راهپیمایی اربعین

مطالب خواندنی 10 شهریور ، 1398 5 دقیقه

راهپیمایی اربعین حسینی

زیارت اربعین بزرگترین گردهمایی عمومی سالانه جهان است که هر ساله در کربلا ، عراق برگزار می شود. در پایان دوره عزاداری 40 روزه بعد از عاشورا ، آیین مذهبی برای بزرگداشت شهادت نوه حضرت محمد و سومین امام شیعه ، حسین بن علی در سال 680. با پیش بینی اربعین یا چهلمین روز شهادت ، زائران پیاده سفر خود را به سمت کربلا می گذرانند ، که در آن حسین و همراهانش به دست ارتش یزید اول در نبرد کربلا به شهادت رسیده و بریده شدند.

تعداد شرکت کنندگان در زیارت سالانه تا سال 2016 به 20 میلیون یا بیشتر رسیده است. در مسیرهای زیارت ، غذا ، اقامتگاه و سایر خدمات توسط داوطلبان به صورت رایگان ارائه می شود. اعتقاد بر این است که حسین از همه مرزهای فرهنگی فراتر رفته و سمبل آزادی جهانی و دلسوزی است.
برخی از زائران سفر خود را از شهرها تا بصره ، حدود 500 کیلومتر (310 مایل) با جاده دور می کنند. این آیین به عنوان "نمایش بسیار قدرتمند اعتقاد و همبستگی شیعه" توصیف شده است. ایران و شیعیان با این وجود رسانه های اصلی را به دلیل نادیده گرفتن این واقعه مورد انتقاد قرار داده اند.

میلیون ها مسلمان شیعه پس از انجام زیارت پیاده طی اربعین ، 2013 ، در اطراف حرم حسین در کربلا جمع می شوند.

جابر بن عبد الله اولین زائر حسین بن علی در اربعین سال 61 هجری (680 م) بود. براساس روایات ، رسم انجام زیارت پیاده طی مدت زمانی پس از مرتضی انصاری فراموش شد و توسط میرزا حسین نوری طبرسی در عید قربان احیا شد که این عمل را هر سال تکرار می کرد و آخرین آن را تا سال 1319 هجری قمری انجام می داد ( سال 1901). برخی دیگر از محققان و مرجعین نیز در اربعین تا زمان صدام به همین ترتیب ادامه می دادند  که در طی آن این زیارت ممنوع شد ، اگرچه تعداد کمی از افراد مخفیانه آن را انجام می دادند. این درست بعد از سرنگونی صدام در سال 2003 احیا شد و تعداد شرکت کنندگان سال به سال افزایش یافت و تا سال 2016 به 20 میلیون زائر رسید.
امکانات
نقشه جهان تصویری با مقایسه بزرگترین رویدادهای دوره ای مهاجرت انسانی

"شهرها ، شهرها و روستاهای شیعه در سرتاسر عراق خالی از سکنه" در طی 20 روز زیارت "وقتی مردم آنها در یک حرکت توده ای کاملاً منظم و محافظت شده که در هیچ جای دیگر دنیا دیده نمی شود به جاده ها می روند".  تا سال 2014 ، بیش از 19 میلیون نفر از 40 کشور جهان در این مناسبت شرکت کردند ،  و آن را به دومین گردهمایی بزرگ در جهان تبدیل کردند. مطابق رسانه های دولتی عراق این رقم تا سال 2015 به 22 میلیون زائر رسیده است. تا سال 2016 ، براساس بنیاد الخویی ، تقریبا 22 میلیون زائر در عراق جمع شده اند ، 10 درصد بیشتر از سال 2014.  اگرچه هندو کامب ملا از نظر جمعیت بیشتر است ، اما فقط هر چهار سال یکبار برگزار می شود ، و از این رو زیارت اربعین بزرگترین گردهمایی است که سالانه برگزار می شود.

این زیارت با پیاده روی های طولانی از نجف یا بصره تا کربلا مشخص می شود. مردم از اقشار مختلف زندگی ، قومیت و فرقه در این راهپیمایی شرکت می کنند از جمله کودکان نو پا در کالسکه ها و افراد مسن که به صندلی های صندلی رانده می شوند. برخی از سنی ها ، مسیحیان ، یزیدی ها و افراد سایر ادیان نیز در این مراسم شرکت می کنند.

اعتقاد بر این است که حسین بن علی مقدس مسلمان که برای آن زیارت انجام شده است از تمام مرزهای فرهنگی فراتر رفته و سمبل آزادی جهانی و دلسوزی است.حال و هوای زیارت نیز به عنوان "یکی از تقوا شدید و همبستگی جمعی" توصیف شده است.
خدمات رایگان

در حین زیارت "منابع غذایی فراوان ، کلینیک های کوچک و حتی دندانپزشکان برای زائران وجود دارد و همه آنها بصورت رایگان کار می کنند. مراقبت از زائران به عنوان یک وظیفه شرعی در نظر گرفته می شود." در طول جاده های کربلا ، بسیاری از mawakib (چادر ) با هدف ارائه "اسکان ، غذا و نوشیدنی و خدمات پزشکی" ، [9] ساخته شده است و تقریباً هر چیز دیگری که زائران به طور رایگان به آن نیاز دارند.  ایستگاه های کفش مخصوص کفش هر چند متر نیز وجود دارد که پای زائران توسط داوطلبان به عنوان نشانه احترام قبل از اینکه کفش هایشان به طور رایگان جلا داده شود ، بوسیدند. دلیل این امر اعتقاد بر این است که خدمت به حجاج حسین حتی نعمتهای الهی را به خود جلب می کند.

زائران پرچم هایی با رنگ های مختلف حمل می کنند اما پرچم سیاه عزاداری برای امام حسین بسیار رایج است. آنها همچنین "ساختمانهای آجری ثابت و چادرهای موقتی را که برای نماز خواندن ، غذا خوردن و خوابیدن در طول سه مسیر اصلی منتهی به کربلا استفاده می شود" تزئین می کنند. هفت هزار موکب در سال 2014 در شهر کربلا برپا شده است.  علاوه بر موکب های عراقی ، که به طور غیر رسمی سازماندهی شده اند ، برخی از ایرانیان نیز وجود دارند که کمتر "هدفمند" هستند اما زائران اهل مناطق مختلف هستند.

علی مومن ، دانشگاهی و مدیر سابق کانال تلویزیونی ماهواره النجج ، گفت:

    آنچه در مورد این جمعیت انسانی جالب است این است که همه اقشار جامعه در آن شرکت می کنند. علیرغم شخصیت مذهبی ، افراد غیر دینی علاوه بر بی سوادی و دارندگان مدارک عالی دانشگاهی و افراد عادی و رهبران کشور نیز در آن شرکت می کنند.

به گفته سید مهدی المودری ، نویسندگی برای هافینگتون پست:

    اربعین باید در چندین رده در فهرست رکوردهای جهانی گینس ثبت شود. بزرگترین گردهمایی سالانه ، طولانی ترین میز ناهار خوری مداوم ، بیشترین تعداد افرادی که به صورت رایگان تغذیه می شوند ، بزرگترین گروه داوطلبانی که مشغول برگزاری یک رویداد واحد هستند ، همه در معرض خطر قریب به اتفاق بمب گذاری های انتحاری قرار گرفتند.

مقایسه با حج

زیارت اربعین در مقایسه با حج غیر واجب است که برای کسانی که توانایی پرداخت آن را دارند واجب است. اما تنظیم دقیق حج توسط سعودی ها باعث افزایش هزینه ها و محروم کردن آن از خودانگیختگی دیده شده در اربعین شده است ، و این مورد دوم برای جایگزینی برای مسلمانانی است که نمی توانند از عهده حج برآیند. اربعین از حج بیشتر زائران را جذب می کند.
یک مادر و دختر که در زیارت اربعین 2015 شرکت می کنند
ترتیبات امنیتی

زائران با خطراتی مانند "حملاتی که بر افراط گرایان اهل سنت سرزنش شده است ، که به طور معمول زائران را هدف قرار داده اند" با استفاده از بمب های اتومبیل یا راکت ها. این زیارت تحت "امنیت شدید" انجام می شود که توسط ده ها هزار پلیس و سرباز عراقی حمایت می شود

سراسر دنیا

در خارج از عراق ، این زیارت سالانه در کشورهایی مانند نیجریه ، انگلستان و ایالات متحده انجام می شود.
انگلستان

اعتماد اسلامی حسین اتحادیه انگلیس ، یک دوره ی مقدماتی در انگلستان را برگزار می کند که حضور هزاران نفر را به خود جلب می کند. در سال 2015 ، سازمان دهندگان تروریسم در پی حملات نوامبر 2015 پاریس را محکوم کردند. این برگزارکننده گفت: این روند به دلیل "کلیشه سازی" نتوانست توسط رسانه های اصلی تحت پوشش قرار گیرد و گفت "مردم کل جامعه مسلمان را یک جامعه می دانند.
نیجریه

زائرانی در آفریقای غربی که به دلیل مسافتی که در مسیر حرکت به جای زریا در کادونا ، نیجریه وجود دارد ، قادر به رفتن به کربلا نیستند تا توسط روحانی شیعه ابراهیم زاکزاکی خطاب شوند. اینها شامل زائرانی از نیجریه و همچنین غنا ، چاد ، کامرون ، بنین و توگو است.

در 5 اکتبر 2017 ، این پیاده روی سالانه اربعین توسط پلیس کانو مورد حمله قرار گرفت و در نتیجه کشته شدن یک رهبر مذهبی و زخمی شدن ده ها شرکت کننده صورت گرفت. این جنبش توسط نهضت اسلامی نیجریه سازماندهی شده بود و قبلاً نیز هدف قتل عام Zaria 2015 بود.
مشاهدات محققان
در رابطه با زیارت Arabeen 2017 ، رئیس حوزه های علمیه اسلامی ایران آیت الله علیرضا عرفی گفت: "زیارت اربعین واقعاً جلوه ای از وحدت و برادری در جامعه مسلمانان شده است به حدی که حتی پیروان سایر مذاهب نیز به آن کشیده شده و در این مراسم شرکت می کنند. در کنار مسلمانان شیعه

برای مشاهده تور های شباویز پرواز کلیک کنید

https://www.shabaviz.com/hotels/1723-%D9%87%D8%AA%D9%84-%D9%87%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C

مشاوره رایگان