همه چیز درباره عدنان مندس؛ فرودگاه بین المللی ازمیر

راهنمای سفر 23 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، با تلفیقی بی‌نظیر از تاریخ، فرهنگ، طبیعت و تفریحات ساحلی، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در این کشور تبدیل شده است. یکی از راه‌های دسترسی به این شهر زیبا از طریق سفر هوایی به فرودگاه آن، یعنی فرودگاه عدنان مندرس امکان‌پذیر است. در این مقاله قصد داریم با بزرگ‌ترین فرودگاه ازمیر ترکیه بیشتر آشنا شویم.

فرودگاه ازمیر کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس، بزرگ‌ترین فرودگاه شهر ازمیر ترکیه در محله گازیمیر خارج از ازمیر و در نزدیکی شهر کوچکی به نام چشمه قرار دارد. فاصله فرودگاه ازمیر تا مرکز شهر ۱۸ کیلومتر و کد یاتای آن ADB است. به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران خارجی از شهر ازمیر در سال‌های اخیر پروازهای خارجی نیز به این فروگاه اضافه شده است.

تاریخچه فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

اسم فرودگاه ازمیر، برگرفته از نام اولین رئیس دولت ترکیه یعنی عدنان مندرس است. در ماه مه سال ۱۹۸۴، مراحل اولیه ساخت این فرودگاه آغاز شد و در اکتبر سال ۱۹۸۷، فرودگاه عدنان مندرس به‌صورت رسمی شروع به کار کرد. پس از افتتاح دومین ترمینال این فرودگاه در سال ۲۰۰۶ که مخصوص پروازهای خارجی بود، عدنان مندرس تبدیل به یکی از پر رفت‌وآمدترین فرودگاه‌های ترکیه (رده پنجم جابه‌جایی مسافر) شد. این فرودگاه هم اکنون تحت مالکیت هولدینگ TAV است. همچنین برای مشاهده اطلاعات پرواز فرودگاه ازمیر ترکیه می‌توانید به وبسایت رسمی این فرودگاه مراجعه کنید.

ترمینال‌های فرودگاه ازمیر ترکیه

برای سفر به ازمیر ابتدا باید بدانید ازمیر کجاست و در کدام بخش ترکیه قرار دارد. سپس اگر قصد دارید از راه هوایی به این شهر بروید، باید بدانید که فرودگاه بین المللی ازمیر دو ترمینال دارد. ترمینال اول و قدیمی‌تر آن که برای پروازهای داخلی ساخته شده است و ترمینال شماره دو که در سال ۲۰۰۶ و به هدف پروازهای خارجی تأسیس شد. این دو ترمینال از امکانات یکسانی برخوردار هستند و به‌وسیله راهروهای متحرک به هم متصل شده‌اند.

ترمینال شماره یک

ترمینال شماره یک فرودگاه به پروازهای داخلی ترکیه اختصاص دارد و دارای ۳۲ گیت است. این ترمینال شامل سالن‌های انتظار، رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها، صرافی، بلیط‌فروشی، غرفه‌های اطلاعات، دفاتر شرکت‌های هواپیمایی، نمازخانه، سرویس بهداشتی و … است.

ترمینال شماره دو

ترمینال شماره دو فرودگاه شامل ۴۲ گیت است و به پروازهای بین‌المللی به مقاصد مختلف در سراسر جهان اختصاص دارد.

ترمینال بین‌المللی شامل سالن‌های انتظار مدرن و مجزا، رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌های متنوع، صرافی، بلیط‌فروشی، غرفه‌های اطلاعات، دفاتر شرکت‌های هواپیمایی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، اتاق VIP، خدمات CIP، خدمات حمل و نقل چمدان، خدمات بسته‌بندی چمدان، صرافی، خدمات بانکی، خدمات پزشکی و … است.

تصویری از ترمینال فرودگاه ازمیر

تصویری از ترمینال فرودگاه ازمیر

راه‌های دسترسی به فرودگاه ازمیر ترکیه

سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به این فرودگاه، استفاده از تاکسی است. تاکسی‌های متعددی در تمام نقاط شهر ازمیر و همچنین در داخل فرودگاه در دسترس هستند.

مسافت بین مرکز شهر ازمیر تا فرودگاه حدود ۱۸ کیلومتر است و زمان رسیدن به فرودگاه باتوجه‌به شرایط ترافیکی، بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است.

برای اطمینان از کیفیت و قیمت مناسب، می‌توانید از تاکسی‌های شرکت‌های معتبر مانند HAVAŞ یا  VIP استفاده کنید.

اتوبوس نیز راهی مقرون به صرفه برای رسیدن به فرودگاه ازمیر است. شرکت HAVAŞ اتوبوس‌هایی را از مرکز شهر ازمیر به فرودگاه و بالعکس ارائه می‌دهد. اتوبوس‌ها از میدان کوناک (Konak Meydanı) و ایستگاه اتوبوس اتوگار حرکت می‌کنند. زمان رسیدن به فرودگاه با اتوبوس حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است.

قطار ایزبان نیز یکی از راه‌های سفر بین ازمیر تا فرودگاه عدنان مندرس است. این خط مترو بین دو ایستگاه آلسانجاک و کوماواسی فعالیت می‌کند، و در عرض نیم ساعت به مرکز شهر ازمیر می‌رسد.

تصویری از داخل سالن فرودگاه ازمیر

عکس فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

فاصله فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی

کوش آداسی، شهر ساحلی زیبا در ترکیه، فرودگاه اختصاصی ندارد و مسافران برای رسیدن به این شهر باید از فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس ازمیر استفاده کنند. فاصله فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی حدود ۸۰ کیلومتر است.

 مسافران می‌توانند از طریق روش‌های مختلف حمل و نقل از فرودگاه به کوش آداسی بروند. سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به کوش آداسی از فرودگاه ازمیر، استفاده از تاکسی است. سفر با تاکسی از فرودگاه تا کوش آداسی حدود ۱ تا ۱.۵ ساعت طول می‌کشد.

اتوبوس‌های شرکت HAVAŞ نیز در مسیر فرودگاه ازمیر به کوش آداسی حرکت می‌کنند. سفر با اتوبوس از فرودگاه تا کوش آداسی حدود 3 ساعت زمان می‌برد.

شرکت‌های مختلفی خدمات ترانسفر خصوصی از فرودگاه ازمیر به کوش آداسی را ارائه می‌دهند. هزینه ترانسفر خصوصی از فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی به نوع وسیله نقلیه و تعداد مسافران بستگی دارد.

همچنین اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، می‌توانید از طریق جاده E88 به کوش آداسی برسید. سفر با ماشین شخصی از فرودگاه تا کوش آداسی حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

تصویری از شهر کوش آداسی در شب

نمایی از شهر کوش آداسی

فاصله فرودگاه ازمیر تا بدروم

فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس ازمیر در ۲۲۲ کیلومتری شمال غربی بدروم واقع شده است.

مسافران برای رسیدن به بدروم از طریق فرودگاه ازمیر ترکیه، می‌توانند از روش‌های مختلف حمل‌ونقل مانند اتوبوس، تاکسی، ترانسفر خصوصی و ماشین شخصی استفاده کنند.

سفر با اتوبوس از فرودگاه تا بدروم حدود ۴ ساعت و با تاکسی و ماشین شخصی حدود ۳ ساعت بسته به حجم ترافیک مسیر طول می‌کشد.

همچنین شرکت‌های مختلفی خدمات ترانسفر خصوصی از فرودگاه ازمیر به بدروم را ارائه می‌دهند که هزینه‌های متفاوتی دارد.

نمایی از ساحل در شهر بدروم

تصویری از ساحل شهر بدروم

مترو فرودگاه ازمیر

اگر قصد دارید برای رفتن به محل اقامت خود از مترو استفاده و کمتر هزینه کنید، خبر خوب اینکه شرکت حمل‌و‌نقل عمومی ایزبان دو خط مترو در دو مسیر دارد. بسیاری ایزبان را به‌عنوان مترو فرودگاه ازمیر می‌شناسند؛ چراکه این قطار برای مسافرانی که به فرودگاه عدنان مندرس ازمیر پرواز کرده و می‌خواهند به سلچوک (افسوس) یا منطقه فوچا بروند، بسیار مناسب است. ایزبان یک وسیله حمل‌و‌نقل عمومی مفید برای کسانی است که به خارج از ازمیر سفر می‌کنند و علاوه بر فرودگاه ازمیر در Alsancak Gar  نیز توقف دارد. ایزبان در ایستگاه Basmane Gar، از ایستگاه‌های قطار بین شهری، به متروی ازمیر متصل می‌شود.

امکانات فرودگاه ازمیر

امکانات فرودگاه عدنان مندرس بسیار عالی و کاملاً در سطح یک فرودگاه بین‌المللی است. در ادامه امکانات این فرودگاه را بهتر می‌شناسیم.

