راهنمای خطوط مترو دبی

راهنمای سفر 06 آذر ، 1402 5 دقیقه

مترو، از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در دنیا است؛ زیرا قیمت مناسبی دارد و بدون مواجه شدن با ترافیک‌های طاقت‌فرسا، مسافران را به مقصد می‌رساند. از آنجا که علاقه‌مندان سفر به دبی در ایران بسیار هستند، در این مقاله قصد داریم راهنمای خطوط مترو دبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

با استفاده از مترو در دبی، دیگر مجبور به پرداخت کرایه‌های هنگفت تاکسی نخواهید بود و به‌راحتی و با کمترین هزینه، از شمال به جنوب و از شرق به غرب دبی جابه‌جا خواهید شد. مطالعه مطلب پیش ‌رو را به همه افرادی که قصد سفر به دبی و حذف هزینه‌های اضافی را دارند، پیشنهاد می‌دهیم.

معرفی مترو دبی

پروژه عظیم مترو دبی از سال 2006 و به منظور کاهش ترافیک کلید خورد. 10 ایستگاه از خط قرمز این مترو در سال 2009 افتتاح و ساخت‌وساز خط سبز مترو دبی از سال 2011 آغاز شد. مترو دبی در حال حاضر شامل، دو خط قرمز و سبز، شش زون و 47 ایستگاه فعال است و به‌زودی گسترش پیدا خواهد کرد. در بخش‌های بعدی، با ایستگاه ها، زون‌ها و امکانات این متروی مجهز و پیشرفته، بیشتر آشنا می‌شوید.

امکانات مترو دبی

مترو دبی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین متروهای دنیا است و سه کابین مختلف دارد. اولین کابین، با نام کابین طلایی شناخته می‌شود که در جلوی قطار قرار گرفته و وای‌فای رایگان دارد. افراد برای استفاده از این کابین باید بلیط طلایی مترو دبی را خریداری کنند.

کابین دوم، مخصوص کودکان و بانوان است و در انتهای قطار قرار دارد. محیط این کابین بسیار آرام است و برای قرار دادن کالسکه فضای کافی دارد. سایر کابین‌ها نیز در دسته سوم کابین‌های مترو دبی قرار می‌گیرند و با نام کابین استاندارد شناخته می‌شوند.

از جمله امکانات مترو دبی می‌توان به پله‌برقی، آسانسور، دوربین مداربسته، امکانات مخصوص معلولان، فروشگاه و دستگاه خودپرداز اشاره کرد. تلفن همراه نیز در سراسر محدوده مترو و کابین‌ها، آنتن کافی دارد.

صندلی‌های داخل واگن مترو

تصویری از داخل واگن مترو دبی

ایستگاه‌های مترو دبی

مترو دبی در مجموع شامل 47 ایستگاه فعال است که به احتمال قوی در آینده نزدیک، تعداد این ایستگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند. این ایستگاه‌ها، چهار منطقه از هفت منطقه شهر دبی را پوشش می‌دهند و برای تردد در سطح شهر بسیار مناسب هستند. در ادامه با ایستگاه‌های خط قرمز و خط سبز مترو دبی آشنا خواهید شد.

ایستگاه‌های خط قرمز مترو دبی

پروژه احداث خط قرمز مترو دبی از سال 2006 کلید خورد. این خط از منطقه راشدیه تا جبل علی را در بر می‌گیرد و 29 ایستگاه دارد. مترو دبی مال، برج خلیفه، مارینا و ترمینال‌های بین‌المللی سه و یک، همگی در خط قرمز واقع شده‌اند.

در مجموع می‌توان گفت که بخش عظیمی از مترو دبی را ایستگاه‌های خط قرمز پوشش می‌دهند و به اغلب مکان‌های تفریحی و گردشگری دسترسی دارند.

