معابد شهر بانکوک

معابد شهر بانکوک

معبد اصلی شهر (The City Pillar Shrine)

این معبد را رامای اول ، در سال 1782 ساخته است.

معبد فراداما کایا (Phra Dhammakaya)

در ایالت پاتوم تانی در شمال بانکوک قرار دارد و یکی از بزرگترین معابد بودایی در دنیا می باشد . این معبد در سال 1970 با وسعت 320،000 هزار متر مربع ، توسط خان یای (Khun Yay) تاسیس شد. سنت داماکایا مدیتیشن (Dhammakaya Meditation) - رویکردی به مراقبه بودایی - در سال 1916 توسط راهب بزرگ (Abbot) ،رئیس معبد پاکنام (Paknam) به وجود آمد. بیش از چهار دهه است که این معبد باعث گردهم آیی مردم زیادی از نژادها و سنین مختلف برای مدیتیشن شده است. بر روی گنبد این معبد ، مجسمه هایی از بودای طلایی دیده می شود که نماد خلوص ، عقل و دانش و روشنگری می باشند. بر اساس عقاید مدیتیشن ، بودای بزرگ در اثر مدیتیشن به خلوص ذهن و صلح درونی و هماهنگی معنوی رسیده است.

معبد آرون (Arun)

معبدی قدیمی در غرب ساحل رودخانه ی چائوفرایا است. این معبد ، زمانی ساخته شده که آیوتهایا پایتخت تایلند بوده است. جذاب ترین بنای این معبد ، بتکده ی مرکز ی است با ارتفاع 79 متر و به نام چائو پرنگ (Chao Prang) که با موزاییک های رنگی از جنس چینی - که از کشور چین آورده اند- تزیین شده است.

معبد فو (Pho)

قدیمی ترین و بزرگ ترین معبد بانکوک است و اولین دانشگاه ، با فضای باز تایلند است که در آن ، دانش های مختلفی نظیر ادبیات ، ستاره شناسی و پزشکی تدریس می شود.

معبد راتجاپرادیت ساتیتماها سیماران (Ratchapradit Sathit Mahasimaram)

این معبد در کنار پارک سارانروم (Saranrom) ، نزدیک جاده ی خولانگ کو موانگ درم (Khlong Ku Muang Derm) واقع شده است. این معبد را رامای پنجم در سال 1864 به عنوان اولین معبد فرقه ی دام مایوتیکا (Dhammayutika) ساخته است. فرا ویهارا لانگ (Phra Vihara Luang) قسمتی از معبد است که بر روی پایه بلندی بنا شده و تزیینات زیبایی دارد. در فرا ویهارا لانگ، نقش و نگارهای دیواری وجود دارد که نمایانگر میهمانی های سلطنتی و نیز رامای پنجم است در حالی که از تلسکوپ خود برای مطالعات نجومی استفاده می کند.در یک طرف فراویهارا لانگ، مجسمه ی ایستاده ی رامای پنجم و در نزدیکی آن ، مجسمه ریش سفید بزرگ راهبان (Supreme Patriarch) در بتکده ای قرار دارد که با سنگ مرمر پوشیده شده است.

معبد راتچابوفیت (Ratchabophit)

این معبد سلطنتی در نزدیکی وزارت کشور ، واقع است . آخرین معبدی است که رامای پنجم ساخته است. از آنجا که معبد ، محل حکمرانی رامای هفتم (Rama VII) بوده است ، او در حفظ آن کوشیده است. همه ی ساختمان های این معبد بر روی پایه های بلندی بنا شده اند و کاملا ً با سنگ مرمر پوشیده شده اند.

معبد ماهاتات (Mahathat)

ماهاتات ، یکی از معابد بودایی بانکوک است که در دوره ی آیوتهایا ساخته شده است و در آن زمان به معبد سالاک (Salak) معروف بوده است. اندکی پس از آن که بانکوک به عنوان پایتخت سیام (Siam) (نام قدیم تایلند) تثبیت شد، این معبد ، تبدیل به مکانی استراتزیک ، بین ساختمان جدید کاخ بزرگ (Grand Palace) و کاخ جلودار (Front Palace) شد. در طول دو قرن گذشته ، پادشاهان تایلندی ، بارها این معبد را تعمیر و بازسازی کرده اند و در سال 1803، نام آن نیز به معبد ماهاتات تبدیل شد.

معبد سوتات و آونگ غول پیکر (Suthat and the Swing)

رامای اول ، ساخت این معبد را در سال 1807، آغاز کرد و 27 سال بعد ، در زمان رامای سوم (Rama III) ، ساختمان آن کامل شد. این معبد به دلیل دیوارنماهای باشکوه قرن نوزدهمی آن ، در تالار اصلی مورد توجه است. حیاط معبد ، با تندیس هایی از محققان و ملوان ها تزیین شده است. داخل معبد ، 156 مجسمه ی طلایی بودا در کنار یکدیگر ردیف شده اند. در تالار اصلی آن ، مجسمه ی برنزی زیبایی از بودا به طول هشت متر قرار دارد که مربوط به قرن سیزدهم است. از آونگ غول پیکر قرمز رنگ بیرون معبد ، یک بار در میهمانی های برهمنی (Brahmanic) استفاده شده است.

