دسرهای سنتی ترکیه

غذاها و رستوران ها 24 بهمن ، 1399 5 دقیقه

باقلوا

باقلوا یکی از محبوب ترین شیرینی های ترکیه و دسرهای مورد علاقه دربین غذاهای ترکی است. باقلوا Gaziantep ، که بسیار مشهور است ، با چهل لایه شیرینی تهیه می شود.

تاریخچه باقلوا به زمان آشوریان باز می گردد ، اما این شیرینی با پاشیدن میوه های خشک شده بین دو خمیر و پختن آنها در تنور انجام میشده است. این شیرینی تقریباً مورد علاقه همه ملل جهان است و به روش های مختلفی تهیه شده است.

شهرت باقلوا ، که در بین مردم ترکیه بسیار مشهور است ، با گذشت زمان به کاخ عثمانی گسترش یافت. این شیرینی در ترکیه مطمئناً در منوهای جشن ها ، عروسی ها و جشن های خاص مورد استفاده قرار میگیرد.شباویز پرواز مجری تورهای ترکیه

Katmer

در حالی که در مورد شیرینی صحبت می شود ، نمی توان دسر Katmer را نادیده گرفت. دسر منطقه ای Gaziantep ، katmer ، با چرب کردن خمیر درست می شود ، که از خمیر باقلوا نیز بسیار نازک تر است ، همانطور که خواهید دید وقتی آن را باز کنید. Katmer پس از اضافه کردن بادام زمینی و خامه در آن قرار داده شده و در فر قرار داده شده است. Katmer همچنین در لیست شیرینی های سنتی ترکیه به عنوان طعمی قرار می گیرد که در صورت سفر به ترکیه حتما باید آن را تست کنید.

Kalburabasti

شیرینی Kalburabasti در ترکیه ، همچنین به عنوان دسر خرمالو نیز شناخته می شود ، یکی از شیرینی های معروف در ترکیه است. جدا از دسرها در زمینه دسرهای خمیری ، Kalburabasti طعم فشرده تری دارد. نام Kalburabasti از فشار دادن آرد در الک در هنگام پختن آن نسبت داده شده است. در هنگام تهیه از گردو نیز در مواد دسر Kalburabasti استفاده می شود.www.shabaviz.net

Hanim Gobegi

شیرین Hanim Gobegi در ترکیه یکی از دسرهایی است که علاوه بر طعم آن ، با نام خود جلب توجه می کند. دسر Hanim Gobegi (شکم خانم) که ریشه آن در کاخ عثمانی است ، ترکیبی از خمیر و شربت سرد شیرینی است.

شیرینی Hanim Gobegi که بسیار شبیه به دسر ازمیر Lokma است ، با سرخ کردن خمیر مخمر و شربت سرد تهیه می شود. منشأ نام آن نیز از کاخ عثمانی گرفته شده است.

این دسر که به دلیل شکل ظاهری که دارد با ایجاد شکل مشابه به ناف بانوی دربار شبیه سازی و نام گذاری شده است

شیرینی Kadayif در ترکیه

دسر Kadayif در میان شیرینی های سنتی ترکیه جایگاه مهمی دارد اما تحت تأثیر فرهنگ عربی در ترکیه نیز هست. دسر Kadayif که دارای 3 نوع مختلف شامل Yassi Kadayif, Tel Kadayif و bakery Ekmek Kadayif است ، از نظر ساخت با یکدیگر متفاوت هستند زیرا هر یک از آنها در بین دسرها از ویژگی خاصی برخوردار است. پس از تهیه مواد داخل Tel Kadayif ، با سرخ کردن قسمت بالا و پایین آن پخته می شود و سپس شربت سرد روی آن ریخته می شود. با این حال ، تولید Tel Kadayif از سبک خاص خود و همچنین مهارت های ویژه آشپزی برخوردار است.

در حالی که خمیر Yassi Kadayif که یکی دیگر از انواع Kadayif است را مورد بررسی قرار میدهیم خواهیم دید این دسر با یک خمیر تهیه شده از تخم مرغ است ، Ekmek Kadayif دارای خمیر شبیه به خمیر نان است و به همین دلیل به آن Ekmek Kadayif گفته می شود. هر سه نوع به دلیل شیرین شدن با شربت سرد و فرآیند سرخ کردن آنها ، نام مشترک Kadayif را گرفته اند. کلمه Kadayif در اصل از زبان عربی گرفته شده است و از ریشه ای منتسب به باقلوا است.

Sutlu Nuriye

باز هم با یک دسر بسیار جذاب با نام آن روبرو میشویم. قبل از اینکه نگاهی به داستان شیرینی Sutlu Nuriye در ترکیه بیندازیم ، خوب است بگوییم که این دسر یک کیک دسر با نوع خمیر باقلوا است و شیرینی خاصی است که در آن شیر وجود دارد.

پس چرا شیر در آن وجود دارد؟ هنگامی که سطح بالایی از قیمت باقلوا ها در دوره انقلاب ارائه می شد ، Sutlu Nuriye (نوری شیری) با استفاده از شیر به جای شربت سرد و همچنین آجیل به جای پسته ، از یک دسر جایگزین برای باقلوا عرضع اندام نمود. با این حال ، این شیرینی خلاقانه بسیار مورد استقبال قرار گرفت که امروزه به شکل کنونی قابل مشاهده است. پاسخ به این سؤال که نام Sutlu Nuriye از کجا به دست می آید به روشنی مشخص نیست.

Ashura

یک شیرینی در ترکیه با نام Ashura که همراه با روایات مذهبی شناخته میشود مورد توجه بسیاری از توریست ها و همچنین شهروندان ترکیه است. نام Ashura از مبدا عربی آمده است. ابتدا بگذارید نگاهی بیندازیم که داستان عاشورا از کجا می آید. مطابق با افسانه ها ، وقتی حضرت نوح به سیل خطرناکی که اتفاق می افتد ایمان آورد و کشتی خود را ساخت و افرادی را که معتقد بودند را در کشتی با خود همراه کرد.

با وقوع آن سیل معروف ، این سوپ عالی را برای مخلوط کردن هر آنچه در دستشان بود برای ایجاد رفتار اقتصادی تر پس از کاهش منابع ، پخته و میل نمودند و این غذا را تا انتهای مصیبت استفاده میکردند.

Ashura معروف به پودینگ نوح ، نوعی پوره شیرین ترکی است که از مخلوطی از غلات ، میوه ها ، میوه های خشک و آجیل تهیه شده است. در ترکیه ، در تمام طول سال و همچنین بیشتر در ماه های اسلامی مانند محرم ، ماه اول تقویم مسلمانان مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که دهمین روز محرم به روز عاشورا فرا می رسد ، مسلمانان دسر عاشورا را می پزند. ("عاشورا" به معنی "دهم" در زبان عربی است)

شیرینی Tavuk Gogusu در ترکیه

شیرینی Tavuk Gogsu به زبان ترکی (سینه مرغ) یک دسر در غذاهای ترکی است که با شیر ، شکر ، آرد برنج و سینه مرغ تهیه می شود. (دسر Tavuk Gogs بدون استفاده از سینه مرغ نیز می تواند تهیه شود.) در غذاهای عرب قرون وسطی ، بیشتر پودینگ ها از سینه مرغ تهیه می شدند.

Kunefe

Kunefe یک سری دسر سنتی ترکیه ای خوشمزه در منطقه Hatay است که بر روی آتش سرخ می شود. کونفه که همچنین یک دسر رایج فرهنگ ترکی و عربی است ، دسری است که بعد از کباب خورده می شود همچنین در داخل این دسر از پنیر مخصوصی استفاده میشود که نام آن همان Hatay است که باعث شکل دادن کنوفه و طبع بی نظیر آن میگردد.

اهمیت دسر در تاریخ قدیمی ترکیه و دوره عثمانی

به غیر از حلوا ، دسرهای مختلفی از باقلوا ، مربا ، مارمالاد و شیرینی در کاخ عثمانی تهیه می شده است. باقلوا که برای اولین بار در تاریخ 1473 در امپراتوری عثمانی پخته شد ، جزو اجزا ضروری برای سفره های افطار و عید بود.

در عمارتهای باستانی استانبول ، حداقل 100 خمیر در سینی باقلوا قرار داده میشده و در جشن ها ، برای میهمانان یک لیر طلایی مقداری بالاتر از خمیر توسط میزبان قرار داده میشد. به این ترتیب خمیر نازک باقلوا و در کناره آن باقی می ماند و میهمانان نیز به صرف شیرینی می پرداختند ، در زمان پیدا کردن سکه میزبان با افتخار سینه خود را بالا میبرد و پول را به عنوان پاداش به آشپز خود هدیه میداد ، بنابراین باقلوا ارزش بالاتری در بین مردم پیدا کرد.

شیرینی دیگر که در فرهنگ ترک قرار داشته است ، گفته می شود بیشتر در کاخ ها ساخته می شده، و آن نیز Kadayif است این شیرینی برای والید سلطان (ملکه) ساخته شده است و Hunkar (سلطان) نشان می دهد که این دسر را می توان توسط چند نفر در کاخ میل کرد.

 Zerda شیرینی نشاسته ای در ترکیه است که توسط همه مردم قصر قابل خوردن بوده است. علاوه بر برنج ، شکر و نشاسته ، رنگ زعفران ، فندق و بادام زمینی از موادی است که در ساخت Zerda مورد استفاده قرار می گرفته است.

در دفاتر باقی مانده از آشپزخانه کاخ ها، در زمان عثمانی ها به هر مخلوطی که شامل آرد برنج ، شیر و شکر باشد ، custard گفته می شده. همچنین دیده شده است که این custard با سینه مرغ نیز مخلوط میشده است (شیرینی Tavuk Gogsu در ترکیه) و در کاخ نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

سنت های عید از زمان های باستان تا به امروز انجام شده اند ، در بین همه این آیین ها ، سلیقه سفره های جشن ها ، جایی که همه در کنار و بر روی یک میز برای صرف غذا و شیرینی به دور هم جمع میشدند و با یکدیگر معاشرت میکردند و هم اکنون نیز به این سنت ها پرداخته میشود و دلیل آن این است که این سنت ها برای همه ما با ارزش است!

شیرینی های عید که بعد از لحظات فراموش نشدنی سرو می شود جایگاه ویژه ای در فرهنگ ترک دارند ، ترک ها وقت خود را با خانواده ، اقوام و همه عزیزانشان سپری می کنند و به سفره ها معنی می دهند. شاید این یکی از اصلی ترین دلایلی باشد که تعطیلات را به یاد ماندنی می کند!

مشاوره رایگان