نکاتی که در سفر به دوبی باید بدانید

مطالب خواندنی 28 بهمن ، 1395 5 دقیقه
درست از همان زمانی که حرف از سفر کردن به میان می آید در ذهنمان خیال بافی ها شروع می شود و سعی می کنیم برای هر ساعت از مسافرتمان برنامه ریزی کنیم و از همه ی لحظات پیش رو، بیشترین استفاده را ببریم.

اما برنامه ریزی برای شهرها و اماکنی که اولین بار است آن ها را می بینیم کمی دشوارتر می شود، چون قاعدتا تصور زیادی درباره ی مقصد نداریم. هرچه هم راجع به جایی مطالعه کنیم باز هم با سفر و مشاهده از نزدیک تفاوت زیادی دارد. با همه ی این تفاصیل شاید نکاتی باشند کوتاه، اما مفید که در برخورد ابتدایی و اولین سفر به کارمان بیایند. این بار می خواهیم به همین نکات کوتاه اما به کارآمد بپردازیم و دست روی مواردی بگذاریم که می توانند سفرهایتان را لذت بخش تر کنند.

یکی از شهرهایی که هر سال ایرانی های بسیاری به آن سفر می کنند، دبی است؛ یکی از زیباترین شهرهای امارات متحده عربی که با امکانات گردشگری بسیاری که دارد، توریست ها را وسوسه ی سفر می کند. اما رفتن به این شهر می تواند با چالش هایی همراه باشد. این چالش ها زمانی خود را نشان می دهند که شما خود را با شرایط فرهنگی محیط وفق ندهید و خارج از چهارچوب های اجتماع برخورد کنید. برای آن که در سفرتان با این دست مشکلات مواجه نشوید و سفری بدون مشکل را پشت سر بگذارید، راهکارهایی را در ادامه برایتان آورده ایم که دانستن آن ها می تواند شما را برای حضور در یک فضای جدید آماده کند.


۱- انتخاب بهترین زمان سفر

فصول پر طرفدار برای سفر به شهر دبی زمستان و تابستان هستند. در این دو فصل، دبی مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران می شود، زیرا برنامه ها و امکانات تفریحی خاصی برای بازدیدکنندگان مهیا می شود. در زمستان از گرمای هوا کاسته می شود و زمان خوبی برای گشت و گذار در شهر است. اما تابستان و آفتاب داغ این شهر هم طرفداران خاص خودش را دارد. برای اولین قدم در سفر به دبی باید علایقتان را بسنجید و ببینید تفریحات تابستانی را می پسندید یا زمستانی.

سفرهای زمستانی دبی تقریبا از آذر ماه آغاز شده و تا پایان فروردین همچنان ادامه می یابد که هم وطنان ایرانی هم به دلیل وجود تعطیلات نوروزی بیشتر نوروز را برای سفر انتخاب می کنند.

اگر سفر تابستانی را می پسندید باید بدانید که دمای هوا در طول روز و در تابستان دبی اغلب ۳۰ درجه ی سانتیگراد است و حتی شب ها هم از ۱۲ درجه پایین تر نمی رود و شما شاهد تابستانی سوزان خواهید بود. اما می توانید تفریحات کویری را در اعماق کویرهای داغ دبی تجربه کنید، برای آشنایی بیشتر با تفریحات کویری دبی روی لینک زیر کلیک نمایید:



توجه داشته باشید اگر خرداد تا شهریور را برای سفر به دبی انتخاب کنید و بخواهید کویر نوردی هم داشته باشید شاید، باید گرمای ۴۲ درجه ای را هم تحمل نمایید. اما از طرفی هم باید بدانید که هزینه های سفر در فصل تابستان به دبی بسیار پائین تر از سفر در زمستان می باشد.

پس خوب فکر کنید که دوست دارید در دبی چه کارهایی را انجام دهید بعد بار سفرِ زمستانی یا تابستانی خود را ببندید.

۲- کسب اطلاعات دقیق

قبل از سفر به دبی خوب درباره ی جاهایی که دوست دارید بروید و تفریحاتی که قصد انجامشان را دارید تحقیق کنید. مثلا لازم است حتما هتل یا برخی مراکز تفریحی را پیش از سفر رزرو نمایید، حتی خوب است وضعیت مراکز خرید را هم بررسی کنید و اگر قصد خرید دارید از زمان حراج فروشگاه ها مطلع شوید.

همچنین برخی از رستوران های دبی هم از شهرت جهانی برخوردارند و از ماه ها پیش رزرو می شوند. اگر چشیدن طعم غذای رستوران خاصی مد نظرتان است فراموش نکنید که حتما از پیش، حضورتان را هماهنگ نمایید.

نکته ای دیگر که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که در دبی تفریحات زیادی وجود دارد از قبیل شنا، قایق رانی، بالن سواری، آف رود و… برخی از این فعالیت ها نیاز به وسیله های خاصی دارند که باید از پیش تهیه نمایید و یا باید تور گردشی آن ها را از پیش خریداری نمایید. بنابراین اگر تفریح خاصی هم مدنظران هست حتما پیش از حرکت اطلاعات کافی درباره ی آن تهیه نمایید.

۳- هتل : گران یا ارزان؟

در شهر دبی هزاران هتل و مسافرخانه در سطوح مختلف وجود دارد؛ برخی از هتل ها مانند هتل آتلانتیس، هر تفریح آبی که در دبی می توان انجام داد را در خود جای داده و برخی دیگر تنها به داشتن یه ساحل اختصاصی اکتفا کرده اند.

 اغلب هتل های ساحلی مملو از تفریحات آبی هستند، بنابراین باید از قبل بدانید که چه نوع هتلی را برای اقامت می پسندید. مثلا اگر دوست دارید از استخرهای آبگرم استفاده کنید لازم نیست که حتما هتلی ساحلی رزرو نمایید و بسیاری از هتل های شهری دبی هم این امکان را دارند.

علاوه بر کیفیت و امکانات هتل، باید به نکته ی دیگری هم دقت نمایید؛ این که آیا می خواهید همه ی زمان سفرتان را در هتل باقی بمانید و فقط از تفریحات هتل استفاده کنید یا می خواهید از مراکز تفریحی خارج از هتل نیز استفاده نمایید. دبی شهر تفریحات گوناگون است؛ آکواریوم دبی، زمین گلف، شهربازی ها، پارک های آبی، مرکز اتومبیل سواری، اسطبل های اسب سواری و… . پس باید تصمیم بگیرید که چه زمانی را می خواهید در هتل باشید و بنابر آن میزان هزینه ای که در این زمینه می پردازید را ارزیابی نمایید.

۴- توجه به پوشش

دبی شهری کاملا لیبرال است. اما از طرفی هم ساکنانش پایبند تعهدات اسلامی هستند و لباس هایی تقریبا پوشیده و محافظه کارانه به تن می کنند و پوشیدن لباس های سنتی خود را ترجیح می دهند. بنابراین از شما که به عنوان یک توریست به این شهر وارد می شوید، انتظار می رود که به اعتقادات آنها توجه کنید. این کار نوعی احترام گذاشتن به ساکنان محلی به حساب می آید و از طرف آن ها هم از شما استقبال بیشتری می شود.

البته اهالی دبی به این موضوع که گردشگران از مناطق مختلفی به شهرشان می آیند و هریک آداب و رسوم و فرهنگ خاصی دارند، کاملا مشرف هستند. بنابراین به نوع پوششی که بر تن دارید اعتراضی نمی کنند اما پوشیدن لباس هایی اسلامی کاری بسیار مودبانه به حساب می آید.

برای مثال اگر گردشگری از کشورهای اروپایی هم به دبی رفته باشد نمی تواند با مایوهای غیر اسلامی در محوطه ی هتل قدم بزند و فقط می تواند با آن پوشش در استخر باشد. یا این که پوشیدن لباس های نامناسب در مراکز عمومی کاری به دور از اخلاق به حساب می آید.

در سال های اخیر برخی هتل ها به میهمانانشان که لباس مناسبی ندارند به آرامی تذکر می دهند یا در هنگام رزو قوانینشان را برای میهمان بازگو می کنند تا بعدا مشکلی رخ ندهد.

بنابر تفاصیل بالا باید پیش از سفر به این موضوع که قصد دارید چه لباسی در این شهر بپوشید خوب فکر کنید.

۵- آشنایی با فرهنگ مقصد پیش از سفر

خوب است پیش از سفر به دبی با فرهنگ و آداب مردمانشان بیشتر آشنا شویم. البته توریستانی که از کشورهای اسلامی به این شهر می روند اغلب با مشکلی مواجه نمی شوند زیرا فرهنگ مسلمانان شباهت زیادی به هم دارد. اما گردشگرانی که از دیگر کشورها می خواهد به دبی بروند بهتر است کمی با آداب آنان آشنا شوند.

مثلا خوب است نکاتی را در برخورد با آن ها بدانیم، نکاتی چون:

بسیار نادر است که زوجی عرب را در دبی ببینیم که دست در دست هم در ملأ عام حاضر شوند. یا سوگند خوردن در ملأ عام جرم به حساب می آید و نباید دین دیگری به صورت عمومی ترویج شود. اگر نا آگاهانه این کار ها را انجام دهید ممکن است حتی زندانی شوید و جهل از قانون هیچ دفاعی برای شما به حساب نمی آید بنابراین خوب است که کمی بیشتر با فرهنگ و آداب مردمان این سرزمین آشنا باشید.

۶- آشنایی با چالش های ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان همیشه برای ما مسلمانان ارزش بالایی داشته و دارد. در ایران هم اغلب از کارهایی مثل دروغ گفتن، تهمت زدن و… اجتناب می کنیم، دبی هم ساکنانی مسلمان دارد که پیروی آداب خاصی در این ماه هستند. بنابراین اگر در این ماه به دبی سفر می کنید با کمی چالش رو به رو خواهید بود که پیش از سفر باید با آن ها آشنا شوید.

نکاتی مثل:

    درست نیست که در ملأ عام نوشیدنی و خوراکی استفاده کنید.

    اغلب به ساکنان هتل ها پیشنهاد می شود که یک وعده در هتل، غذا نوش جان کنند و تا غروب آفتاب برای وعده ی دیگر صبر کنند.

    بیشتر فروشگاه های مواد غذایی در طول روز تعطیل هستند و حدودا از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد باز می شوند.

    در هتل ها در تمام روز غذا ارائه می شود و ممنوعیتی برای غذا خوردن مسافران وجود ندارد. اما در برخی نقاط دیده می شود که استفاده از استخر های روباز و تفریحاتی این چنینی ممنوع می شود.

    تفریح در دبی هنگام ماه مبارک رمضان با غروب آفتاب شروع شده و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند، پس خوب است روز کمی ستراحت کنید.

۷- غذا خوردن خارج از هتل

یکی از مشکلاتی که توریست ها در شهرهای گوناگون با آن مواجه هستند، تهیه ی غذا از رستوران ها یا دکه های خیابانی خارج از هتل محل اقامتشان می باشد. افراد زیادی دوست دارند غذاهای محلی و خیابانی کشورهای دیگر را بچشند و این کار را ماجراجویی جالبی می دانند، اما همیشه این سوال مطرح می شود که آیا می توانیم به بهداشت و سلامت مواد غذایی استفاده شده در خیابان ها اعتماد کنیم؟

در این مورد و درباره ی شهر دبی باید بگوییم که می توانید با خیال راحت از فروشندگان خیابانی غذا تهیه کنید زیرا بهداشتِ آن ها به شدت کنترل می شود تا سطح سلامت این شهر پایین نیاید. همچنین رستوران های بسیار گوناگونی از فرانسوی، چینی، ایتالیایی و غیره گرفته تا انواع عربی در این شهر شلوغ پیدا می شوند که می توانید با اطمینان از سلامت مواد غذایی از آن ها خرید کنید.




۸- از مراکز خرید خارج شوید!

شاید جالب باشد که بدانید تعداد بسیار بالایی از گردشگرانی که به دبی می روند همه ی سفرشان را در هتل یا مراکز خرید می گذرانند. این امر کمی خجالت آور است زیرا دبی پتانسیل گردشگری بالایی دارد و اماکن دیدنی و جذاب بسیاری در آن وجود دارد. درست است که گرمای سوزان آفتاب اجازه ی پیاده روی های طولانی را در شهر به شما نمی دهد اما می توانید یک ماشین اجاره کنید یا تاکسی بگیرید و مراکز دیدنی دبی را از نزدیک مشاهده کنید.

پیشنهاد می کنیم که پیش از سفر، خوب درباره ی دیدنی ها و جاهایی که دوست دارید از نزدیک ببینید اطلاعات کسب کنید تا در زمان سفر محو خرید و هزاران فروشگاه رنگارنگ دبی نشوید. واقعا باعث شرمندگی است که کسی برای گردش به دبی برود اما کویرهای زیبا و قرمز رنگ یا سواحل خیره کننده ی این شهر را نبیند.



اگر از ماجراجویی و استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی در کشوری دیگر کمی ترس دارید هم هیچ جای نگرانی نیست، می توانید از قسمت اطلاعات هتل دفترچه های راهنمای گردشگری در دبی را تهیه نمایید و با اماکن و راه های مختلف رسیدن به مقصدتان کاملا آشنا شوید.

۹- آرام باشید، همه چیز امن است

سفر به دبی و برخی دیگر از شهرهای امارات متحده عربی همیشه توام با نگرانی درباره ی امنیت و طرز برخورد اعراب با گردشگران می باشد، کشورهای غیر اسلامی هراس آن را دارند که عقاید اسلامی آن ها را محدود کند و توریستان مسلمان هم می ترسند که شاید سخت گیری ها در این شهر ها بیش از حد باشد. اما ما این اطمینان را به شما می دهیم که هیچ اتفاقی برای شما رخ نمی دهد، شاید برخی از اهالی محلی با شما برخورد خیلی گرمی داشته باشند و بعضی دیگر با شما صحبت نکنند اما این موضوع اصلا مهم نیست و شما در هر صورت می توانید به راحتی در دبی گشت و گذار و تفریح کنید.

۱۰- سفر با کودکان

بسیاری از خانواده ها به همراه کودکانشان سفر می کنند و حتما برای آن ها مهم است که مقصدشان مکان هایی جذاب برای کودکان هم داشته باشد و فرزندانشان به راحتی و با امنیت در آن تفریح کنند. اگر شما هم از این دسته مسافران هستید باید بگوییم که اصلا جای نگرانی نیست دبی به طور کلی جوی صمیمی و خانوادگی دارد و در همه ی هتل ها و مراکز تفریحی برای بازی و شادی کودکان هم تفریحگاه هایی تعبیه شده است.

کودکان زیر ۱۲ سال اغلب برای ورود به اماکن دیدنی و موزه ها هزینه ی بلیتشان با تخفیف حساب می شود و از آن ها در این مراکز با رویی گشاده استقبال می گردد، پیشنهاد می کنیم بنابر سلیقه ی خود و فرزندانتان پیش از حرکت مراکز تفریحی مورد علاقیتان را در میان صدها مکان دیدنی این شهر انتخاب نمایید، برای سهولت در این زمینه می توانید روی لینک های زیر کلیک کنید:
مشاوره رایگان