معبد بوون نیوت (Bowonniwet)

اولین صومعه ی طبقه ی سلطنتی بودایی سنت دامایوت (Dhammayut) است و در شمال شرق بانکوک واقع است. نام این معبد از زبان (Pali)- مربوط به بودا - گرفته شده است و به معنی صومعه ی جاودانه ی برتر می باشد.

معبد اینتارا ویهان (Intharawihan)

این معبد در محله ی ناخون (Nakhon) است و در آغاز دوره ی آیوتهایا ساخته شده است. یکی از اصلی ترین دیدنی های اینتاراویهان ، مجسمه ی بوداست در حالت ایستاده که ارتفاع آن ، 32 متر و عرض آن ، ده متر است. ساخت این مجسمه ، بیش از شصت سال طول کشیده و با موزاییک های شیشه ای و طلای 24 عیار تزیین شده است. بخش فوقانی مجسمه ی بودا ، یادگار بودای بزرگ (Lord Buddha) (بنیان گذار مذهب بودا) است که از سریلانکا (Sri Lanka) آورده اند.

معبد راتچابورانا (Ratchaburana)

این معبد را در سال 1424 در اوایل دوره ی آیوتهایا ، پادشاه بوروم راتچاتیرات دوم (Borom Ratchathitat II) ، در محلی که دو برادرش به دلیل جنگ بر سر حکومت آیوتهایا کشته شدند ، ساخته است. در سال 1957 ، غارتگران ، طاق معبد را ویران کردند.

بعد از مدتی ، تعداد زیادی (صد هزار) لوح های بودایی و بیش از صد کیلوگرم از جواهرات غارت شده ، پیدا شد. طاق های کنار طاق ویران شده ، نقاشی های دیواری ای دارند که زندگی های گذشته ی بودا را ترسیم می کند. متاسفانه در سال اخیر ، این نقش و نگارها خراب شده اند و تنها تعداد اندکی از آنها قابل مشاهده است. بسیاری از طلاها و گنج هایی که در راتچابورانا پیدا شد، در موزه ی ملی چائو سم فرایا (Chao Sam Phraya) به نمایش گذاشته شده است.

معبد راتجانادارام (Ratchanatdaram)

این معبد در سال 1846 ، در دوره ی حکومت رامای سوم ساخته شده است و در جاده ی ماهاچایی (Mahachai) واقع است. جاذبه ی اصلی این معبد ، لوها پراسات (Loha Prasat) است که 36 متر ارتفاع دارد و 37 منار مخروطی شکل ، آن را احاطه کرده اند. در نزدیکی این معبد ، مکانی برای پذیرایی از میهمانان خارجی مهم و یک مجسمه ی یادبود از رامای سوم وجود دارد.

معبد تپتیدارام (Thepthidaram)

رامای سوم ، این معبد را در سال 1836، به عنوان هدیه برای دخترش شاه دخت آپسورن ساداتیپ (Apsorn Sudathep)  ساخته است. یکی از مشخصه های این معبد ، سبک معماری تایلندی با چیدمان چینی است . سه گوشه های کنار شیروانی با تکه های سرامیک چینی تزیین شده اند. در محوطه ی معبد ، تندیس های قدیمی چینی بسیاری وجود دارد. در تالار انتصاب ، چهار ستون مستطیلی قدیمی و مجسمه های یادآور دوره ی تسلط خمرها و دوره ی آیوتهایا وجوددارد.

معبد ساکت و کوه طلایی (Sa Ket and the Golden Mount)

یکی از قدیمی ترین معابدیست که رامای اول در قرن هجدهم ساخته است. در دوازدهمین ماه سال (اواخر اکتبر تا اواسط نوامبر) ، این معبد ، میزبان مهم ترین نمایشگاه معابد بانکوک می شود و گنبد طلایی آن را با پارچه ی قرمز رنگی می پوشانند. در این نمایشگاه، غرفه های مواد غذایی و جواهرات بدلی و اجناس تزیینی ، سیرک حیوانات و تئاتر نیز وجود دارد.

معبد بنجامابوفیت (Benchamabophit)

این معبد در سال 1899 ساخته شده و یکی از زیباترین معماری های مذهبی تایلندی است که جهان گردان زیادی را به خود جلب می کند. پرستشگاه اصلی آن ، از سنگ مرمر سفید رنگ ایتالیایی ساخته شده است.

معبد ترای میت (Trai Mit)

این معبد در نزدیکی ایستگاه راه آهن بانکوک در هوالمفونگ (Hua Lamphong) واقع است. بزرگ ترین مجسمه ی طلایی بودا در جهان ، با قدمت هفتصد تا هشتصد سال ، در این معبد قرار دارد. این مجسمه ، 3 متر ارتفاع و 5/5 تن وزن دارد.

معبد راجنادا (Rajnadda)

این معبد ، نمونه ای از معابد سبک قدیمی تایلندی و بهترین مرکز فروش دعا و جادو در بانکوک است. این معبد ، بیش از صد غرفه ی فروش لوازم مورد نیاز بوداییان دارد و صدها مجسمه ی کوچک بودا و مجسمه های هندی در اندازه ، شکل و زنگ های مختلف در این مرکز به فروش می رسند.

معبد نانگ چی (NangChi)

معبد کوچک و سلطنتی قدیمی ای است که در کلانگ دان (Klang Dan) واقع است. این معبد ، مجسمه های طلایی بزرگی از بودا دارد.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR