04 مهر ، 1402

اگر به سفرهایی که در چند سال اخیر داشته‌اید توجه کنید، متوجه می‌شوید که مبلغ کمتری را صرف خرید سوغاتی برای عزیزانتان کرده‌اید. با بالا رفتن قیمت دلار و در پی آن بلیط هواپیما و هزینه اقامت، بسیار منطقی است بودجه‌ای را که پیش از این صرف سوغاتی می‌کردید اکنون صرف هزینه‌های سفر خودتان بکنید. به‌هرحال سوغاتی‌های برخی از کشورها هنوز هم برای ما ارزان‌قیمت و قابل‌خرید هستند. برای مثال، شما می‌توانید در سفرتان به کشور زیبای سریلانکا علاوه بر تفریح و سرگرمی، برای دوستان و خانواده‌تان سوغاتی‌های شیک و به‌یادماندنی بخرید.

سریلانکا در جنوب آسیا واقع شده و یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان است. این کشور با مناظر طبیعی منحصر‌به‌فرد، پیشینه تاریخی بسیار غنی، جاذبه‌های باستانی متعدد و از همه مهم‌تر سوغات متنوع و محصولات درجه یک هرساله میزبان ایرانیان فراوانی است. با ما همراه باشید تا بهترین سوغات سریلانکا و خرید در سریلانکا را با هم بررسی کنیم.

ماسک های راکشا؛ یکی از محبوب ترین سوغات سریلانکا

ماسک دست‌ساز راکشا یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های سریلانکا است. مردم سریلانکا از این ماسک‌های زیبا و رنگارنگ در فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی خود استفاده می‌کنند. راکشا، به معنی دیو، برای دور کردن ارواح خبیث و شیطانی و از همه مهم‌تر برای دور کردن بدشانسی توسط مردم بومی این کشور استفاده می‌شود. در افسانه‌های کهن سریلانکایی آماده است که نژادی با نام راکشاساس بر جزیره حکومت می‌کرده و این افراد قادر بوده‌اند چهره خود را به ۲۴ شکل مختلف تغییر دهند. این ماسک‌ها به منظور ادای احترام به نژاد راکشاساس نیز استفاده می‌شود.

هرکدام از ماسک‌های راکشا طرح‌ها و رنگ‌های منحصربه‌فردی دارند. اما تمامی این ماسک‌ها ویژگی‌های یکسانی دارند؛ تنوع رنگ، چشم‌ها و زبان برجسته و برآمده و گوش‌های دیو مانند در دو طرف. اگر جذب زیبایی ماسک‌های راکشا شده‌اید، خبر خوش اینکه می‌توانید با خرید تور سریلانکا، این سوغات را از اکثر فروشگاه‌های عرضه‌کننده سوغاتی خریداری کنید. قیمت هر ماسک بسته به اندازه و جنس از ۳ تا ۱۶ دلار است.

ماسک‌ راکشا سوغاتی سریلانکا

عکسی از ماسک های راکشا سریلانکا

ساری و سارونگ؛ یکی از مهم ترین سوغات سریلانکا

کافی است در خیابان‌های سرزنده و شاد سریلانکا قدم بزنید تا مجذوب لباس‌های راحت و رنگارنگ مردم شوید. لباس سنتی و فرهنگی مردم سریلانکا به دلیل تنوع فرهنگی و البته تاریخ پرفرازونشیب آن ترکیبی از البسه سنتی کشورهای مختلف جهان است. مردم این کشور با توجه به موقعیت اجتماعی و مکانی که در آن زندگی می‌کنند، لباس‌های مختلفی می‌‌پوشند. در این میان ساری و سارونگ یکی از پرطرف‌دارترین پوشیدنی‌های سریلانکا است.

ساری و سارونگ بدون توجه به رنگ توسط تمامی زنان و مردان پوشیده می‌شود. ساری شامل پارچه‌ای زیبا با طرح‌های چاپ شده رنگارنگ است که زیر آن یک بلوز بلند نخی پوشیده می‌شود. سارونگ یا سارون هم پیراهن مردانه بلندی است که با یک شلوار دهوتی نخی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس‌های نازک و خنک مناسب قدم زدن در معابد سریلانکا و پیاده‌روی در روزهای شرجی و گرم این کشور است. کیفیت پارچه، نوع چاپ و دوخت عوامل تأثیرگذار در قیمت این البسه سنتی هستند. شما می‌توانید با خرید تور، ارزان‌ترین تا گران‌ترین ساری و سارونگ را به عنوان سوغاتی سریلانکا از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید.

ساری و سارونگ سوغات سریلانکا

تصویری از ساری و سارونگ سوغات سریلانکا 

پارچه های باتیک

اگر هنوز برنامه خاصی برای خرید در سریلانکا ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با خرید پارچه‌های باتیک خرید سوغات را به اتمام برسانید. باتیک در واقع یک روش سنتی سریلانکایی برای چاپ و رنگ کردن پارچه است. در این روش باستانی، هنرمند باتیک برای ممانعت از رنگ گرفتن بخش‌هایی از پارچه و بر اساس طرح مورد نظرش از موم استفاده می‌کند. این فرد پس از رنگ آمیزی تمامی بخش‌های پارچه، برای جذب کامل موم، پارچه را داخل قابلمه آب جوش می‌اندازد.

جالب است بدانید این روش رنگ آمیزی پارچه به قرن چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد و هنوز در میان مردم سریلانکا و گردشگران محبوب است. شما می‌توانید پارچه‌های باتیک رنگارنگ و زیبا را از هدیه فروشی‌های مختلف این کشور خریداری کنید. از این پارچه‌های سنتی برای دوخت شلوار، پیراهن، کیف، ملحه و لباس‌های ساحلی استفاده می‌شود.

پارچه های باتیک سوغات سریلانکا

عکسی از پارچه‌های باتیک 

جواهرات و سنگ های قیمتی

یکی دیگر از سوغات سریلانکا جواهرات و سنگ‌های قیمتی است. اگر به اکسسوری علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به شهر راتناپورا سفر کنید و این سوغاتی‌های منحصربه‌فرد را از فروشگاه‌های معتبر این شهر بخرید. یاقوت کبود، تورمالین، سنگ چشم گربه، زمرد کبود، آمتیست و توپاز زرد کم رنگ تنها بخشی از صدها سنگ ارزشمند و مناسب سوغاتی هستند.

در افسانه‌های محلی سریلانکا آمده استفاده از جواهرات باعث از بین رفتن گناهان فرد می‌شود. و جالب اینکه یاقوت کبود آبی رنگ فیلم محبوب تایتانیک از شهر راتناپورا خریده شده بود.

جواهرات و سنگ های قیمتی سوغات سریلانکا

تصویری از جواهرات و سنگ‌های قیمتی سریلانکا 

ادویه جات؛ مشهورترین سوغات سریلانکا

در حال حاضر سریلانکا یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های ادویه جهان، به‌ویژه دارچین است. از فلفل و هل و زردچوبه گرفته تا ادویه‌های محلی ناآشنا، این کشور پیشینه غنی‌ای در ارسال ادویه به سراسر جهان دارد. برگ‌های کاریپاکا که برای تهیه ادویه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، پودر تند و تیز چیلی، پودر چای اسپایس یا دارچین سریلانکایی را می‌توانید از ادویه فروشی‌های محلی، بازار کندی در شهر کندی یا بازار پتا در شهر کلمبو تهیه کنید. چه بهتر از ادویه و طعم دهنده غذا برای سوغاتی!

ادویه جات سوغات سریلانکا

عکسی از ادویه‌جات معروف سریلانکا

مجسمه های دست ساز

کشور سریلانکا کشور نشانه‌ها و نمادها است. فیل، پلنگ، بودا، گونه‌های مختلف پرندگان و از همه مهم‌تر طاووس، محبوب‌ترین نمادهای ملی سریلانکا هستند. فروشگاه‌های سوغاتی فروشی سریلانکا با نام لاکسالا مملو از مجسمه‌های ریز و درشت نمادهای فرهنگی و ملی سریلانکا هستند که به عنوان سوغاتی این کشور توسط گردشگران خریداری می‌شوند. شما می‌توانید این مجسمه‌های دست‌سازی طراحی شده را در قفسه کتابخانه، روی میز تلویزیون و یا روی میز نهارخوری قرار دهید و از زیبایی و ظرافت این سوغاتی منحصربه‌فرد لذت ببرید. یادتان باشد که از خرید مجسمه بودای خندان غافل نشوید!

به یاد داشته باشید هر کشوری در فصل‌های خاصی از سال گردشگرپذیرتر است و سریلانکا نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین بهترین زمان سفر به سریلانکا را پیش از خرید تور یا بلیت حتماً بررسی کنید.

مجسمه های دست ساز سوغات سریلانکا

تصویری از مجسمه های دست ساز سریلانکا

بشقاب، کاسه و لوازم آشپزخانه

فنجان، قاشق، کاسه، بشقاب و لوازم آشپزخانه دست‌ساز متنوع دیگری در سراسر جزیره به فروش می‌رسند. برخی از این کالاها با پوست نارگیل ساخته می‌شوند و برخی دیگر سرامیک‌های شیک و طراحی شده هستند. معروف‌ترین این ظروف کاسه‌های ساخته شده از پوسته درخت دارچین هستند که بوی شگفت‌انگیزی دارند. زمانی که پوسته درخت دارچین به منظور تهیه پودر دارچین از درخت جدا می‌شود، قسمت باقی مانده پوسته در اشکال و فرم‌های مختلف برای ساخت ظروف چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی این سوغات سریلانکا وزن کم و قیمت پایین آن است.

بشقاب کاسه و لوازم آشپزخانه از سوغات سریلانکا

تصویری از ظروف چوبی از سوغات معروف سریلانکا

تنقلات محلی؛ از سوغاتی های جذاب سریلانکا

از شکلات تخته‌ای و چیپس و بیسکویت گرفته تا کیک‌های مخصوص عصرانه، تنقلات محلی ارزان‌قیمتی در سریلانکا وجود دارد که شما می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را برای دوستانتان بخرید. این تنقلات محلی با اینکه طعم‌های خاص و ناآشنایی دارند، به دلیل کیفیت بالا و طعم منحصربه‌فرد به عنوان بهترین سوغات سریلانکا شناخته می‌شوند.

تنقلات محلی سریلانکا

تصویری از غذاها و تنقلات محلی سریلانکا

محصولات دستباف؛ مناسب برای هنردوستان

سریلانکایی‌ها پیشینه تاریخی‌ای در تولید و چاپ انواع پارچه و البسه دارند. بافندگی و محصولات دستبافت نیز بخشی از این سوغاتی‌های شگفت‌انگیز و رنگارنگ هستند. جالب است بدانید برای ساخت هریک از محصولات دستبافت از ابریشم و پنبه طبیعی استفاده می‌شود و هنرمندان این محصولات هنری نیز به طور معمول زنان سریلانکایی هستند.

با توجه به اینکه اقتصاد کشور سریلانکا وابسته و تحت‌تأثیر صنعت گردشگری و صنایع‌دستی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به این کشور زیبا از فروشندگان محلی خرید کنید و با حمایت از این افراد پرتلاش در بقای صنایع دستی و کمک به امرار معاش این هنرمندان قدمی هرچند کوچک بردارید.

محصولات دستبافت سوغات معروف سریلانکا

عکسی از محصولات دستبافت سریلانکا

بهترین سوغات سریلانکا

شاید تنوع سوغاتی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم باعث سردرگمی شما در انتخاب مناسب‌ترین و بهترین سوغات سریلانکا شده باشد و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که در نهایت بهترین سوغات سریلانکا چیه. 

جواب این سؤال بسیار کوتاه است؛ چای! چای سریلانکا یا همان چای سیلان بهترین و معروف‌ترین سوغات سریلانکا است که اتفاقاً در ایران هم طرفداران زیادی دارد. اگر از طرف‌داران چای هستید، بدون شک تاکنون چای سیلان را میل کرده‌اید. سریلانکا که به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده چای سیلان در سراسر جهان شناخته می‌شود، مملو از مزارع چای است که این مزارع از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌روند. چای سریلانکا علاوه بر طعم ملایم، دارای رایحه‌های بسیار متنوعی است. شما می‌توانید این چای را جداگانه و یا به صورت ترکیبی با چای دیگر دم کنید و عطرش لذت ببرید. چای سیلان به طور معمول طعم ترش ملایم و میوه‌ای‌طور دارد و همین ویژگی باعث ایجاد تفاوت چای سریلانکا با چای ایرانی می‌شود.

سفر به سریلانکا و خرید سوغاتی های معروف آن

در این مطلب انواع سوغات سریلانکا را برای شما نام بردیم تا در سفر به این کشور بدانید چه سوغاتی‌هایی برای خود، خانواده و دوستانتان بخرید. نظر شما درباره بهترین سوغاتی سریلانکا چیست؟ شما کدام‌یک از سوغاتی‌های سریلانکا را برای دوستان و خانوادۀ خود می‌خرید؟ اگر دراین‌باره تجربه‌ای دارید، بی‌صبرانه منتظر خواندن آن هستیم.

سؤالات متداول:

1. معروف ترین سوغاتی های سریلانکا چیست؟

ساری و سارونگ، ماسک‌های راکشا، محصولات دستباف، تنقلات محلی، بشقاب، کاسه و لوازم آشپزخانه، مجسمه‌های دست‌ساز، ادویه، جواهرات و سنگ‌های قیمتی و چای معروف‌ترین سوغاتی‌های سریلانکا محسوب می‌شوند.

2. بهترین سوغات سریلانکا چیست؟

چای سریلانکا یا همان چای سیلان بهترین و معروف‌ترین سوغات سریلانکا است که اتفاقاً در ایران هم طرفداران زیادی دارد.

ناشر: شباویز
6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR