موزه مولانا شهر قونیه

موزه مولانا شهر قونیه(Mevlana Museum)

عمارت جلال الدین محمد رومی (Jala ad-Din Muhammad Rumi)  است که اهل تصوف ، آن را مولانا یا رومی می نامند. این مکان ، خانقاه درویشان فرقه مولوی نیز بوده است که بیشتر به دراویش سماع معروفند. پیروان وی در سال 1273 فرقه مولوی سوقی (Melevi Sufi) اسلامی را در این شهر تاسیس و با نام دراویش سماع شهرت پیدا کردند. وی مدت پنجاه سال از عمر خود را در این شهر گذراند و بنیان گذار نظم صوفی بود. ساختمان این موزه متعلق به پدر مولانا است که در سال 1274 از طرف سلطان سلجوقی ، به بهاالدین ولد اهدا شد. قسمت های مختلفی در این موزه وجود دارد که عبارتند از :

اتاق تلاوت

محلی که درویش ها در آن به تلاوت قرآن مشغول می شده اند. این سالن کوچک اکنون به سالن خط تبدیل شده و در آن آثار بعضی از خطاطان مشهور عثمانی قرار گرفته است.

سماع خانه

در این بخش آلات موسیقی ، رحل ها ،  شمعدان ها و قندیل های متعلق به درگاه لباس های مولانا قرار گرفته است.

تربه

مزار مولانا در این بخش قرار دارد.

مسجد

این مسجد محرابی از مرمر و مناره دارد.

حجره های درویشان

در سال 1584 ، سلطان مراد سوم این مکان را برای اقامت درویشان ساخت. اکنون، دو حجره به همان شکل قدیمی شان حفظ شده اند.

مطبخ مولوی

در اینجا غذای مصرفی درگاه پخته می شده است . در این بخش اشیاء مختلف آشپزخانه قرار گرفته است.

میدان شریف

این اتاق وسیع اکنون محل کار مدیر موزه است.

شادروان و حوض شب عرس

شادروان (Sardirvan) و حوض شب عرس (Sebi-I Arus) از سنگ مرمر آبی آسمانی تشکیل شده و سلطان سلیم (Sultan Selim) آن را در سال 1512 ساخت. هر سال در سالگرد وفات مولانا مراسم شب عرس در کنار این حوض انجام می شود. شادروان از ویژگی های معماری عثمانی و نوعی آبخوری است که درمحوطه مسجد ، خانقاه و ... ساخته می شده است.

مرکز فرهنگی مولانا (Mevlana Cultural Center)

این مرکز در یک کیلومتری موزه مولانا قرار گرفته است. این مرکز فرهنگی تازه ساز است و یک سالن کنفرانس بزرگ، نگارخانه هنری و یک کتابفروشی بسیار بزرگ دارد.  همچنین مرکز فرهنگی مولانا بزرگترین و جدید ترین سالن برگزاری رقص دراویش در جهان را دارد. در تابستان ها ، هر شنبه ، رقص سماع در محوطه این مرکز برگزار می شود. در زمستان این مراسم در سالن داخل این مرکز برگزار می شود. همچنین مراسم سالگرد تولد مولانا را در این مرکز جشن می گیرند.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR