (Tobacco Inn)

زمان ساخت این بنا و سازنده آن مشخص نیست ، اما احتمالا ساخت آن به اواخر قرن هفدهم بر می گردد. در گذشته ، این مکان محل فروش تنباکو بوده است. دروازه ورودی آن با سنگ سیاه و سفید تزئین شده است. این کاروان سرا مغازه هایی دارد که درهایشان به سمت خیابان باز می شود.

افلاک نمای قاضی آنتپ (Gaziantep Planetarium)

این افلاک نما بخشی از دانشگاه زیرو (Zirve) است.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR