غذاهای خوشمزه ترکیه

غذاها و رستوران ها 01 مهر ، 1396 5 دقیقه

غذاهای خوشمزه ترکیه

غذاهای ترکی از نظر  شهرت جهانی در رتبه سوم، بعد از غذاهای فرانسوی و چینی ، قرار گرفته اند. غذاهای متنوع ترکیه اغلب با ذائقه ایرانی ها سازگار است و به خاطر ذبح اسلامی، مسلمانان به راحتی می توانند از غذاهای متنوع و لذیذ ترکیه استفاده کنند. در پنجمین جشنواره غذا ، کشور ترکیه با یک هزار و 28 نوع غذا نامش را در کتاب رکورد های گینس، به عنوان بزرگترین بوفه روباز دنیا، ثبت کرد.

تاریخچه اغلب غذاهای کنونی ترکیه به زمان عثمانی برمی گردد؛ در آن زمان صدها آشپز در قصرهای سلاطین ، سعی در پخت غذاهایی داشتند که مطابق خواست درباریان و مورد رضایت سلطان باشد. یکی از مشخصه های متمایز آشپزی ترکی عدم استفاده از سس و چاشنی های تند در غذاهاست؛ترک ها عقیده دارند که مواد غذایی باید طعم خود را در غذا حفظ کنند.

آشپزهای ترک از سبزیجات زیاد استفاده می کنند. سزیجات پخته شده با روغن زیتون و همچنین ماست از عمده خوراکی های این کشور هستند.

صبحانه در میان مردم ترکیه جایگاه ویژه ای دارد و بسیار به آن اهمیت داده می شود.صبحانه معمول در ترکیه شامل چای ، نان ، پنیر ، کره ، مربا و مارمالاد ، عسل و سرشیر ، گوجه فرنگی ، خیار ، زیتون و گاهی خوراکی به نام منمن (Menemen) ، مشابه املت ایرانی ، می شود. انواع سوپ نیز از غذاهای مهم سفره ترکی است و معمولاً قبل از غذای اصلی خورده می شود.

مانند ایران ، نان یکی از ارکان اصلی غذای مردم ترکیه است. از جمله نان های معروف ترکیه می توان به این موارد اشاره کرد: بازلما (Bazlama) ، پیتا (Pita) ، لواش (Lavash) ، سیمیت (Simit) حلقه های نان با دانه کنجد ؛ یوفکا (Yufka) ؛ بورک (Borek) و  پواغاچا (Pogaca) .

simit_food_shabavizparvaz bazlama_food_shabavizparvaz_02


سیمیت--------------------------------------- بازلما

pita_food_shabavizparvaz_03

پیتا

Lavash_FOOD_shabavizparvaz_04

لواش



Yufka_food_shabavizparvaz_05

 بوفکا


چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های مردم ترکیه است. پذیرایی چای در تمام شهرهای ترکیه در استکان های شیشه ای کمرباریک  و نعلبکی همراه با حبه های قند انجام  می شود. دوغ یا آیران (Ayran) و قهوه نیز از نوشیدنی های رایج در ترکیه هستند.

کباب (Kebab) از معروفترین غذاهای ترکیه است که معمولا با گوشت بره درست می شود. کباب را می توان یکی از مهمترین مشخصه ترک ها در سراجهان به شمار آورد ؛ آدانا کباب و کباب هایی که در اجاق های سفالی طبخ می شوند، از معروفترین انواع آن است. البته نوآوری هایی نیز در این زمینه انجام شده است و با ترکیب مواد این کباب با پنیر یا مواد دیگر به غذاهای متنوعی دست یافته اند که پاسخگوی ذائقه های گردشگران است. ترکیه ، به علت نزدیکی به دریا ، غذاهای دریایی فراوانی دارد . از جمله غذاهای دریایی این کشور می توان به همسی (Hamsi) ، نوعی ماهی کولی ، اشاره کرد.

شیرینی جات سنتی ترکیه برای ایرانی ها غریبه نیستند. انواع حلوا (Helva) و باقلوا (Baklava) طرفداران زیادی دارند. راحت الحلقوم یا لوکرم (Lokum) و کدایف (Kadayif) که شبیه به باقلوا است و در شیره پخته می شود؛ سوتلو نوریه (Sutlu Nuriye)  ، به معنی نوریه با شیر ، نوعی باقلوای سفید که با شیره آماده می شود؛ لوقما (Lokma) خمیری که در روغن سرخ و سپس در شیره غلیظ انداخته می شود؛ روانی (Revani) نوعی کیک که در شیره غوطه ور می شود؛ قورابیه (Kurabiye) نوعی شیرینی با مغز گردو و تولومبا (Tulumba)، شیرینی شبیه به بامیه ایرانی ، از شیرینی های معروف ترکیه هستند. محلبی (Muhallebi) نوعی فرنی که با شیر و آرد برنج و در انواع شکلاتی ، میوه ای و مغزدار تهیه می شود؛ سوتلاچ (Sutlac) ، فرنی برنج ؛ کشکول (Keskul) فرنی بادام  ؛ زرده (Zerde) ، فرنی برنج با زعفران ، از انواع دسترهای ترکی هستند.

lokma_food_shabavizparvaz_06

لوقما

revani_tarifi_food_shabavizparvaz_06

روانی

از غذاهای مشهور ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سوپ یا شوربا (Corba)  :

انواع سوپ یا چوربا به عنوان پیش غذا در ترکیه طرفدار دارند و رایج ترین آن ها نوعی سوپ عدس قرمز به نام مرچیمک شورباسی (Mercimek Corbasi) و تارخانا شورباسی (Tarhana Corbasi) هستند. تارخانا یا به فارسی ترخینه ، بلغور گندم یا جو است که در دوغ ترش جوشانده شده و برای نگهداری در آفتاب خشک می شود.

mercimek_corbasi_food_shabavizparvaz_07

دونر کباب  (Doner Kebab) :

نوعی کباب که با بریدن یا تراشیدن سطوح گوشتی که مجاور آتش به حالت عمودی و گاهی افقی در حال گردش است، به دست می آید. دونر به ترکی به معنی چرخنده و چرخان است. این نوع کباب در ایران به کباب ترکی معروف است.

doner_kebab_food_shabavizparvaz_08

اسکندر کباب (Iskender Kebab):

مبتکر این کباب شخصی به نام اسکندر افندی (Iskender Efendi) بود که اواخر قرن نوزدهم در شهر بورسا (Bursa) زندگی می کرده است. می توان گفت که اسکندر کباب نوعی از دونر کباب است که همراه با سس گوجه فرنگی فراوان ، کره ، ماست و نان پیتا سرو می شود. به این کباب گاهی نیز بورسا کباب می گویند.

iskender_kebab_food_shabavizparvaz_09

دلمه (Dolme):

دلمه های ترکی انواع زیادی دارند و به صورت پیش غذا یا غذای اصلی مصرف می شوند.

dolma_food_shabavizparvaz_10

پلو (Pilav) :

انواع پلو که در ترکی به آن پیلا (Pilav) می گویند، نیز در میان مردم ترکیه طرفداران زیادی دارد. معمولا برنج ابندا در کره یا روغن زیتون سرخ شده و بعد به صورت دمی یا کته پخته می شود.

عاشور (Asure) :

از دیگر دسرهای ترکیه است و پخت آن ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد. گفته می شود که عاشور برای اولین بار در کشتی حضرت نوح (ع) پخته شد و در ترکیه اغلب به عنوان نذری ، مخصوصا در ماه محرم پخته می شود. این دسر شامل انواع حبوبات، غلات و میوه های خشک است.

asure_food_shabavizparvaz_11

مشاوره رایگان