غذاهای تایلندی

غذاها و رستوران ها 30 بهمن ، 1396 5 دقیقه

غذاهای تایلند :

تایلندی های به طور کلی ، مردم منطقه جنوب شرقی آسیا ، از صبح تا شب در حال خوردن هستند ؛ ولی وعده های غذایی آنها بسیار کم حجم است که درصد افراد چاق در تایلند ، بسیار کم است و اغلب آن ها اندام متناسبی دارند ؛ برخلاف مردم منطقه ی خاورمیانه و آمریکایی ها که تعداد وعده های غذایی آنها کم و حجم غذای مصرفی شان بسیار زیاد است.

غذاهای تایلندی در سراسر جهان رایج شده اند و اگر به کشورهای اروپایی یا آمریکا بروید ، حتماً رستورانهای تایلندی را خواهید دید ؛ درست همانند غذاهای ایتالیایی و ژاپنی که در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته اند . تایلند شالیزارهای بسیاری دارد و از تولید کنندگان اصلی برنج جهان است . برنج های تایلند به ایران نیز صادر می شود. مواد اصلی غذاهای تایلندی ، برنج ، ماهی و سبزیجات است . گوشت معمولا ً خیلی کم استفاده می شود.

گوشت مصرفی در غذاهای تایلندی معمولا ً گوشت گاو یا گاومیش است ؛ میگو ، هشت پا ، خرچنگ ، صدف و دیگر غذاهای دریایی نیز مصرف بالایی دارند .

تایلندی ها غذا را به صورت کبابی ، آب پز و سرخ شده استفاده می کنند. کبابی کردن ماهی ، مرغ و سوسیس ، بسیار متداول است؛فلفل نیز از ادویه های اصلی غذاهای تایلندی است و همه ی گردشگران می دانند غذاهای تایلندی ، معمولا ً تند مزه اند. تنوع ادویه جات و سس در غذاهای تایلندی ، آن قدر زیاد است که معمولا ً در یک غذای ساده ی تایلندی ، حداقل پنج نوع ادویه و سس استفاده می شود . برنج در تایلند ، اغلب بدون روغن و به صورت کته درست می شود.

به علت آب و هوای مناسب ، کیفیت مواد غذایی در این کشور ، بسیار بالاست ولی معمولا ً در غذاخوری های کنار خیابان ، اصول بهداشتی ، درست رعابت نمی شود . در برخی رستوران ها به شما اجازه می دهند، خودتان آشپزی کنید . غذاهای تایلندی را اغلب با قاشق و چنگال سرو می کنند و چوب های غذاخوری در خانه چینی ها ، به کار می روند.

غذاهای تایلندی در مناطق مختلف تایلند ، متفاوت است و به چهار گروه غذاهای شمالی ، شمال شرقی ، مرکزی و جنوب تقسیم می شود. غذاهای هر گروه ، شباهت بسیاری به غذاهای کشورهای همسایه ی آن منطقه دارند . از غذاهای مشهور تایلندی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

جوک (Jok) :

یک نوع حریره ی برنج است که برای صبحانه می خورند.

soup_joke_pattaya_shabavizparvaz_01

کائوتوم (Khao Tom) :

سوپ برنج به شیوه تایلندی است که معمولا ً با گوشت خوک ، جوجه یا میگو ، تهیه می شود.

khao_tom_food_pattaya_shabavizparvaz_01

کائوپد (Khao Pad) :

برنج سرخ کرده ی تایلندی و یکی از مشهورترین غذاهای تایلندی است که معمولا ً با جوجه ، گوشت گاو ، میگو  ، خوک ، خرچنگ ، نارگیل ، آناناس و سبزیجات تهیه می شود.

khao_pad_food_pattaya_shabavizparvaz_01

پدتای (Pad Thai) :

نوعی رشته ی برنجی است که با سس ماهی ، شکر ، آب لیمو ترش یا خمیر تمبر هندی ، بادام زمینی ریز شده و تخم مرغ ، سرخ می شود.

pad_thai_food_pattaya_shabavizparvaz_01

توم یام (Tom Yam) :

یک سوپ ترش و تندی است با گوشت که در مناطق مرکزی تایلند ، رواج دارد .

tom_yam_food_pattaya_shabavizparvaz_01

گای شد کینگ (Gai Pad Khing) :

مرغ سرخ شده با تکه های زنجبیل است که در مناطق مرکزی نیز رایج است.

gai_pad_khing_food_pattaya_shabavizparvaz_01

لارب (Larb) :

سالادی ترش و تند ، شامل گوشت ، پیاز ، گرد فلفل ، پودر برنج تفت داده و نعناع است که یکی از خوراک های منطقه ی شمال شرقی تایلند است.

larb_food_pattaya_shabavizparvaz_01

از انواع دسر های این کشور نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کائوینائو ما میوآنگ (Kao Niao Ma Muang) :

برنج چسبناک ، همراه با انبه ی پخته است.

khao_niao_mamuang_pattaya

کانوم تان (Khanom Tan) :

کیکی کوچک است با طعم خرما و نارگیل های خرد شده بر روی آن.

khanom_tan_pattaya

مشاوره رایگان