آداب معاشرت در ترکیه

مطالب خواندنی 25 دی ، 1395 5 دقیقه
یکی از دغدغه های گردشگرانی که و بطور کلی یک از تورهای ترکیه را انتخاب می کنن ، آشنایی با آداب معاشرت مردم ترکیه اس . این دغدغه واقعا درست و بجاست چون ممکنه رفتاری که در فرهنگ ما خیلی عادیه در فرهنگ اونها نامتعارف باشه و عواقب بدی داشته باشه . مثلا یه صبح بخیر گفتن که در کشور ما نشونه مودب بودنه ممکنه تو ترکیه کار دستتون بده و بحساب “نخ دادن” گذاشته شه !! بهر جهت بنظرم بهتره قبل از سفر با آداب معاشرت و لباس پوشیدن در ترکیه آشناشین .

در مورد آداب لباس پوشیدن در ترکیه باید بگم از اونجاییکه آب و هوای ترکیه در فصل تابستان – از ماه مه تا ماه سپتامبر – گرم هستش ، باید لباس‌های خنک و نازک بپوشین تا اذیت نشین . در فصل پاییز و بهار که هوا خنک‌تره یه شال یا رودوشی یا ژاکت نازک با خودتون داشته باشین تا در صورت احساس سردی ، سریع اون رو بپوشین . بهتره تو این فصل‌ها لایه‌لایه لباس بپوشین تا بتونین هر وقت گرم یا سردتون شد سریع از لایه‌ها کم کنین یا به اونها اضافه کنین . این روش به شما کمک میکنه دمای مناسب بدنتون رو حفظ کنین .  ترکیه در فصل زمستان سرده و امکان بارش برف هم در اغلب شهرهای اون ، زیاده ، پس حتما از کفش و پوتین و کاپشن یا پالتوی مناسب استفاده کنین .
Blue_Mosque_Istanbul
درضمن حواستون باشه تو بعضی رستوران‌های ترکیه ، مشتریان ملزم به رعایت آداب لباس پوشیدن خاصی هستن ، مثلا به شما اجازه نمیدن با شلوار جین و تیشرت و کفش کتونی وارد شین و باید حتما لباس رسمی‌تری بپوشین تا بهتون اجازه‌ی ورود بدن . موقع رفتن به مسجد حتما کفشتون رو قبل از ورود درییارین . زنها باید برای ورود به مساجد روسری یا شال سر کنند و موهای خودشون رو بپوشونن ، وقت بازدید از کلیساها و صومعه‌ها هم باید از پوشیدن لباس‌های کوتاه و نمایان کردن شانه و بازوها خودداری بشه . مردان هم باید در مساجد و کلیساها لباس مناسب ، یعنی شلوار بلند و پیراهن آستین‌بلند بپوشن .

9199699_orig
در مورد آداب معاشرت در ترکیه هم باید بدونین تو این کشور عرف نیست به غریبه‌ها سلام کنین یا صبح‌بخیر بگین و ممکنه در صورتی که این کار رو انجام بدین ، برداشت بدی از شخصیت شما بشه . درضمن حواستون باشه که زیر کفش یا پاهاتون رو هرگز در معرض دید قرار ندین و با پا یا کفش به کسی اشاره نکنین . وقتی مشغول صحبت با کسی هستین دست به سینه نایستین و دست‌هاتون رو تو جیب‌تون نکنین چون این کار بی‌احترامی محسوب میشه . اگر می‌خواین با اشاره‌ی سر به کسی “نه” بگین ، سرتون رو به صورت عمودی به عقب و جلو خم کنین . برای گفتن “متوجه نمی‌شوم” با اشاره سرتون رو به چپ و راست تکون بدین . هرگز انگشتای دست خودتون رو  به سمت کسی نشانه نگیرین .

3247750_orig

از جمله آداب معاشرت در ترکیه اینکه برای خداحافظی لزومی نداره با کسی دست بدین اما اگر به کسی معرفی شدین به عنوان چاق‌سلامتی حتما با او دست بدین ، مگر اینکه اعتقادات مذهبی شما یا فرد مقابل شما رو از این کار بازداره . ممکنه تو بعضی از شهرهای کوچیک و نواحی شرق ترکیه افراد مذهبی‌تر از دست دادن با جنس مخالف امتناع کنن . به اعتقادات اونها احترام بگذارین . اگر جنسیت شما مذکره و نمیدونین خانمی که طرف مقابل‌تان قرار گرفته علاقه‌ای به دست دادن با شما داره یا نه صبر کنین تا اون ، دستش رو دراز کنه ، اگر این کار رو انجام نداد شما هم دست‌تون رو دراز نکنین چون این کار بی‌احترامی بحساب میاد . همیشه تودست دادن به افراد مسن پیش‌دستی کنین و وقتی که وارد جمع‌تون میشن ، از جا بلند شین

منبع : http://www.turkeyhotel.ir

مشاوره رایگان