چطور از سقوط هواپیما جان سالم به در ببریم؟

راهنمای سفر 14 فروردین ، 1397 5 دقیقه


چطور از سقوط هواپیما جان سالم به در ببریم؟


سقوط هواپیما حادثه تلخی است؛ اما به ندرت پیش می آید. زیرا سفر با هواپیما ایمن ترین شکل مسافرت محسوب می شود. درصد مرگ در پرواز یک به ۱۱ میلیون نفر است. اما سقوط هواپیما واقعه ای اجتناب ناپذیر می باشد و هنوز هم رخ می دهد. با این حال، بسیاری از مرگ و میر ناشی از سقوط هواپیما که در گذشته اتفاق افتاده اند، اجتناب پذیر بوده اند و می توانستند تا حد زیادی کنترل شوند. در این مطلب به مهم ترین نکات ایمنی در پرواز که می تواند خطرات و تلفات ناشی از سقوط هواپیما را کاهش دهد، می پردازیم.


قبل از اینکه به موضوع اصلی برسیم، باید بدانید که هیچ یک از سوانح هوایی شبیه هم نیستند و تفاوت های زیادی دارند. هیچ راه حل ثابتی برای از بین بردن احتمال ۱۰۰ درصد سقوط هواپیما وجود ندارد و هیچ راهکاری نمی تواند شانس زنده ماندن افراد را به طور قطع تضمین کند.

برای مثال: هواپیمایی که ناگهان با دماغه به زمین برخورد می کند و آتش می گیرد، هیچ راه نجاتی ندارد. اما اکثر حوادث این چنین نیستند. شورای ایمنی حمل و نقل هوایی برآورد کرده است که شانس زنده ماندن در اکثر سوانح هوایی ۹۵% می باشد.


2




به نقل از جان هانسمن (John Hansman) مدیر سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی: “سفر با هواپیماهای تجاری به اندازه سوار شدن پله برقی خطر دارد.”



۱. نشستن در قسمت عقب هواپیما

مکان، مکان، مکان… محل نشستن در هواپیما تا حد زیادی در شانس زنده ماندن افراد هنگام سقوط هواپیما تاثیرگذار است. آمار پایگاه اطلاعات حوادث هوایی و بررسی های صورت گرفته در طول ۳۵ سال نشان می دهد که درصد مرگ و میر در موقعیت های مکانی مختلف هواپیما به شرح زیر است:


این طور که پیداست اگر قسمت عقب هواپیما را برای نشستن انتخاب کنیم، شانس زنده ماندن در هنگام سقوط بیشتر خواهد بود. در نتیجه، یک سوم عقبی هواپیما (دُم) به عنوان امن ترین بخش آن در نظر گرفته می شود. بعلاوه، صندلی های میانی در یک سوم عقبی هواپیما پایین ترین نرخ مرگ و میر (۲۸%) را دارد.

بالاترین میزان مرگ و میر (۴۴%) متعلق به صندلی های کنار راهرو در یک سوم میانی هواپیما می باشد. نتایج بررسی های صورت گرفته نشان می دهد: مسافرانی که پشت بال هواپیما می نشینند نسبت به مسافرانی که در قسمت جلویی هواپیما می نشینند، در هنگام سقوط ۴۰% شانس بیشتری برای نجات دارند.

نظریات دیگر درباره موقعیت مکانی در هنگام سقوط هواپیما

اعداد و ارقام مربوط به اینکه شما باید روی صندلی راهرو، بخش میانی، کنار پنجره یا جلوی هواپیما بنشینید، تا زنده بمانید، همیشه ثابت نیست و در شرایط مختلف سقوط، می تواند متفاوت باشد. مطالعه دیگری از دانشگاه گرینویچ (University of Greenwich) نشان می دهد که محل نشستن با توجه به نوع حادثه فرق می کند.

بر اساس این تحقیقات: صندلی های راهرو واقعا شانس بیشتری برای بقا دارند. برای مثال: در پرواز شماره ۲۳۲ یونایتد ایرلاینز (United Airlines) صندلی های جلویی ایمن تر ظاهر شدند. تعداد صندلی های جلو کمتر است. هر جا که می خواهید بنشینید، فقط یک هواپیمای بزرگ انتخاب کنید. هواپیماهای بزرگ تجاری سیستم های پیشرفته تر و آمار تصادفات کمتری دارند. از این رو، در هنگام برخورد نیروی بیشتری برای مقاومت در برابر ضربه دارند.

۲. قوانین پنج گانه را به خاطر داشته باشید.

اکثر تلفات سقوط هواپیما ناشی از انفجار است. زیرا تنها در چنین شرایطی مسافران پس از فرود اضطراری قادر به خروج از هواپیما نیستند.برای به موقع خارج شدن از هواپیما به توصیه های پروفسور ادی گالئا (Ed Galea) از دانشگاه گرینویچ گوش کنید و قوانین پنج گانه را به خاطر داشته باشید.

بعد از مطالعه دقیق ۱۰۵ سانحه هوایی و مصاحبه با بیش از ۲۰۰۰ مسافر بازمانده از سقوط هواپیما پروفسور گالئا دریافت که موقعیت مکانی بازماندگان به طور متوسط در بین ۵ ردیف صندلی قبل از خروج اضطراری متغیر می باشد.

3



همیشه در یکی از پنج ردیف صندلی که قبل از خروج اضطراری قرار دارند، بنشینید. اگر می توانید یک صندلی درست در کنار درب خروج اضطراری رزرو کنید. البته این تضمین نمی کند که شما ۱۰۰ درصد زنده خواهید ماند؛ اما منطقی ترین راه است. زیرا وقتی که کابین پر از دود شده و دید شما مختل می شود، هنوز می توانید نزدیکترین راه را برای خروج بیابید.

4



۳. لباس مناسب به تن کنید.

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، برخورد اولیه علت اصلی بیشترین تلفات ناشی از سقوط نیست. بر طبق گزارشات سازمان ایمنی حمل و نقل ملی ۶۸ درصد از مرگ و میر پیامد آتش سوزی بعد از سقوط هواپیما بوده اند. این افراد اغلب بخاطر آسیب های سوختگی یا استنشاق دود می میرند. شورای ایمنی حمل و نقل اروپا (ETSC) یافته های مشابهی دارد. آنها تخمین زده اند که 90 درصد از حوادث هوایی قابل کنترل و نجات هستند و بخش بزرگی از تلفات مربوط به آتش سوزی می باشد.
 چطور از سقوط هواپیما جان سالم به در ببریم؟ 

5


برای کاهش دادن زمان ماندن در هواپیمای آتش گرفته و اجتناب از سوختگی های شدید، باید لباس های مناسب و راحت به تن داشته باشید تا بتوانید سریعا از هواپیما خارج شوید. کفش های پاشنه بلند و لباس های تنگ نمی توانند در این لحظه به کمک شما بیایند.

یک تی شرت گشاد و گرمکن به تن کنید. لباس های کاملا نخی یا پشمی به تن کنید که در برابر حرارت آب نمی شوند. لباس های پلاستیکی نپوشید. حتما یک پارچه در جیبتان داشته باشید که در صورت نیاز بتوانید آن را خیس کنید و یک ماسک تنفسی موقت درست کنید.

۴. به توصیه های خدمه پرواز گوش کنید و دفترچه ایمنی را بخوانید.

مطمئنا این جمله را یک میلیون بار شنیده اید. اما آیا واقعا تاکنون به توصیه های ایمنی مهمانداران پیش از پرواز با دقت گوش کرده اید؟ همه شما می دانید که کمربند ایمنی چطور بسته می شود. اما مهمانداران به غیر از موارد ایمنی کلیشه ای، اطلاعات مفیدی در اختیار مسافران قرار می دهند.


6



آنها راه های خروج اضطراری را به شما نشان می دهد و نحوه استفاده از جلیقه نجات و ماسک های اکسیژن را هم آموزش می دهند. در دفترچه راهنما مسیرهای خروجی که قاعدتا باید از آن آگاه باشید، مشخص شده است.

شما تمام این اطلاعات را می دانید و اگر از آن دسته افرادی باشید که زیاد پرواز می کنند، این جملات را از حفظ هستید. بر اساس گزارشات (FAA)، مسافرانی که ادعای تجربه مکرر پرواز را داشته اند، نسبت به دیگر مسافران از اطلاعات ایمنی کمتری برخوردار بوده اند.


پس خوب به صبحت های خدمه پرواز گوش دهید، دفترچه ایمنی را با دقت مطالعه کنید و راه های خروج را برای خود و همراهانتان مشخص کنید. اگر اتفاقی رخ دهد، هیچ زمانی در اختیار ندارید تا نقشه فرار بکشید.

۵. قانون “مثبت سه و منفی هشت” را فراموش نکنید.

درست است که بیشتر حوادث هوایی در لحظه برخاست یا فرود رخ می دهند. اما به جز این، مواقع دیگری هم وجود دارند که بیشترین میزان سوانح در آن زمان اتفاق می افتند: مثبت سه: سه دقیقه بعد از برخاست (takeoff) و منفی هشت: یعنی هشت دقیقه قبل از فرود.
چطور از سقوط هواپیما جان سالم به در ببریم؟

۸۰% از حوادث سقوط هواپیما در این زمان رخ می دهند. برای افزایش شانس زنده ماندن در این مواقع مراقب باشید. در این لحظات اصلا نخوابید، به موسیقی گوش ندهید، مست نباشید و حواستان را خوب جمع کنید. اصلا کمربند ایمنی تان را در طول این مدت باز نکنید.

۶. چگونه برای برخورد آماده شوید؟

شما در حال سقوط هستید و هیچ کاری هم از دستتان برنمی آید. تنها باید مواردی را رعایت کنید تا کمتر آسیب ببینید و یا حداقل زنده بمانید. اگر زمان دارید اشیاء تیز و خطرناک (مثل قلم، مداد و کلید) را از خودتان دور کنید. وسایل تان را از زیر صندلی بردارید تا سر راه خودتان و مسافران دیگر نباشد. مسیرتان را پاکسازی کنید تا در موقع فرار چیزی شما را متوقف نکند. با این کار، احتمال شکستگی پا هم کاهش می یابد.



حالا که آماده سقوط هستید، باید طرز نشستن تان را هم درست کنید. اول از محکم بودن کمربند ایمنی تان اطمینان حاصل کنید. مقاومت در برابر ضربه دقیقا به محلی که نشسته اید بستگی دارد.

    اگر مقابلتان صندلی وجود دارد: دستانتان را به دور صندلی جلویی حلقه کنید و پیشانی تان را به روی دست ها بچسبانید. این عمل ضربه های احتمالی به سر و صورت را کاهش می دهد.
    اگر مقابل شما صندلی وجود ندارد: تا جایی که ممکن است خم شوید، پاهایتان را محکم بغل کنید و سرتان را پایین بیاورید.

7



کمربندتان را در سفت سفت کنید. هرچه سفت تر باشد، بدن شما نیروی گرانش کمتری را در طول ضربه تجربه خواهید کرد.

۷. آماده باشید تا به موقع و خیلی سریع از هواپیما بیرون بپرید.

شما از ضربه جان سالم به در برده اید، مردم در حال جیغ و فریاد هستند. گیج و مبهوت به اطراف نگاه نکنید. به نقل از شوارتز: مردم بعد از اینکه ضربه را پشت سر می گذارند، گیج و مبهوت می شوند و فکر می کنند از سقوط نجات یافته اند و حالا باید منتظر کمک باشند.

8


در اکثر سوانح هوایی شانس زنده ماندن بالاست. با این حال، بعد از هر سقوط شاهد صحنه هایی هستیم که مسافران بدون اینکه خطی روی صورتشان افتاده باشد آرام روی صندلی آرمیده و جان سپرده اند.

10




از هواپیما بیرون بپرید! آتش و دود در راه است. به نقل از شروود، عضو باشگاه بازماندگان سوانح هوایی: “قبل از آتش گرفتن کابین و پیش از آنکه آتش از بدنه آلومینیومی هواپیما رد شود و به شما برسد، 90 ثانیه زمان دارید تا از هواپیما خارج شوید. اینجاست که لباس های راحت به کمک شما می آید و سرعت عملتان را بالا می برد. اگر نزدیک به خروج اضطراری نشسته باشید، بهتر است. در این شرایط، جوانان شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند تا افراد مسن و چاق.

11




چرا؟ شما باید به سرعت حرکت کنید، از میان راهروهای باریک عبور کنید یا حتی از صندلی ها بالا بروید تا جا نمانید. بعد که از هواپیما خارج شدید، تا می توانید از محل سانحه دور و دورتر شوید. حالا یک نفس عمیق بکشید و خدا را شکر کنید که نجات یافته اید.

 منبع : سفر می

مشاوره رایگان