کلوت شهداد

جاهای دیدنی 11 اردیبهشت ، 1396 5 دقیقه

کلوت ها از بزرگترین عارضه های طبیعی دنیا هستند که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر شهداد و در قلب کویر واقع شده اند. کلوت شهداد طولی در حدود ۱۴۵ کیلومتر و عرضی در حدود ۸۰ کیلومتر دارد.

باد و آب مهمترین عامل شکل گیری این سازه های زیبای طبیعی هستند و زمین پوشیده از ماسه بادی فاصله میان کلوت ها را پوشانده است. شهداد را گرم ترین نقطه زمین می دانند اما این مسئله به صورت مکتوب در جایی عنوان نشده است.در حال حاضر گرم ترین نقطه ای که برروی زمین ثبت شده صحرای آریزونای آمریکا با دمای ۶۳درجه سانتیگراد  می باشد اما دمای کویر شهداد، عددی بالاتر از این را نشان می دهد.

به گردشگران توصیه می شود که بدون همراه داشتن راهنمای محلی و اطلاع دادن به دستگاه های مربوطه، وارد کویر شهداد نشوند.

بهترین فصل سفر: پاییز و زمستان و ایام نوروز

آدرس: استان کرمان، ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر شهداد

راه دسترسی: از کرمان باید در جهت شرق حدود ۹۰ کیلومتر بروید تا به شهداد برسید( جاده قدیم کرمان_ بم. جاده سیرچ.  جاده شهداد.)

kaloot

مسیر تا جاده سیریچ دوبانده و امن است، اما از اینجا به بعد وارد جاده ای کوهستانی و یک بانده می شود و بسیار باید احتیاط کرد. بعد از طی تقریبا ۳۵ کیلومتری به سیریچ خواهید رسید. چندکیلومتر دورتر از سیریچ ، دوراهی شهداد و گلباف را خواهید دید، که سمت چپ شما را به کلوت شهداد خواهد رساند.

کویر شهداد به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز مرزبندی شده است؛ منطقه سبز که برای گردشگران قابل تردد است از جاده‌ی شهداد ـ نهبندان تا عمق ۲ کیلومتری کویر وسعت دارد. ورود گردشگران به منطقه نارنجی و قرمز بدون همراه داشتن راهنما و  اطلاع دادن به دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر نیست؛ چرا که به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گمشدن گردشگران وجود دارد. این دو منطقه بلافاصله بعد از منطقه سبز آغاز می شوند.

منبع : کارناوال

مشاوره رایگان