فری شاپ فرودگاه ازمیر

دو فروشگاه معاف از مالیات Duty Free Shop و Ataturk Duty Free، در ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی، برای عاشقان خرید در این فرودگاه قرار دارد. این فری شاپ‌ها، با ارائه طیف گسترده‌ای از برندهای مشهور جهانی در زمینه‌های مختلف، از جمله پوشاک، عطر، لوازم آرایشی، عینک آفتابی، ساعت، جواهرات، چمدان، کیف، شکلات، تنقلات، نوشیدنی و …، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از خرید را برای مسافران رقم می‌زنند.

سالن‌های انتظار

ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی دارای سالن‌های انتظار مدرن و مجزا با صندلی‌های راحت، تلویزیون، وای فای رایگان و پریز برق هستند. همچنین، در این سالن‌ها، غرفه‌های مختلفی برای فروش تنقلات، نوشیدنی، روزنامه و مجله وجود دارد.

رستوران‌ها و کافه‌ها

در هر دو ترمینال داخلی و خارجی، رستوران‌ها و کافه‌های متعددی با ارائه غذاها و نوشیدنی‌های متنوع در دسترس مسافران هستند.

فروشگاه‌ها

طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌ها در ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی، امکان خرید سوغاتی، لباس، لوازم آرایشی، کتاب، مجله و … را برای مسافران فراهم می‌کنند.

اتاق مادر و کودک

۲۹ اتاق مادر و کودک برای رفاه حال خانواده‌ها در این فرودگاه قرار دارد که در آن امکاناتی برای شیر دادن و تعویض پوشک نوزادان وجود دارد.

صرافی

در هر دو ترمینال، صرافی‌های متعددی برای تبدیل ارز وجود دارد.

دفاتر شرکت‌های هواپیمایی

در ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی، دفاتر شرکت‌های هواپیمایی مختلف برای ارائه خدمات به مسافران مانند صدور بلیط، چک‌این و تحویل بار وجود دارد.

نمازخانه

در هر دو ترمینال، نمازخانه‌هایی برای انجام فریضه نماز در نظر گرفته شده است.

خدمات حمل و نقل

مسافران می‌توانند از طریق اتوبوس‌های شرکت HAVAŞ، تاکسی، ترانسفر خصوصی یا ماشین شخصی به فرودگاه و بالعکس دسترسی داشته باشند. همچنین، در داخل فرودگاه، خدمات حمل‌ونقل چمدان و کالسکه کودک ارائه می‌شود.

خدمات بانکی

در ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی، خودپردازها و شعبات بانکی برای انجام امور بانکی مانند برداشت و واریز پول، در دسترس مسافران هستند.

خدمات پزشکی

مراکز پزشکی برای ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی و سایر خدمات درمانی به مسافران در هر دو ترمینال داخلی و خارجی وجود دارد.

عکس فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

نمایی از داخل فرودگاه عدنان مندرس

فرودگاه ازمیر عدنان مندرس ؛ تجربه سفری متفاوت

فرودگاه ازمیر ترکیه با ارائه امکانات رفاهی، خدماتی و امنیتی در سطحی بالا، به‌عنوان یکی از بهترین فرودگاه‌های ترکیه شناخته می‌شود. این فرودگاه با دو ترمینال مجزا برای پروازهای داخلی و بین‌المللی، دسترسی آسان به شهر ازمیر و سایر نقاط ترکیه، و تنوع روش‌های حمل‌ونقل، انتخابی ایده‌آل برای مسافران است. همچنین با منظره‌های زیبا از خلیج ازمیر و محیطی مدرن و آرام، تجربه‌ای دلنشین از سفر را برای شما رقم می‌زند. برای سفر به این شهر ساحلی در ترکیه می‌توانید تور ازمیر را همین حالا از آژانس مسافرتی شباویز خریداری کرده و سفری امن و ارزان را تجربه کنید.

سوالات متداول:

۱- فرودگاه ازمیر کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی ازمیر، بزرگ‌ترین فرودگاه این شهر در محله گازیمیر و در نزدیکی شهر کوچکی به نام چشمه واقع شده است. فاصله فرودگاه ازمیر تا مرکز شهر حدود ۱۸ کیلومتر است.

۲- فرودگاه ازمیر چند ترمینال دارد؟

این فرودگاه دارای 2 ترمینال است؛ ترمینال شماره 1 با 32 گیت که به پروازهای داخلی اختصاص داده شده و ترمینال شماره 2 با 42 گیت که از سال 2006 برای پروازهای خارجی راه‌اندازی شده است.

مشاوره رایگان