شهر قونیه

شهر قونیه ترکیه

شهر قونیه ، مرکز اتسان قونیه است و در بخش مرکزی آناتولی و در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر از سه بخش قاره تای ، مرام و سلجوقلو تشکیل شده است. آرامگاه مولوی ، شاعر فارسی زبان در این شهر قرار دارد.

آب و هوای شهر قونیه

قونیه آب و هوای قاره ای دارد. مشخصه آب و هوایی آناتولی مرکزی، تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و یخبندان است و اغلب در بهار و پائیز باران می بارد. در آوریل معمولا هوا بارانی است و بهار و پائیز بهترین فصل ها برای بازدید از این شهر می باشد.

نمودار

جمعیت شهر قونیه

طبق آمار است 2010،قونیه با 1،036،027 نفر جمعیت هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه است. روزگاری این شهر ، از پایگاه های دین اسلام بوده و اکنون هم در مقایسه با شهرهای ترکیه ، مذهبی تر است.

تاریخچه شهر قونیه

حفاری های نشان می دهند که انسان ها از اواخر عصر مس (Copper Age) ، حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح ، در این منطقه سکونت داشته اند. حدود سال 1500 قبل از میلاد ، این شهر تحت نفوذ هیتاینی ها بود. در قرن ششم قبل از میلاد به تصرف هخامنشیان درآمد. اسکندر در 334 قبل از میلاد ، پس از شکست هخامنشیان این شهر را تصرف کرد. در قرن اول هجری سپاه معاویه بر قونیه مسلط شد. در قرن دوم ، عباسیان به جای امویان نشستند و تا قرن چهارم بر این شهر حکومت کردند.

ترکان سلجوقی ، در طی جنگ ملازگرد در سال 1071 قونیه را تصرف کردند و از سال 1097 تا 1243 مرکز حکومت سلاطین سلجوقی آناتولی بوده است؛ اگرچه برای مدت کوتاهی در آگوست 1097 به تصرف کروسادرز گادفری از بوییلان (Crusaders Godfery of Bouillon) و در 18 مه 1190 به تصرف فردریک بارباروسا (Feredrick Barbarossa) درآمد. در سال 1134، رکن الدین مسعود (Rukn al-Din Masud) نام این شهر را به قونیه تغییر داد.

درنیمه دوم قرن 12، قونیه به اوج ثروت و نفوذ خود رسید . این دوره طلایی تا دهه های اول قرن 13 ادامه داشت. در سال 1220، تعداد زیادی از مهاجران ایرانی که از دست امپراتوری مغول ها متواری شده بودند، به این شهر پناه آوردند. سلطان علاءالدین کیقباد ابن کیکاووس اطراف شهر ،  سنگر و برج و بارو ساخت و قصر خود را بالای دژ بنا کرد. در سال 1228 وی بهاالدین ولید (Bahaeddin Veled) و پسرش مولانا شاعر معروف را برای زندگی به قونیه دعوت کرد. نام کامل مولانا یا مولوی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» ، ملقب به مولانا یا مولوی در سال 604 هحری قمری در بلخ متولد شد. آثار این شاعر تاثیر فراوانی بر ادبیات و فرهنگ ایران و ترکیه داشته است. غزلیات و دیوان مولانا محبوبیت فراوانی در این شهر دارد. غزلیات این مجموعه به زبان فارسی است و تعدادی از غزلیات به زبان های یونانی ، عربی و ترکی نیز در آن هست.

لازم به ذکر است که یونسکو با پیشنهاد ترکیه ، سال 2007 را سال جهانی مولانا نامیده است. مولانا در سال 672 هجری قمری درگذشت و در قونیه به خاک سپرده شد. پس از درگذشت وی ، فرزندش سلطان ولد به همراه پیروان او مولویه را ایجاد کردند. مولویه یکی از طریقه های تصوف است و سماع درویشان مولویه شهرتی جهانی دارد این مراسم در قونیه اجرا می شود.

طی شکست سلجوقی ها در جنگ کاس داگ (Kose Dag) ، قونیه هم به تصرف مغول ها درآمد. پس از سقوط سلجوقیان آناتولی در سال 1307 ، قونیه تبدیل به امارتی مستقل و تا سال 1322 که بیلیک کارامان اغلو (Beilik of Karamanoglu) آن را تصرف کرد مستقل باقی ماند. در سال 1420، کارامان اوغلو به امپراتوری عثمانی حمله کرد و در سال 1453 ، قونیه مرکز استان مستعمره عثمانی های کارامان (Karaman) شد. در دوره حکومت عثمانی ها با تاسیس سیستم ولایتی پس از سال 1864 ، این شهر تبدیل به مرکز ولایت قونیه شد. قونیه در دوره عثمانی وجه سیاسی خود را از دست داد ، اما حیات ادبی و عرفانی این شهر همچنان ادامه یافت. این شهر در دوران جمهوری ترکیه به سرعت گسترش یافت.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR