چاله ی هوایی چیست و چرا رخ می دهد ؟

مطالب خواندنی 22 اسفند ، 1395 5 دقیقه

اولین تصویری که با شنیدن چاله هوایی (توربولانس) در ذهنتان نقش میبندد چیست؟ البته با فرض اینکه با وجود داشتن چاله در آسمان کنار آمده باشیم! اینکه مثلا هنگام پرواز خلبان لحظه ای حواسش پرت میشود و کنترل هواپیما از دستش خارج شده و گرفتار یکی از چاله-های آسمان که مثل تله در مسیرش کمین کردند میشود، یا اینکه مثلا لحظه ی هواپیما به چاله ای می افتد و مسافران تکانی میخورند و خلبان ناراضی از خطوط هوایی زیر لب غرولند میکند که: (بی مسئولیتها! پس کی میخواهند این مسیرهای هوایی را تعمیر کنند؟).

1_1

آنچه گفته شد همگی تصورات کودکانه درباره این مسأله هستند. اما واقعا چاله هوایی چیست؟ فرض کنید هواپیما در حین پرواز به یک جریان هوای قائم برخورد کند مثل اینکه انگار جلوی مسیر هواپیما یک ستون قرار داشته باشد، حال اگر جریان هوا در این ستون به سمت بالا باشد، هواپیما پس از برخورد با این جریان به تبعیت به بالا کشیده میشود و در صورت رو به پایین بودن جریان هوا،هواپیما هم دنباله رو این جریان خواهد بود که به آن توربولانس هم میگویند. با این تغییری که در ارتفاع هواپیما به وجود می آید و برای دقایقی باقی می ماند سرنشینان آن را حس میکنند و این حس القا میشود که انگار در چاله ای افتاده اند.

2_1

البته همیشه این جریان هوا به صورت ستون  نیست. خرید بلیط هواپیما ،یعنی گاهی وزش باد شدید چه در جهت حرکت هواپیما باشد و چه خلاف آن باعث ایجاد چاله هوایی میشود. اگر باد خلاف جهت بوزد هواپیما به طور غیر منتظره اوج میگیرد و اگر در جهت موافق باشد ارتفاع هواپیما برای دقایقی کم میشود و بعد از برطرف شدن باد و یا  در حالت قبل ستون هوا، هواپیما به ارتفاع اولیه خود رفته و همه چیز به شرایط عادی بازمیگردد. حال بیایید جزئیات این پدیده و سوالاتی که بعد از شناختن آن برایمان ایجاد شده است را بررسی کنیم. اولاٌ توجه کنید که چاله های هوایی در یک تقسیم بندی سه گانه ی ملایم، متوسط و شدید طبقه بندی میشوند. به چاله هوایی آشفتگی هوایی هم میگویند. این آشفتگی حتی در موارد شدید هم که بسیار به ندرت اتفاق می افتد شاید بسیار ناخوشایند باشد ولی خطرناک نیست و در موارد ملایم و متوسط مثل برخورد با یک دست-انداز معمولی می باشد. وجود این چاله ها از قبل قابل پیش بینی نیست اما میتوان با هماهنگی با برج مراقبت و پرواز در ارتفاع امن گزارش شده، از برخورد، حتی الامکان خودداری کرد. شرایط هواپیما هم در قرار نگرفتن در چاله هوایی بی تأثیر نیست، مثل سنگینی و سرعت بالا و داشتن نیروی کششی قوی از مزایاست. در مواردی گزارش شده است که چاله هوایی باعث زخمی شدن مسافران هم شده و این همان درصد ناچیز این قضیه میباشد چرا که روزانه هواپیماها با چاله های هوایی روبرو میشوندو هیچ اتفاقی هم نمی افتد. این را هم بدانید که امروزه چاله هوایی نمیتواند هواپیمایی را خراب کند، نهایتاٌ تکانی به آن میدهد و فوق فوقش کمی از قهوه تان روی لباستان میریزد.مطمئن باشید خطری شما را تهدید نمیکند پس خونسرد باشید و از سفر خود لذت ببرید.

3_1

مشاوره رایگان