ایستگاه‌های خط سبز مترو دبی

خط سبز مترو دبی در سال 2011 راه‌اندازی شد و در حال حاضر،‌ 20 ایستگاه فعال دارد. این خط از ایستگاه اتصالات آغاز و به ایستگاه خور ختم می‌شود. در دو ایستگاه بورجمان و اتحاد می‌توانید خط مترو را تعویض کنید و وارد قطارهای خط قرمز-سبز شوید. از جمله ایستگاه‌های مهم این خط می‌توان به ایستگاه منطقه آزاد فرودگاه دبی اشاره کرد. این ایستگاه، دسترسی به مترو دبی از فرودگاه را برای شهروندان و گردشگران بسیار آسان کرده است.  

آشنایی با زون‌های مترو دبی

زون‌های مترو دبی به 6 قسمت تقسیم می‌شوند که در حال حاضر چهارتای آن‌ها فعال هستند. برای ورود به هر زون باید ملبغی جداگانه پرداخت کنید و این هزینه هر سال، متغیر است. اطلاعات دقیق درباره هزینه‌ها، در سایت رسمی مترو دبی در دسترس عموم قرار داده می‌شوند. در این بخش با ایستگاه‌های موجود در هر زون آشنا خواهید شد.

  1. ایستگاه‌های زون یک مترو دبی: اکسپو، پارک سرمایه‌گذاری دبی، جمیرا گلف، ال فورجان، باغ‌های دیسکاوری، گاردنز، جبل علی، ابن بطوطه، انرژی، دانوب، بورس دبی.
  2. ایستگاه‌های زون دو مترو دبی: الصفا، ام‌الشیف، بازار امارات، مشرق، دبی اینترنت سیتی، مارینا یا صبح رئالتی، دی ام سی سی یا جی ال تی.
  3. ایستگاه‌های زون ۵ مترو دبی: سنتر پوینت، امارات، ترمینال 3 فرودگاه بین‌المللی، ترمینال 1 فرودگاه بین‌المللی، جی جی آی کو، سیتی سنتر دبی، ال ریگا، الاتصالات، ال قصیصه، منطقه تجاری آزاد فرودگاه دبی، النهدا، استادیوم دبی، ال قیاده، ابوحیل، ابوکر الصدیقه، صلاح‌الدین، یونیون، میدان بانیاس، گلد سوک، الراس.
  4. ایستگاه‌های زون ۶ مترو دبی: دی سی بی، ماکسن فشن، مرکز تجارت جهانی دبی، برج‌های امارات، مرکز مالی دبی، دبی مال و برج خلیفه، بیزنس بی، کریک، جاداف، شهر مراقبت‌های پزشکی، اود متها، بورجومان، شرف دی جی، ال قبایبا.

با مشاهده نقشه مترو دبی 2023 در تصویر، کاملا با زون‌ها، رنگ خطوط و ایستگاه‌ها آشنا می‌شوید. اگر نقشه مترو دبی را با دقت بررسی کنید، هنگام استفاده از این وسیله نقلیه عمومی با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

نقشه‌ی راهنمای خطوط مترو دبی

تصویری از نقشه‌ی راهنمای خطوط مترو

راهنمای خرید بلیط مترو دبی + ساعت کار مترو

کلیه ایستگاه‌های مترو دبی همه‌روزه از ساعت 05:00 تا بامداد فعال هستند؛ البته روزهای پنجشنبه و جمعه این فعالیت تا ساعت 01:00 ادامه دارد. جمعه صبح نیز با چند ساعت تاخیر، اولین قطار ساعت 10:00 حرکت می‌کند. جالب است بدانید که متروهای دبی بدون راننده هستند و اتوماتیک کار می‌کنند.

هزینه مترو دبی با توجه به نوع کارتی که خریداری می‌کنید، متفاوت است. کارت‌های Nol، در چهار رنگ طلایی، نقره‌ای، قرمز و آبی، با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند. کارت‌های طلایی برای مترو و اتوبوس هستند و هزینه سفر با آن‌ها، بیشتر از سایر کارت‌ها محاسبه می‌شود. کارت‌های نقره‌ای پنج سال اعتبار دارند و شارژی هستند. کارت‌های قرمز 10  بار شارژ می‌شوند و کارت‌های آبی مخصوص دانشجویان و سالمندان است.

کارت‌های مترو دبی را می‌توانید از کلیه ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اتوبوس و اغلب سوپرمارکت‌ها خریداری و آن‌ها را در باجه‌های بلیط‌فروشی شارژ کنید. پیشنهاد ما به گردشگران، خرید کارت‌های نقره‌ای است.

نکات مهم برای استفاده از مترو دبی

استفاده از مترو دبی،‌ شرایط و قوانین خاص خود را دارد. با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، به قوانین احترام بگذارید تا در طول سفر بین شهری با مترو، برای شما و سایر مسافران مشکلی ایجاد نشود.

  • سیگار کشیدن در مترو دبی ممنوع است.
  • در مترو دبی چرت نزنید؛ چون جریمه می‌شوید.
  • از همراه داشتن حیوانات در داخل مترو خودداری کنید.
  • در مترو دبی آدامس نجوید.
  • برای ورود به مترو حتما کارت معتبر خریداری کنید.
  • بلیط واگن‌های طلایی مترو، جداگانه به فروش می‌رسند.
  • کودکان کمتر از پنج سال، نیازی به تهیه بلیط ندارند.
  • برای رفتن به مراکز خرید و اماکن گردشگری، خط قرمز مترو مناسب‌تر است.

شاید برخی از این موارد به نظر شما عجیب باشد؛ اما در ورود به هر شهر باید متناسب با قوانین موجود رفتار کنید. هنگام استفاده از مترو دبی اگر بلیط معتبر داشته و با ایستگاه‌ها آشنا باشید، دیگر هیچ مشکلی نخواهید داشت.

یک ایستگاه مترو در دبی

تصویری از یک ایستگاه مترو در دبی

سفر اقتصادی به دبی، با تورهای آژانس شباویز

در مقاله «راهنمای خطوط مترو دبی» به معرفی مترو دبی، ایستگاه‌ها و زون‌های آن پرداختیم و همچنین بایدها و نبایدهای استفاده از این ناوگان حمل‌ونقل عمومی را شرح دادیم. با خرید بلیط مترو در دبی به‌راحتی می‌توانید خود را به نقاط مختلف شهر برسانید. از آنجا که هزینه تاکسی در دبی سرسام‌آور است، اطلاعات موجود در این مقاله برای کلیه گردشگران، لازم و کاربردی است.

با خرید تور دبی از آژانس شباویز، یکی از بهترین سفرهای عمرتان را تجربه خواهید کرد. اگر در سفر به دبی از متروی آن استفاده کرده‌اید، لطفا اطلاعات خود را با ما و خوانندگان مجله گردشگری شباویز به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

۱- چه خطوط و ایستگاه‌هایی در متروی دبی وجود دارد؟

متروی دبی یک سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته است که شامل دو خط اصلی مترو (قرمز و سبز) است. خط قرمز (Red Line) از الریگا به جنوب شهر یعنی راه‌آهن فعلی دبی می‌رسد و خط سبز (Green  Line) از الریگا به جنوب غربی یعنی امارات تاور می‌رود. هر خط دارای ایستگاه‌های متعددی است که به مناطق مهم شهری، تجاری و گردشگری وصل می‌شوند.

۲- چگونه می‌توان بلیط مترو در دبی را تهیه کرد؟

بلیط‌های مترو دبی را می‌توانید از ایستگاه‌ها یا از طریق ماشین‌های خودکار بلیط خریداری کنید. همچنین، از کارت Nol که یک کارت هوشمند است، برای سفر با مترو استفاده کنید. این کارت در ایستگاه‌ها و فروشگاه‌های مترو و حمل‌ونقل عمومی دیگر قابل خرید است و مسافران می‌توانند بلیط‌های خود را با آن شارژ کنند. استفاده از کارت Nol همچنین مزایایی از قبیل تخفیفات و امکانات دیگر را برای مسافران به همراه دارد.

مشاوره رایگان