شهر پاتایا

شهر پاتایا (Pattaya City)

پاتایا ، یکی از شهرهای جهان گردپذیر تایلند است و با مساحت 22/2 کیلومتر مربع ، در ساحل شرقی خلیج تایلند ، حدود 165 کیلومتری جنوب شرقی بانکوک ، واقع است. این شهر ، آب و هوای گرم و مرطوبی دارد که به سه فصل گرم و خشک (نوامبر تا فوریه)(آبان تا دی)، گرم و شرجی (مارس تا می) (بهمن تا اردیبهشت) و گرم و بارانی (ژوئن تا اکتبر) (خرداد تا مهر) تقسیم می شود. به طور کلی پاتایا به سه بخش شمالی (North Pattaya) ، مرکزی (Central Pattaya) و جنوبی (South Pattaya) تقسیم می شود.

طبق آمار سال 2009 ، این شهر ، 105،182 نفر جمعیت دارد و تراکم جمعیت آن 4699 نفر در هر کیلومتر مربع ، بوده است.

نمودار

نام پاتایا ، از مارش نظامی پادشاه تایلند و همراهان او ، قبل از سقوط پایتخت قدیمی (توسط برمه ای های در سال 1767) گرفته شده است. زمانی که ارتش پادشاه فرایاتاک (Phraya Tak) به نزدیکی پاتایای امروزی رسیدند، با نیروهای فرمانده نای کلوم (Nai Klom) ، که سعی داشت از ورود او جلوگیری کند ، برخورد کردند؛ اما وقتی دو فرمانده ، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند، فرمانده ی نام کلوم ، از عظمت و انضباط ارتش پادشاه ، حیرت زده شد و فهمید که محاصره شده است.

مکانی که دو ارتش در آنجا با یکدیگر مواجه شدند، بعد ها تاپ فرایا (Thap Phraya) نامیده شد، که به معنای ارتش فرایاست. این نام بعدها فاتایا (Phattaya) شد که به معنای وزش باد از جنوب غربی به شمال شرقی در شروع فصل بارندگی است. امروزه ، تلفظ آن ساده تر شده و به پاتایا تبدیل شده است.

در قرون گذشته ، پاتایا فقط یک دهکده ی کوچک ماهی گیری بوده است؛ اما بعد از این که اولین گروه نظامیان آمریکایی در سال 1961، زیبایی آن را کشف کردند، پاتایای خفته ، به مهم ترین و نخستین ساحلی تبدیل شد که سالانه صدها هزار بازدیدکننده را مجذوب خود می کند به طوری که در سال 2005 ، حدود 5/5 میلیون بازدیدکننده ، از این شهر ساحلی دیدن کرده اند. در سال 1976 ، این شهر ساحلی ، طبق قوانین تایلند ، به عنوان شهر به ثبت رسید . به هر حال ، ساحل پاتایا که در سراسر آن کلبه های ماهیگیران دیده می شد، طوری عوض شده است که اکنون محل بهترین هتل ها ، فروشگاه ها و مراکز تفریحی است. قایق های ماهی گیری به قایق های جهان گردی تبدیل شد و سواحل طلایی پاتایا ، پر از شناگران و افرادی شد که برای استفاده از آفتاب دریا از سراسر جهان به آنجا می آیند.

آب و هوای پاتایا برای دوستداران آفتاب و ورزش های آبی، بهترین شرایط را دارد و امکان هر نوع فعالیت ورزشی و تفریحی مرتبط با آب در آنجا موجود است.

تولیدات محلی پاتایا عبارتند از :

چائنگ لون (Chaeng Lon)

یک غذای محلی است که در آن پودر نارگیل را با دست ورز می دهند و در قالب کوچکی می ریزند؛ سپس آن را در چوبی فرو می برند و روی زغال می پزند.

هوی چو (Hoi Cho)

معروف ترین غذای این منطقه است که ماده ی اصلی آن ، نوعی خرچنگ دریایی به خصوص است. خیزران میله های آماده

کائولام (Khao Lam)

غذایی اختصاصی و ویژه که از برنج چسبناک ، شکر و نارگیل که درون ساقه های مخصوصی که از خیزران ساخته شده ، پخته می شود.

6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR