طول عمر هواپیما چگونه مشخص می شود ؟

مطالب خواندنی 21 فروردین ، 1397 5 دقیقه

طول عمر هواپیما چگونه مشخص می شود؟

طول عمر هواپیما بر طبق گفته ی متخصصان صنعت هواپیمایی به عوامل متعددی بستگی دارد. همانند هر وسیله ی نقلیه ی سنگین، هواپیما نیز هنگام طراحی با طول عمر بی نهایت ساخته نمی شود. اما ایرلاین ها چگونه طول عمر هواپیما را تعیین می کنند و چگونه به این نتیجه می رسند که یک هواپیما دیگر برای پرواز امن نیست؟

پیش از اینکه تصمیم گرفته شود یک هواپیما برای پرواز پیر شده است یا نه باید فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا چندی از فاکتورهای اثر گذار در تعیین طول عمر هواپیما را در اختیارتان قرار دهیم.


چرخه ی فشار موثرترین عامل در تعیین طول عمر هواپیما

نکته ی اصلی که برای تعیین طول عمر هواپیما و امنیت هواپیما باید مد نظر قرار گرفته شود چرخه ی فشار (pressurization cycles) نام دارد. به عبارت دیگر، سن هواپیما به اندازه ی تعداد پروازهایی که انجام داده است، چندان اهمیتی ندارد.

چرخه های فشار شامل تعداد فاکتورهای زیر می باشد:

    برخاست
    پرواز
    فرود هواپیما

اهمیتی ندارد که هواپیما در مسیرهای کوتاه و یا اینکه بلند پرواز کرده باشد. تمرکز بر تعداد چرخه های هواپیما است که در طول عمر هواپیما و امنیت پرواز اثر می گذارد.

AIRPLANE_SHABAVIZ__2_

دلیل اهمیت چرخه های فشار

دلیل اهمیت چرخه های فشار به این علت است که هنگام پرواز، هواپیما در معرض فشار قرار می گیرد و این فشار قسمت های مختلف هواپیما از قبیل بال ها و در کل بدنه ی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. فشار و تنش روی هواپیما نیز بدون در نظر گرفتن مدت زمان پرواز هواپیما در آسمان محاسبه می شود.

AIRPLANE_SHABAVIZ__8_

علاوه بر چرخه های فشار، شرکت های تولید کننده ی هواپیما نیز طول عمر هواپیما را تعیین خواهند کرد. این امر به ایرلاین بینشی در ارتباط با تعداد چرخه هایی که هواپیما می تواند از آن عبور کند می دهد و می توانند تخمین بزنند چه زمانی دیگر پرواز با یک هواپیما امن نخواهد بود.

چرا ایرلاین ها طول عمر هواپیما را کاهش می دهند؟

با این حال، ایمنی پرواز همیشه تنها نگرانی نیست. اغلب اوقات طول عمر هواپیما به این علت کوتاه تر می شود که ایرلاین شرایط اقتصادی را خود را در نظر می گیرد و برای صرفه جویی در هزینه های بالای تعمیرات ترجیح می دهد در کل هواپیمای قدیمی را زمین گیر کند یا به فروش برساند و به جای آن هواپیمای جدید خریداری نماید.

علت دیگر کاهش طول عمر هواپیما توسط ایرلاین، در خواست مشتریان است. گاهاً مسافران ایرلاین درخواست نوسازی ناوگان و یا عدم استفاده از آن هواپیمای قدیمی را می دهند؛ به همین دلیل ایرلاین برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهد هواپیماهای نو خریداری می نماید

AIRPLANE_SHABAVIZ__3_

فرسودگی بدنه ی هواپیما چگونه مشخص می شود؟

به گفته ی متخصص اداره ی هوانوردی فدرال، فرسودگی آهن بدنه ی هواپیما نیز بستگی بر برنامه ی حفاظت و نگهداری سازنده ی هواپیما دارد. سازنده، هواپیما را به نحوی طراحی می کند که برای مدت زمانی معین بدون مشکل خدمات پروازی ارائه دهد.

AIRPLANE_SHABAVIZ__7_

اما این امر دلیل بر این نمی شود که در این مدت بدنه ی هواپیما ممکن نیست دچار فرسودگی و یا زنگ زدگی شود. به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه سانحه ی هوایی باید اقدامات تعمیر و نگهداری هواپیما به موقع انجام شود. وقتی طول عمر هواپیما به نقطه ی خاصی می رسد، نیازمند به بازرسی فنی و بدنی و یا جایگزینی قطعات جدید می گردد.

AIRPLANE_SHABAVIZ__6_

امروزه سیستم های بازرسی رباتیک که میلیون ها دلار هزینه در بر دارند مجهز به تنظیمات مرحله به مرحله هستند که به منظور کنترل و بررسی بال های هواپیما و بخش های کامپوزیت بدنه ی هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند. توسط سیستم رباتیک پیشرفته تمام بخش های هواپیما پیش از پرواز کنترل می شوند تا اگر ایرادی از لحاظ فنی و یا بدنه مشاهده گردد سریعاً برطرف شود.

AIRPLANE_SHABAVIZ__4_

اغلب سازنده های هواپیما و ارائه دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری هواپیماهایی از قبیل ایرباس و یا بوئینگ کیفیت تولید محصولاتشان را با استفاده از سیستم آزمایش غیر مخرب در مقیاس بالا تضمین می کنند.

شاید صرف مبالغ هنگفت چند هزار میلیون دلاری برای خرید هواپیما و یا تعمیر و نگهداری آن در نگاه اول بسیار بالا و غیر صرفه به نظر آید، اما زمانی که از دید دیگر به آن نگاه کنیم پی می بریم در مقابل وقوع سانحه ی سقوط هواپیما و زیان های جانی نه تنها چندان بالا نیست، بلکه هیچ ارزشی ندارد

منبع : سفر می
مشاوره رایگان