مکان های فرهنگی دیاربکر

مکان های فرهنگی دیاربکر(Diyarbakir)

برنامه ریزی برای تاسیس موزه در دیاربکر به قبل از جمهوری ترکیه بر می گردد . اولین موزه در این شهر در سال 1940 افتتاح شد و در سال 1944 برای عموم بازگشایی شد. امروزه در این شهر چندین موزه وجود دارد که عبارتند از :

موزه باستان شناسی و مردم شناسی دیاربکر (Diyarbakir Aechaeology and Ethnorgraphic Museum)

اولین موزه شهر است که در سال 1944 در کنار مسجد جامع شهر افتتاح شد. در سال 1985 ، این موزه به ساختمن جدید خود در خیابان الا زیق (Elazig) در بخش شمالی شهر منتقل شد. در این موزه اسباب و لوازمی مربوط به دوره های مختلف مانند عصر نوسنگی ، اوایل عصر برنز ، آشویریان ، اوارتو (Urartu) ، روم ، امپراتوری روم شرقی یا بیزانس ، ترک هیا سلجوق ، آق قویونلو و دوران امپراتوری عثمانی به نمایش گذاشته شده است.

Tekirda___Museum_of_Archaeology_and_Ethnography_01

موزه ضیاء گو کالپ (Ziya Gokalp Museum )

ضیاء گوکالپ (1876 تا 1924) از اندیشمندان ترکیه محسوب می شود. خانه ضیاء که محل تولد وی  نیز بوده است، در سال 1953 از خاندانش خریداری و در سال 1962 به موزه تبدیل شد. این خانه یکی از نمونه های معماری شهری دیاربکر است که در سال 1808 ساخته شد . کتاب ها ، مقالات و نوشته های در مجلات چاپ شده اش ، مقالات مربوط به وی در روزنامه ها ، نامه ها ، عکس ها و همچنین وسایل شخصی وی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این خانه دو طبقه از سنگ باز آلت سیاه ساخته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. این خانه با تزئیناتی سفید رنگ مزین شده است و در بخش بالایی بعضی از درها کتیبه هایی به زبان عربی قرار دارد.

museum__02

 موزه فرهنگی کاهیت سیتکی تارانسی (Cahit Sitki Taranci Culture Museum)

نام این موزه از نام شاعر و نویسنده ترکی کاهیت سیتکی تارانسی (1910 تا 1956 ) گرفته شده است. این خانه محل تولد وی بوده که در سال 1973 تبدیل به موزه شده است و کتاب ها ، دست نوشته ها ، عکس ها و سایر وسایل وی را به نمایش می گذارد.

Cahit_S__tk___Taranc___M__zesi_shabavizparvaz_03

خانه آتاتورک در دیاربکر (Diyarbakir Ataturk House)

آتاتورک مدت کوتاهی با سمت فرماندهی ارتش در این شهر سکونت داشته است. همچنین آتاتورک در سال 1937 ، شبی را در این ساختمان گذرانده است . این خانه سمان اغلو (Semanoglu) نامیده می شود و سبک معماری منحصر به فردی دارد . سمان اغلو در اواخر قرن نوزدهم ساخته و در سال 1939 تعمیر شد و نام آن به خانه آتاتورک تغییر پیدا کرد .

ataturk_house

زندان دیاربکر (Diyarbakir Prison)

در سال 1980 ساخته شد . در سال های 1981 تا 1984 به آن جهنم دیاربکر می گفتند. در طی این سال ها 34 زندانی در این زندان در گذشتند. در سال 2009 ، قرار شد این ساختمان به مدرسه تبدیل شود ، اما کردهای این شهر تقاضا کردند که این زندان به موزه تبدیل شود. در نهایت ، در سال 2010 ، زندان دیاربکر تبدیل به موزه حقوق بشر (Human Rights Museum) شد.

atatuerk_prison


6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR