امن ترین هواپیماهای مسافربری

مطالب خواندنی 13 شهریور ، 1397 5 دقیقه
امروزه یکی از مهم ترین معیارهای افراد برای سفر فراهم بودن ایمنی سفر و همچنین راحتی آن می باشد. همانطور که می دانیم سفر با هواپیما یکی از راحت ترین، سریع ترین و ایمن ترین شیوه های سفر است. در گذشته مدل های هواپیما معدود و در عین حال از ایمنی پایین تری در مقایسه با امروز برخوردار بودند. اما در عصر تکنولوژی و با پیشرفت های زیادی که در صنعت هواپیماسازی صورت گرفته است، هواپیماهایی مدرن و در عین حال ایمن روی کار آمده اند. بر اساس گزارشات شرکت هواپیماسازی بوئینگ، می توان ادعا کرد که ۱۰ مدل از هواپیماهای مسافربری در فهرست امن ترین هواپیماهای مسافربری دنیا قرار می گیرند. این ادعا با استناد بر آمار عدم وجود هیچ گونه سقوط هواپیما یا تنها تجربه ی یک سانحه صورت گرفته است.

خلاصه ی آماری سالانه از سوانح هوایی هواپیماهای مسافربری بوئینگ (۱۹۵۹ تا ۲۰۱۶) نشان می دهد که فهرست هواپیماهایی که در ادامه معرف حضورتان می گردند از امن ترین هواپیماهای مسافربری می باشند. این هواپیماهای مسافربری تاکنون هیچ سانحه ی هوایی را تجربه نکرده اند

فهرست امن ترین هواپیماهای مسافربری

امن ترین هواپیماهای مسافربری با در نظر گرفتن مقدار ساعات پرواز و هر یک سقوط مرگبار رتبه بندی شده اند. این رتبه بندی شامل مدل هواپیماهایی است که بیش از ۱۰۰ فروند در سراسر دنیا خدمات پروازی ارائه می دهند. فهرست امن ترین هواپیماهای مسافربری به ترتیب زیر می باشند:

    بوئینگ ۷۱۷ (که سابقاً مکدانل داگلاس ۹۵ نامیده می شد)
    بمباردیه سی‌آرجی (CRJ700/900/1000)
    ایرباس A380 سوپر جامبو
    بوئینگ ۷۸۷
    بوئینگ ۸-۷۴۷
    ایرباس A350
    بمباردیه سری سی
    ایرباس A340
    ایرباس A320 نئو
    بوئینگ ۷۳۷ مکس

airplANE_SHABAVIZPARVAZ__4_

لازم به ذکر است که هواپیماهای بمباردیه سری سی، ایرباس A320 نئو و بوئینگ 737 مکس مدت زیادی نیست که شروع به پرواز کرده اند؛ بنابراین تعداد پرواز این هواپیماها چندان زیاد نمی باشد.

airplANE_SHABAVIZPARVAZ__6_

    قابل توجه است که در گزارش بوئینگ از امن ترین هواپیماهای مسافربری، هیچ نامی از هواپیماهای ساخت روسیه، هواپیماهای شوروی سابق، هواپیما توربوپراپ یا پیستونی برده نشده است.

میزان احتمال سقوط امن ترین هواپیماهای مسافربری

بر اساس آمار، هواپیماهایی که از امنیت بالایی برخوردارند از قبیل بوئینگ ۷۳۷ اِن. جی. با احتمال ۰.۰۹ سقوط مرگبار از ۱ میلیون پرواز، بوئینگ ۷۶۷ با احتمال سقوط (۰.۱۰)، ایرباس سری آ.۳۲۰ (۰.۱۱)، بوئینگ ۷۷۷ (۰.۲۰)، بوئینگ ۷۵۷ (۰.۲۰) و ایرباس آ. ۳۳۰ با احتمال ۰.۲۱ سقوط مرگبار از هر یک میلیون پرواز است.

این میزان از سوانح، استنتاجی از هواپیماهای اولیه از قبیل بوئینگ ۷۰۷ که میزان سقوط مرگبار آن در هر یک میلیون پرواز برابر با ۴.۲۸ بوده است، می باشد. حتی مدل های اولیه ی بوئینگ ۷۴۷ میزان سقوط ۱.۴۶ را دارا می باشند.

airplANE_SHABAVIZPARVAZ

گزارشات بوئینگ از امن ترین هواپیماهای مسافربری همچنین نشان می دهد که چگونه طیف وسیعی از فن آوری ها، از قبیل کابین های فوق کامپیوتری و پیچیده به نحو چشمگیری ایمنی هواپیمای مسافربری را افزایش داده اند.

airplANE_SHABAVIZPARVAZ__4_

بوئینگ ۷۳۷ که در دهه ی ۱۹۶۷ وارد عرصه ی صنعت هواپیمایی شد، یکی از موفق ترین هواپیماهای مسافربری با بیش از ۱۴۳۰۰ فروند فروش بشمار می رود. با این وجود مدل های اولیه ی این هواپیما میزان سقوط مرگبار 0.89 را در بین هر 1 میلیون پرواز داشته است.

airplANE_SHABAVIZPARVAZ__5_

مدل های پیشرفته تر این مدل از بوئینگ، از قبیل ۵۰۰/۴۰۰/۳۰۰-۷۳۷ کلاسیک، که در سال ۱۹۸۴ وارد عرصه ی هواپیمایی شدند، میزان سقوط 0.25 را دارا بوده اند؛ در حالی که سری نسل جدید بوئینگ 737 که از سال 1998 آغاز به خدمت رسانی در صنعت هواپیمایی نمودند، تنها 0.09 نرخ سقوط را از میان 1 میلیون پرواز تجربه نموده اند.

منبع : سفرمی

airplANE_SHABAVIZPARVAZ__3_
مشاوره رایگان