شهر بانکوک

شهر بانکوک (Bangkok City)

بانکوک ، پایتخت تایلند است و در میان تایلندی ها به نام کرونگ تیپ (Krung Thep) نیز شناخته می شود که به معنای «شهر فرشته ها» است. درگذشته ، اروپائیان ، این شهر به دلیل آبراه های بسیار که امروزه بیشتر آنها پر شده و روی آنها جاده ساخته اند و نیز شرق می نامیدند. این شهر با مساحت 1568/7 کیلومتر مربع ، در بخش مرکزی کشور ، در کرانه ی باختری رودخانه ی چائو فرایا نزدیک خلیج تایلند و درعرض جغرافیایی سیزده درجه و 45 دقیقه ی شمالی و طول جغرافیایی صد درجه و 29 دقیقه ی شرقی ، واقع است. متوسط ارتفاع شهر ، حدود دو متر بالاتر از سطح دریاست که همین امر ، باعث شده شهر در فصل بارندگی همواره در معرض سیل باشد. اغلب ، پس از بارندگی شدید، آب آبراه ها و رودخانه ها سرریز می شود و سیل های عظیمی به وجود می آورد. اغلب ،پس از بارندگی شدید، آب آبراه ها و رودخانه ها سر ریز می شود و سیل های عظیمی به وجود می آورد. اداره کل شهر بانکوک، اخیرا برای مقابله با این سیل ها ، توقف آب و جلوگیری از نفوذ آن به سطح خیابان ها ، در طول برخی آبراه ها اقدام به ساخت دیواره های بلندتر کرده است. بانکوک ، آب وهوای گرمسیری و بارانی دارد گرم ترین ماه سال در آن ، آوریل است با حداکثر دمای متوسط 35 درجه سانتی گراد درعرض سی سال (1990 - 1961) ، و سردترین ماه آن ، دسامبر است با حداقل دمای متوسط 22 درجه ی سانتی گراد. پر باران ترین ماه آن ، سپتامبر ، و کم باران ترین ماه ، ژانویه است.

طبق سرشماری ژانویه 2010، بانکوک با 9،100،000 نفر جمعیت ، پرجمعیت ترین شهر تایلند و حدود بیست و دومین شهر پرجمعیت جهان است. تراکم جمعیت در این شهر ، 5801 نفر در هر کیلومتر مربع است.

این شهر در قرون هفدهم و هجدهم میلادی ، تنها دهکده ای کوچک و بندری برای کشتی هایی بود که به آیوتهایا - پایتخت سابق سیام - می رفتند. در سال 1782 ، رامای اول، آن را تاسیس کرد و به عنوان پایتخت تایلند انتخاب شد. بانکوک در طول جنگ جهانی دوم ، متحمل خساراتی شد؛ در دسامبر 1941، ژاپنی ها آن را غارت کردند و در سال های 1944 و 1945 ، هدف بمباران های مکرر هواپیماهای نیروهای متحد شد. طی سده های نوزدهم و بیستم میلادی ، این شهر توسعه یافت و به مرکزی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ، نه تنها برای تایلند ، بلکه برای آسیای جنوب شرقی ، هند و چین تبدیل شد؛ به طوری که در برخی گزارش ها در سال 2008، بهترین شهر جهان برای مسافرت و استراحت ، معرفی شده است.

 در بانکوک ، درآمد متوسط سالانه ی هر فرد ، بیست هزار دلار است و از این نظر ، این شهر ، یکی از ثروتمندترین شهرهای آسیای جنوب شرقی و محل شعب اصلی همه ی بانک های تجاری بزرگ و موسسات مالی تایلند است. بسیاری از شرکت های چند ملیتی نیز به دلیل پایین بودن هزینه های این شهر ، نسبت به دیگر شهرهای آسیایی ، شعب مرکزی منطقه ای در آن دارند. سیزده شرکت مستقر در بانکوک ، جزو فهرست دوهزار شرکت بزرگ جهان ، فوربس 2000 (2000 Forbes) هستند. بزرگ ترین بانک تایلندی - بانک بانکوک - و بزرگ ترین شرکت انرژی کشور به نام پی تی تی (PTT)  از جمله آنها هستند.

جهانگردی از منابع عمده ی درآمد این شهر است و سالانه میلیونها نفر از آن بازدید می کنند. طبق گزارشی در سال 2007، بانکوک با 10،350،000 نفر ، بعد از لندن ، دومین مقصد جهان گردان بوده است.

در بانکوک ، سیستم حمل و نقل بسیار خوبی وجود دارد . خطوط را ه آهن ، جاده ها و فرودگاه ها ، این شهر را به تمام کشور ، متصل کرده است. فرودگاه بین المللی دون مونگ (Don Mueang)  - که  در سال 1914 تاسیس شده و در شمال شهر واقع است - به عنوان یکی از قدیمی ترین فرودگاه های بین المللی جهان است. این فرودگاه با جابه جایی 38،000،000 نفر مسافر در سال 2005، دومین فرودگاه پرتردد آسیا و هجدهمین فرودگاه پرتردد جهان بوده است.

بانکوک ، مرکز فرهنگ و آموزش تایلند است و حدود سی دانشگاه و مرکز آموزش عالی در آن فعالیت می کنند. شش دانشگاه مهم و اصلی آن ، عبارتند از :

  • ولالونگ کورن (Chulalongkorn) (1917)
  • تاماسات (Thammasat) (1933)
  • سیلپاکورن (Silpakorn) (1943)
  • کاستسارت (Kasetsart) (1943)
  • مهیدول (Mahidol) (1943)
  • موسسه تکنولوژی آسیایی (Asian Institute of Technology) (AIT) (1959) که یک موسسه بین المللی بین کشورهای آسیایی است.

چهار دانشگاه کاستسارت ، مهیدول ، اسومپشن (Assumption) و دانشگاه تکنولوژی تون بورن شاه مونکوت (King Mongkut's University of Technology Thonburi) ، جزو پانصد دانشگاه برتر جهان در سال 2007، معرفی شده اند.


6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR