عادت مردم کشورهای مختلف برای خرید در سفر چگونه است؟

مطالب خواندنی 16 اسفند ، 1396 5 دقیقه
از نظر عده‌ای، خرید بخش مهمی از سفر است و بدون خرید، سفر معنایی ندارد. ولی آیا می‌دانستید که مردم هر کشور عادت‌های متفاوتی برای خرید دارند؟


به گفته‌ی یک نظرسنجی که در مورد عادت‌های خرید مسافران انجام شده، خریداران بریتانیایی به دنبال شکار اجناس دارای تخفیف هستند، چینی‌ها پول‌های خود را صرف برندها می‌کنند و آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها در فروشگاه‌های مختلف می‌گردند تا فرهنگ‌های مختلف را بشناسند.

گردشگران انگلیسی اهمیتی به برندها یا اقلامی که شهرت هر مقصد به آن‌ها است، نمی‌دهند؛ آن‌ها فقط به دنبال پیدا کردن چیزهایی در سفرهای خود هستند که بتوانند آن را ارزان‌تر از کشور خود بخرند. آن‌ها زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی برای خرید خود نمی‌کنند و بیشتر تمایل دارند در همان مکان‌هایی باشند که مناسب‌تر هستند.

هاریزون کنسیومر ساینس (Horizon Consumer Science) در این نظرسنجی که بزرگ‌ترین نظرسنجی انجام شده از این نوع است و بیش از ۲۲۰۰۰ مسافر از ۳۷ کشور را مورد بررسی قرار داده، به این نتیجه رسیده است که انگیزه‌ی ملیت‌های مختلف برای خرید در زمان سفر با هم متفاوت است.

کشورهای دیگری که به دنبال «شکار تخفیف» هستند عبارت هستند از سوئد، هلند، برزیل، دانمارک، مالزی و نیوزیلند.

هاریزون کنسیومر ساینس، شرکت تحقیقات بازار که دارای دفاتری در لندن، ایالات متحده، استرالیا و جمهوری چک است، می‌گوید:

    از نظر مردمی که به دنبال پیدا کردن حراج‌ها هستند، قیمت‌های دارای تخفیف نسبت به عواملی مانند اهمیت فرهنگی و کمیاب بودن کالا در مکانی که از آن بازدید می‌کنند، از اولویت بیشتری برخوردار است.

1

اولین دلیل خرید مردم در خارج از کشور این است که می‌خواهند کالایی منحصر به فرد بخرند که متفاوت از کالاهای کشور خودشان باشد و بعد از آن، خریدهای غیرقابل‌پیش‌بینی و گاهی اوقات، دل‌بخواهی است که مردم «هرچیزی که چشم‌شان را بگیرد» و «کالاهایی که باعث شهرت آن مکان شده‌اند» را می‌خرند.

آمریکایی‌ها، ژاپنی‌ها، آلمانی‌ها و بلژیکی‌ها «کاوشگران فرهنگی» هستند که به دنبال خرید چیزهایی هستند که «نمادیی از مقصدی باشد که از آن بازدید می‌کنند».

ایده‌ی «کاوش فرهنگی» مبتنی بر این مفهوم است که برخی از ملیت‌ها تنها از طریق تجارت می‌توانند فرهنگ دیگری را درک کنند.

به عنوان مثال، شاید آمریکایی‌ها از موزه‌ها و کاخ‌ها بازدید کنند، اما زمانی واقعا مقصدشان را می‌شناسند که خرید کرده باشند.

این نظرسنجی می‌گوید:

    هدف آن‌ها، خرید کالایی متفاوت از چیزی است که در خانه وجود دارند تا خاطره‌ای دلپذیر از زمانی که در خارج از خانه گذرانده‌اند، را به یادشان بیاورد.

روس‌ها و ایتالیایی‌ها «خریداران واقعی» هستند. آن‌ها درست همان‌طور که در کشور خود خرید می‌کنند، در کشورهای دیگر هم عمل می‌کنند و اصلا به نظر نمی‌رسد که کار متفاوتی انجام می‌دهند.

آن‌ها درباره‌ی محصولات مورد علاقه‌ی خود تحقیق می‌کنند و به دنبال حراج بزرگ برندهایی می‌گردند که قبلا با آن‌ها آشنا بوده‌اند که شاید مارک‌های لوکس هم از این دسته باشند، اما مارک‌های روزمره و مارک‌های ورزشی هم شامل می‌شوند.

خرید در سفر

«خریداران مقصد»، مانند کانادایی‌ها و عربستانی‌ها روی مواردی تمرکز می‌کنند که عامل شهرت مکانی شده است که از آن بازدید می‌کنند.

اسپانیایی‌ها، سوئیسی‌ها و لهستانی‌ها تمایل دارند که «خریداران یادگاری» باشند و به دنبال کالاهایی باشند که سفرشان را به خاطرشان بیاورد.

هاریزون می‌افزاید:

    کالاها باید متفاوت از چیزی باشد که می‌توانند در خانه خریداری کنند، اما لزومی ندارد که حتما نشانه‌ای از مقصد باشد. این خود تجربه‌ی خرید است که بخش مهمی از خاطره را تشکیل می‌دهد.

    شاید به همین خاطر باشد که خریدار کالایی را می‌خرد که در خانه هم می‌تواند خرید کند، مانند یک کیف دستی لوکس، اما چون آن را در سفر خریده‌اند پس هر بار که از آن استفاده می‌کند یاد آن مکان می‌افتد.

«مشتریان برند» هم عبارت هستند از چینی‌ها، هندی‌ها، آفریقای جنوبی‌ها، مکزیکی‌ها، مصری‌ها و اوکراینی‌ها.

این نظرسنجی می‌گوید:

    آن‌ها دنبال این هستند برندهای با کیفیت بالا را خریداری کنند، به ویژه کالاهایی که عامل شهرت همان مقصد شده‌اند.

آخرین دسته از خریداران در گزارش هاریزون، خریداران فرصت‌طلب هستند؛ مانند فرانسوی‌ها، ترک‌ها و تایلندی‌ها.

به گفته‌ی این نظرسنجی:

    آن‌ها دوست دارند که بخشی از زمان سفر خود را مخصوصا به خرید اختصاص بدهند.

    آن‌ها برندهای مهم و آخرین استایل‌ها و مدل‌ها را دوست دارند و به راحتی تحت تاثیر افرادی قرار می‌گیرند که با آن‌ها سفر می‌کنند.‌

    با این که در مورد جایی که از آن خرید می‌کنند تحقیقاتی انجام می‌دهند، اما به هر مرکز خریدی که اتفاقی با آن برخورد می‌کنند هم سر خواهند زد.

فرصت‌طلب‌ها فکر می‌کنند می‌توانند در مقایسه با کشور خود، کالاهای عالی با قیمت‌های عالی بخرند و به این دلیل خرید می‌کنند که نمی‌خواهند این فرصت عالی را از دست بدهند. آن‌ها می‌خواهند بعدا دچار افسوس و پشیمانی نشوند. 

منبع : کجارو

2

مشاوره رایگان