پوشاک کشور ترکیه

مطالب خواندنی 13 مهر ، 1396 5 دقیقه

پوشاک کشور ترکیه

لباس های سنتی ترکی ویژگی هایی را از اعتقادات مردم ، لباس های آسیای مرکزی ، دوره عثمانی و آسیای میانه گرفته است. این خصوصیات مشترک را می توان به قرن ها ارتباط فرهنگی مردمان ترک نسبت داد. امروزه مانند اغلب کشورهای جهان ، لباس متداول مردم ترکیه به خصوص در شهرها ، به سبک لباس های غربی است. زنان محجبه ترک ، شال یا روسری و دامن های بلند می پوشند. در روستاها لباس های بلند و دامن های چین دار متداول است.

تحول رسمی در پوشش مردم ترکیه از دوران حکومت محمود دوم ، سی امین سلطان امپراتوری عثمانی، آغاز گردید ؛ وی وضع ظاهری پادشاهان اروپا را الگوی خود قرار داد و با تلفیق لباس های شرقی و غربی، سبک پوش جدیدی را ایجاد کرد. محمود به جای عمامه ، فینه بر سر گذاشت و تمام افراد به جز روحانیون را مجبور به استفاده از آن کرد.

اما مهمترین تحول در پوشش ترکیه در زمان آتاتورک اتقاف افتاد. وی لباس  و کلاه غربی را اجباری ، استفاده از عمامه و فینه را ممنوع کرد و حجاب زنان را برداشت.

از جمله لباس های سنتی ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

لباده (Dolaman) (Robe) :

لباسی جلو باز ، بلند و گشاد که آستین هایی تنگ دارد . این جامه مردانه را روی سایر لباس ها می پوشند.

robe_turkey_shabavizparvaz_01

کلاه ترکی (Turkish Cap) :

اغلب مردان مذهبی ، میانسال و روستایی ترکیه این کلاه غیر رسمی را به سر می گذارند. در ترکیه به آن کلاه زائران (Haci Takkesi) هم می گویند.

turkish_cap_shabavizparvaz

روسری :

باش اور تو سو ، روسری سنتی ترکیه است که به راحتی زیر چانه گره زده می شود به طوری که صورت کاملا آشکار است.اکثر زنان طبقه متوسط این پوشش را انتخاب می کنند. توربان نوع دوم حجاب سنتی زنان ترکیه است. این روسری بزرگ سر و دور گردن را کاملاً می پوشاند.

جلیقه (Jelick)  (Yelek) :

نوعی پوشش زنانه که معمولا بدون آستین است. گاهی در دو طرف آن دو جیب کوچک قرار دارد.

jelick_shabavizparvaz

یاشمک (Yashmak) (Yasmak) :

نوعی نقاب ترکی است زنان مسلمان برای پوشاندن صورتشان از آن استفاده می کرده اند. این نقاب دو بخش دارد ؛ یک قسمت از آن صورت و بخش دیگر پیشانی را می پوشاند. در حال حاضر ، استفاده از این پوشش سنتی در ترکیه ممنوع است.

yashmak_turkey_shabavizparvaz

شلوار (Shalwar) :

در بعضی روستاها نوعی شلوار شبیه شلوار کردی پوشیده می شود. شلوار در زبان ترکی پانتالون نامیده می شود و مردان آن را به پا می کنند. البته زنان ، به ویژه زنان روستایی هم شلوارهایی گشاد و رنگی می پوشند.

shalwar_turkish_shabavizparvaz

امروزه صنعت نساجی و تولید لباس در ترکیه پیشرفت زیادی کرده است؛ به طوری که بخش زیادی از منسوجات منطقه را تامین و حتی به دیگر نقاط دنیا صادر می کنند. در ایران نیز پارچه ها و لباس های تولید ترکیه فراوان است. یکی از اقلامی که مسافران و گردشگران ایرانی هنگام مراجعت از ترکیه برای مصرف و سوغات با خود می آورند ، انواع پوشاک و منسوجات است.

مشاوره رایگان