آیا می دانید داروهای مضر در پرواز کدامند ؟

مطالب خواندنی 28 فروردین ، 1397 5 دقیقه
داروهای مضر در پرواز داروهای مضر در پرواز کدامند؟

حین سفر با هواپیما پیش از اینکه داروهای رایج مانند قرص های مسکن، خواب و یا هر نوع دیگری از دارو را مصرف کنید دوبار فکر کنید؛ چرا که مصرف برخی داروها در پرواز ممنوع می باشد. در ادامه ی مطلب سفرمی به شما خواهد گفت داروهای مضر در پرواز کدامند و علت ممنوعیت این داروها در پرواز چیست.

SHABAVIZPARVAZ__6_

چه داروهایی را نباید در پرواز مصرف کنیم؟

اغلب افراد هنگامی که سوار هواپیما می شوند برای اینکه در هواپیما به راحتی به خواب روند برای خود دارو تجویز می کنند. اما باید بدانیم که مصرف برخی داروهای رایج در پرواز خطرساز می شوند. سوار شدن در هواپیما و پرواز در ارتفاع چند هزار فوتی تاثیراتی بر بدن انسان می گذارد. هم سو شدن میزان پایین اکسیژن به همراه برخی داروها ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به سکته ی قلبی و یا مغزی در مسافر شود. به طور مثال داروهای ضد افسردگی و آرامش بخش نیز از این دسته داروهای زیان آور در پرواز هستند.

خوشبختانه همه ی ما به نحوی با قوانین سفر هوایی آشنایی داریم. حضور داشتن در فرودگاه ۳ ساعت پیش از پرواز، همراه نداشتن هرگونه مایعات بیش از ۱۰۰ میل در کیف دستی و قرار ندادن چاقو، قیچی و یا هرگونه جسم تیز و برنده در بار از این قبیل هستند. اما آیا می دانید داروهایی که نباید در پرواز مصرف کنیم کدام هستند؟


SHABAVIZPARVAZ__4_


داروهایی که نباید در پرواز مصرف کنیم از قبیل زیر می باشند:

    داروهای هورمونی

سفر هوایی به علت کمبود اکسیژن بسیار ناخوشایند است. همچنین به دلیل خشکی هوا و عدم وجود رطوبت کافی آب بدن به سهولت خشک می شود. شرایط هواپیما می تواند خطر بروز ترومبوز عمیق وریدی که نوعی لخته ی خون است، افزایش دهد. این امر منجر به بسته شدن جریان خون در قلب، ریه ها و یا مغز می شود؛ که منجر به سکته ی قلبی، مغزی و یا آنوریسم خواهد گردید.

شانس لخته شدن خون در پرواز از میان هر ۵۹۴۴ پرواز ۱ می باشد؛ بنابراین خطر بسیار ناچیز است. اما برای پیشگیری بهتر است نام داروهایی که موجب افزایش خطر می شود را در ذهن داشته باشید تا از مصرف آن ها در پرواز ممانعت کنید.

قرص های ضد بارداری از جمله داروهای مضر در پرواز بشمار می روند. مصرف قرص های ضد بارداری برای زنان خطر ابتلا به لخته شدن خون در پرواز را افزایش می دهد. استروژن ها و انواع قرص های هورمونی باروری می توانند خطر را افزایش دهند. بهتر است پیش از پرواز و یا در هواپیما از مصرف این نوع داروها اجتناب ورزید.

SHABAVIZPARVAZ__2_



    قرص های خواب آور

اغلب مردم به این علت که در پرواز احساس راحتی ندارند سعی می کنند بخوابند تا مدت زمان طولانی رنج آور پرواز را حس نکنند. این به این معناست که قرص های خواب آور انتخاب محبوبی برای به خواب فرو رفتن در هواپیما هستند؛ به ویژه اگر مسیر پروازی طولانی باشد.

متاسفانه قرص های خواب آور نیز از داروهای مضر در پرواز محسوب می گردند. باید در نظر داشته باشید که مصرف خواب آورها خطر ابتلا به لخته شدن خون را افزایش می دهند. به خواب رفتن بر روی صندلی های کوچک و تنگ هواپیما و عدم تحرک خطر ابتلا به سکته ی قلبی و مغزی را افزایش می دهد. قرص های خواب آور سطح اکسیژن موجود در خون را کاهش می دهند. سطح پایین اکسیژن یکی از دلایل لخته شدن خون است.


SHABAVIZPARVAZ__7_


    آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها نیز در میان داروهای مضر در پرواز قرار می گیرند. برخی از افراد قرص های آنتی هیستامین یا همان قرص های ضد آلرژی را به جای قرص های خواب آور مصرف می کنند؛ چون این دسته از داروها موجب خواب آلودگی می گردند. برخی والدین نیز در پرواز به کودکانشان آنتی هیستامین می دهند تا به خواب فرو روند.

با این وجود، از آنجایی که مصرف آنتی هیستامین ها در کودکان تاثیر معکوس دارد، هیچ وقت توسط متخصصان تجویز نمی گردند. در حقیقت آنتی هیستامین ها در کودکان اثرگذار نیستند و تنها موجب فعال شدن بیش از حد آن ها می شوند. در برخی افراد نیز این نوع داروها موجب سختی در تنفس می شود و با توجه به اینکه معمولا حین پرواز با مشکل کمبود سطح اکسیژن مواجه هستیم، مصرف آن ها در پرواز مضر است و ممکن است منجر به لخته شدن خون در رنگ ها و حمله ی قلبی یا مغزی گردد.


SHABAVIZPARVAZ__3_


    داروهای آرامش بخش و ضد افسردگی

برخی از افراد واقعا از پرواز نفرت دارند. ایده ی پرواز بر فراز ابرها و هزاران فوت ارتفاع از زمین در وجود برخی از مردم موجب ترس و استرس می گردد. گاهی اوقات مسافران برای غلبه بر ترس از پرواز داروهای ضد افسردگی و آرامش بخش برای خود تجویز می کنند.

با استناد بر اظهارات خلبان و پزشک پرواز که در حوزه ی ترس از پرواز تخصص دارند، مصرف داروهای ضد اضطراب در پرواز مناسب نمی باشند و در بلند مدت عوارض منفی بسیاری خواهند داشت.

مصرف داروهای ضد اضطراب و افسردگی موجب می شوند مسافران هوایی هیچ وقت به پرواز عادت نکنند و همیشه از پرواز ترس خواهند داشت. این دسته افراد که ترس از پرواز دارند با گذر زمان در هر مرتبه پرواز به صداهای هواپیما و حرکت های آن حساسیت پیدا می کنند و به مرور ترس آن ها از سفر با هواپیما افزایش پیدا خواهد کرد.

SHABAVIZPARVAZ

قرص های ضد اضطراب بر حافظه اثر منفی می گذارند و همچنین اعتیاد آور هستند. علاوه بر این مصرف این نوع داروها به همراه مشروبات الکلی نیز خطرناک می باشند.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف داروهای ضد اضطراب از لحاظ روانشناختی ممکن است احساس راحت تری را به فرد القا کند اما، از لحاظ فیزیکی زیان آور هستند و با مصرف آن ها میزان تپش قلب و تنفس بالاتر از حد معمول خواهد بود.

در نتیجه قرص های ضد  افسردگی و اضطراب نیز از داروهای مضر در پرواز هستند و سلامتی جسمی و روحی فرد را در بلند مدت در معرض خطر و آسیب قرار می دهند.

SHABAVIZPARVAZ__5_

پس فراموش نکنید که در سفرهای هوایی از مصرف هر نوع از این داروهای مضر در پرواز پیشگیری کنید و اگر مجبور به مصرف داروی خاصی هستید حتما از قبل با پزشک مشورت نمایید.

منبع : سفرمی
مشاوره رایگان