درباره استانبول چه می دانید ؟

جاهای دیدنی 18 اردیبهشت ، 1396 5 دقیقه

استانبول بزرگترین شهر ترکیه و  مرکز فرهنگی و اقتصادی ترکیه است استانبول جایی است که دو قاره ی آسیاو واروپا از یکدیگر جدا می شوند استانبول به عنوان مرکز فرهنگی واقتصادی ترکیه است و تنها شهر بزرگی است که به تنهایی در دو قاره قرار دارد استانبول به عنوان شهر فرهنگی اروپا در سال 2010 معرفی شد استانبول در کنار تنگه ی بسفر و دریای مرمره قرار دارد استانبول در ساحل دریای مرمره قرار دارد و توسط تنگه ی بسفراین دریا را به دریای سیاه متصل می کند .بخش شرقی آن در اروپا و بخش غربی ان در اسیا قرار گرفته است استانبول به سه قسمت تقسیم می شود :

3_2

1- شبه جزیره تاریخی استانبول قدیمی بخش‌ها و نواحی امین اونو و فاتح را در بر می‌گیرد. این مناطق در سواحل شمالی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده‌اند که مرکز قدیمی شهر را از قسمت‌های شمالی و جوانتر سمت اروپایی جدا و متمرکز می‌کند. شبه جزیره تاریخی با دیواره‌های قسطنطنیه در غرب به انتها می‌رسد. شبه جزیره توسط دریای مرمره در جنوب و بسفر در شرق احاطه شده‌است.

4_2

2- شمال شاخ طلایی، مناطق تاریخی بَی اوغلو و بشیکتاش هستند که محل اسکان آخرین سلطان بوده و زنجیره‌ای از روستاهای سابق مانند اورتاکوی و ببک در میان سواحل بسفر ادامه می‌یابد. در بخش‌های اروپایی و آسیایی بسفر، استانبولی‌های ثروتمند عمارت‌های بزرگ چوبی زیبایی را ساخته‌اند که این عمارت و ساختمان‌ها یالی نامیده می‌شوند که به عنوان اقامتگاه تابستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6_2

3- کوی‌های اوسکودر و کادیکوی که در سمت آسیایی قرار گرفته‌اند ،در واقع شهرهای مستقلی هستند و امروزه مناطق تجاری و مسکونی مدرنی در آنها ایجاد شده و حدودیک سوم از جمعیت استانبول در خود جای داده‌است.

اطلاعات بیشتر :

درباره مسجد ایا صوفیه چه می دانید ؟

برای سفر جذاب به استانبول چه باید کرد ؟

بهترین کافه های استانبول کدامند ؟


افزایش رشد اداره و ساختمان‌های مسکونی بطور غالب در مناطق شمالی سمت اروپایی متمرکز گشته‌است و بخصوص در زمینه تجارت و مراکز خرید ماسلاک، لونت و اتیلَر که بین پل بسفر و پل سلطان احمد فاتح قرار گرفته‌اند، شهرت خاصی دارند. استانبول یکی از مقاصد محبوب برای کسانی است که می خواهند سنت و مدرنتیته را درکنار هم ببینند . برای رقتن به استانبول می توانید هم از طریق زمینی اقدام کنید و هم از طریق سفر هوایی ، برای رفتن به ترکیه احتیاج به پاسپورتو ویزای ترکیه دارید که البته شهرودنا ایرانی از قانون دریافت ویزا معاف بوده و می توانند 90 روز بدون ویزا در این شهر اقامت داشته باشند واحد پول ترکیه لیره است اما در انجا با دلار و یورو هم می توانید به راحتی به خرید بپردازید


در ادامه به برخی نکات مهم درباره سفر به استانبول می پردازیم


چه فصلی برای سفر به استانبول مناسب است ؟

شما می توانید نسبت به بودجه ی خود برای اینکه چه فصلی مناسب برای سفر شما مناسب تر است  هم از طریق زمینی و هوایی اقدام کنید

معمولا اگر  هزینه برای شما مهم نباشد بهترین فصل سفر به استانبول در ماه های بهار و تابستان است اما اگر گرما و شرجی بودن هوا آزارتان می دهد اواخر پائیز و زمستان هم از لحاظ آب و هوا و هم از لحاظ هزینه برای سفر مناسب است .

براس سفر به استانبول می توانید هم از طریق زمینی و هوایی اقدام کنید

تور استانبول از تهران


وسایل نقلیه‌ی متعددی در استانبول وجود دارند که با توجه به نیاز و بودجه‌ی خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. تاکسی، اتوبوس، قطار، تراموا و فرابر از جمله وسایل حمل‌ونقل عمومی استانبول هستند.

8_1

سیستم اتوبوسرانی در ترکیه بسیار کارآمد و قابل اطمینان است و بیشتر اتوبوس‌ها از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب فعالیت می‌کنند.

تراموا هم یک وسیله‌ی حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه است. مسیرهای متعددی در اطراف شهر وجود دارد و ساعت فعالیت آن از ۶ صبح تا نیمه شب است.

استفاده از فرابر یکی از بهترین روش‌ها برای گشت‌وگذار در تنگه بسفر و تماشای چشم‌انداز و افق شهری استانبول است. بسیاری از گردشگران از این کروزها استقبال می‌کنند. تورهای قایق‌سواری خصوصی هم در صورت تمایل وجود دارد.

تاکسی یکی از گران‌ترین وسایل حمل‌ونقل در استانبول است به خصوص اگر گیر راننده‌ای بیافتید که بخواهد شما را سرکیسه کند. همیشه مطمئن شوید که تاکسی‌متر روشن است و اصرار داشته باشید که راننده آن را روشن کند، سپس با توجه به مسافت طی شده مبلغ را بپردازید. البته قیمت‌ها در ساعات مختلف روز متفاوت است. از نیمه‌شب تا ۶ صبح باید ۵۰ درصد بیشتر بابت کرایه تاکسی بپردازید.

استفاده از کارت سفری Istanbulkart به مسافرانی توصیه می‌شود که قصد دارند زیاد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. این کارت را می‌توانید با پرداخت ۱۰ لیره از فرودگاه خریداری کنید و در مراکز مختلفی در شهر امکان شارژ مجدد آن وجود دارد. این کارت برای اتوبوس، مترو، قطارهای حومه، قایق‌های فرابر و تراموا Metropolitan Municipality قابل استفاده است.



مشاوره رایگان