20 فروردین ، 1403

آیا با روش‌های حمل‌ونقل عمومی در سریلانکا آشنایی کافی دارید؟ جزیره سریلانکا که به اشک هندوستان یا گوشواره هند شهرت دارد، شاید بهترین مقصدی باشد که بتوانید برای تعطیلات خود انتخاب کنید. این جزیره سراسر شگفتی و زیبایی زنجیره‌ای جذاب از مناظر و جاذبه‌هایی است که احتمالاً از آن‌ها تنها یک نسخه در جهان وجود دارد. بدون شک رسیدن به این کشور زیبا تنها نیمی از سفر را تشکیل می‌دهد. نیم دیگر سفر به این جزیره را آشنایی با روش‌های حمل‌‌و‌نقل عمومی در سریلانکا پوشش می‌دهد. تنها با دانستن این موضوع است که می‌توانید از تمام زیبایی‌های نهفته در گوشه‌گوشه این جزیره بهره‌مند شوید. ما در ادامه این نوشتار تلاش می‌کنیم تا سیر تا پیاز روش‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی در سریلانکا را برایتان شرح دهیم.

 وضعیت کلی حمل‌ونقل عمومی در سریلانکا

 خبر خوب برای تمام مسافران سریلانکا این است که سیستم حمل‌ونقل عمومی در این کشور تقریباً در تمامی ایام سال فعالیت و پویایی خود را حفظ می‌کند. شما در هر ماهی از سال که مهمان این جزیره زیبا باشید می‌توانید باتکیه‌بر سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ تماشاگر تمام جاذبه‌های دیدنی نهفته در سریلانکا باشید. تنها نکته قابل‌تأمل در این حوزه نبود نظم کافی در سیستم جابه‌جایی است که موجب می‌شود تا گردشگران گاها ساعت‌های طولانی را در صف انتظار اتوبوس یا قطار سپری کنند.

 بنابراین اگر قرار است از روش‌های حمل‌ونقل عمومی جهت جابه‌جایی در نقاط مختلف سریلانکا بهره ببرید، بهتر است روحیه صبر و شکیبایی را در خودتان تقویت کنید. درعین‌حال خوب است بدانید که در انتهای این انتظار طولانی‌مدت دسترسی آسان به یکی از روش‌های حمل‌ونقل در انتظارتان خواهد بود.

یک اتوبوس در یک روز بارانی در سریلانکا

 تصویری از اتوبوس؛ یکی از وسایل حمل و نقل عمومی

روش‌های حمل و نقل در سریلانکا

 حمل‌ونقل عمومی در سریلانکا اگرچه فاقد سیستمی حرفه‌ای و فوق‌العاده است؛ بااین‌حال تنوع و امکان دسترسی بالایی دارد. توصیه طلایی ما به شما این است که در سفرتان به سریلانکا از تمامی روش‌های جابه‌جایی در این کشور استفاده کنید تا بینشی عمیق از نحوه زیست مردم این منطقه به دست آورید.

 حمل‌ونقل با اتوبوس؛ ارزان اما پردردسر

 یکی از معمول‌ترین روش‌های حمل‌ونقل عمومی ارزان در سریلانکا که تمام نقاط دورافتاده و مقاصد ناشناخته این جزیره را به هم متصل می‌کند، اتوبوس است. سیستم اتوبوس‌رانی در سریلانکا به دو شکل دولتی و خصوصی اجرا می‌شود که نوع دولتی‌اش عموماً ارزان‌تر است. تفاوت این دو نوع اتوبوس را می‌توانید از شکل و شمایل ظاهری آن‌ها کاملاً متوجه شوید؛ اتوبوس دولتی ظاهری کاملاً ساده به رنگ قرمز یا آبی دارد. این در حالی است که اتوبوس‌های خصوصی دیواره‌ای پوشیده از طراحی‌های هنری و تزئینات رنگی داشته و صدای موسیقی در آنها از چند فرسنگی کاملاً به گوش می‌رسد.

 نکته جالب‌توجه در مورد اتوبوس‌های سریلانکا شیوه پرداخت بلیط است. در اتوبوس‌های این جزیره هیچ‌گونه گزینه مستقیمی برای پرداخت وجود ندارد؛ بلکه شما باید در اتوبوس منتظر شخصی به نام راهبر باشید تا با دستگاه کوچک خود سراغتان بیاید و در ازای دریافت مبلغی نقدی بلیط را به شما تحویل دهد.

تصویری از یک اتوبوس حمل و نقل عمومی در سریلانکا

 تصویری از یک اتوبوس عمومی در سریلانکا

حمل و نقل با قطار؛ محبوب گردشگران

 اگر می‌خواهید زیباترین قاب‌ها از این جزیره معروف را در لنز دوربین خود به ثبت برسانید و از جاهای دیدنی سریلانکا بازدید کنید، سفر با قطار را در اولویت‌های خود قرار دهید. این روش ضمن امکان دسترسی بالا صحنه‌هایی از طبیعت را پیشکش نگاه شما می‌کند که شاید نظیر آن را تابه‌حال هیچ‌کجا ندیده باشید. باشکوه‌ترین و شگفت‌انگیزترین این مناظر هم در مقصد کندی به سمت الا نهفته است.

 قطارهای سریلانکا درجه‌بندی سه‌گانه‌ای دارند که شما این فرصت را دارید تا بسته به نوع سفرتان یکی از این نوع بلیط‌ها را خریداری کنید.

بلیط درجه یک: شامل واگن‌هایی اختصاصی با سیستم تهویه مطبوع است که هر کدام به یک مسافر تعلق دارد.

بلیط درجه دو: این بلیط ها در دو نوع رزرو شده و رزرو نشده موجود هستند؛ اما در هیچ یک از این کابین‌ها سیستم تهویه مطبوعی تعبیه نشده و تنها روش برای راه دادن اندکی هوای تازه، باز کردن پنجره‌های داخل قطار است. توجه کنید که اگر دیر برسید یا صندلی را از قبل رزرو نکرده باشید ناگزیر به نشستن روی زمین هستید.

بلیط درجه سه: در این قطارها که عموما شلوغ است دیگر خبری از صندلی راحت و امکانات مختلف نیست و مسافران تا رسیدن به مقصد گاها مجبور به نشستن روی زمین می‌شوند.

تصویری از یک ایستگاه قطار در سریلانکا

 تصویری از یک ایستگاه قطار در سریلانکا

حمل‌ونقل با توک توک؛ سریع اما با محدودیت

 یکی دیگر از روش‌های حمل‌ونقل برای کشف زیبایی‌های سریلانکا استفاده از توک توک است. توک توک سه‌چرخه‌ای کوچک اما سریع‌السیر است که شما را در مقاصد بسیار کوتاه همراهی می‌کند. البته که شما می‌توانید برای سفرهای چندروزه خود هم روی سرعت و کارآیی این وسیله نقلیه حساب کنید. ناگفته نماند که این روش در مناطق گردشگری، کمی برایتان گران تمام می‌شود؛ بااین‌حال به دلیل دورزدن تمام ترافیک‌های شهر می‌توانید راهی بی‌دردسر و جذاب قلمداد شود.

 شیوه محاسبه توک توک‌ها برحسب مسافتی است که طی می‌کنند. ازآنجایی‌که تمامی توک توک‌ها مجهز به ابزار اندازه مسافت نیستند بهتر است قبل از استفاده مذاکرات لازم را در باب قیمت با راننده داشته باشید.

تصویری از توک توک در خیابان های سریلانکا

 عکس توک توک؛ یکی از روش‌های حمل و نقل عمومی در سریلانکا

حمل‌ونقل با تاکسی؛ راحت‌ترین روش حمل و نقل

 آخرین و راحت‌ترینو البته گرانترین روش جابه‌جایی در جزیره زیبای سریلانکا استفاده از تاکسی است. این روش معمولاً بین محلی‌ها طرفداران زیادی ندارد؛ اما برای گردشگران امن‌ترین و سریع‌ترین روش محسوب می‌شود. راه‌های متعددی برای رزرو تاکسی وجود دارد که بهترین آن‌ها نصب برنامه Pick Me یا Uber روی گوشی است. با استفاده از این دو برنامه می‌توانید در تمامی شهرهای سریلانکا نظیر کلمبو و کندی سرویس موردنظر خود را بیابید. هزینه نهایی رزرو تاکسی هم‌بستگی زیادی به مسافت طی‌شده، تعداد مسافران، نوع وسیله و تعداد روزها دارد.

 هزینه حمل‌ونقل عمومی در سریلانکا

هزینه حمل‌ونقل عمومی در سریلانکا در مقایسه با کشورهای اروپایی کاملاً ارزان و به‌صرفه است. بااین‌حال اگر قرار باشد از میان روش‌های ذکرشده ارزان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع آن را انتخاب کنیم، قطعاً از اتوبوس و قطار نام خواهیم برد. خوب است بدانید که قیمت بلیط اتوبوس در سریلانکا از0.5 دلار و قیمت بلیط قطار از 1.5 دلار شروع می‌شود و برای گردشگرانی که به‌دنبال کاهش هزینه سفر به سریلانکا هستند روش مناسبی به‌شمار می‌آید.

 توک توک و تاکسی دو روش بسیار راحت و سریع برای رسیدن به مقاصد گردشگری هستند. بااین‌حال هزینه استفاده از آن‌ها در مقایسه با اتوبوس و قطار بیشتر است. ضمن اینکه در اکثر موارد نرخ دقیقی برای استفاده از این دو وسیله نقلیه وجود ندارد و همین امر چالش‌هایی را در برنامه‌ریزی اقتصادی شما به وجود می‌آورد.

 بهترین روش حمل و نقل در سریلانکا

 برای انتخاب بهترین روش حمل‌ونقل در سریلانکا بهتر است ابتدا نگاهی به مزایا و معایب هر کدام داشته باشیم. طبیعتاً هر نوع وسیله نقلیه در سریلانکا در کنار مزایایی که دارد، با معایب متعددی نیز همراه است که دانستن هر دو به انتخاب بهتر شما کمک می‌کند.

 مزایا و معایب استفاده از اتوبوس

 اتوبوس‌ها ارزان‌ترین و درعین‌حال دردسترس‌ترین روش برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری و بین‌شهری هستند. با این روش شما می‌توانید در اکثر ساعات روز خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه به مقصد گردشگری‌تان برسانید.

 تنها چیزی که ریسک استفاده از اتوبوس را برای گردشگران سریلانکایی افزایش می‌دهد، رانندگی‌های پرخطر و ناامنی است که از سوی رانندگان اتوبوس مشاهده می‌شود. ناگفته نماند که این روش شما را دیرتر از آنچه که فکرش را بکنید، به مقصد می‌رساند. همچنین در استفاده از اتوبوس باید تا جایی که امکان دارد از برداشتن هرگونه وسیله اضافی اجتناب کنید تا سفری راحت‌تر را تجربه کنید. دلیل این محدودیت هم وجود فضای بسیار کم اتوبوس‌ها برای چمدان مسافران است.

 مزایا و معایب استفاده از قطار

 سفر با قطار در سریلانکا را می‌توان یک نوع سفر توریستی و گردشگری دانست؛ چراکه مسافران تا رسیدن به مقصد نیز مسیری فوق‌العاده زیبا و رویایی را پشت سر می‌گذارند و همین امر جذابیت سفر به سریلانکا را برای آن‌ها دوچندان می‌کند.

 سفر با قطار اگرچه زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین تجربیات را برایتان رقم می‌زند؛ بااین‌حال دو ایراد اساسی دارد. اولین و بزرگ‌ترین ایراد این روش عدم پوشش‌دهی تمام شهرها و مناطق سریلانکاست و دومین ایرادش را می‌توان ظرفیت محدود آن دانست.

تصویری از یک قطار شلوغ در سریلانکا

 تصویری از یک قطار شلوغ در سریلانکا

مزایا و معایب استفاده از توک توک

 اگر به دنبال روشی راحت و بی‌دردسر و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه برای حمل‌ونقل عمومی در سریلانکا هستید، توک توک گزینه‌ای معقول به نظر می‌رسد. این روش نه‌تنها برایتان ارزان‌تر از تاکسی تمام می‌شود؛ بلکه تقریباً در تمام نقاط مختلف سریلانکا قابل دسترس است.

در شرح معایب توک توک تنها می‌توان به محدودیت ظرفیت آن اشاره کرد. این روش نه‌تنها جای وسیعی برای چمدان‌های شما ندارد؛ بلکه تنها قادر به حمل 3 نفر از مسافران است. قاعدتاً این محدودیت چالش‌های خاص خودش را برای شما به همراه دارد.

 مزایا و معایب استفاده از تاکسی

 آسایش، راحتی و امنیت را یکجا می‌توانید در استفاده از تاکسی‌های سریلانکایی تجربه کنید. با بهره‌گیری از خدمات تاکسی‌رانی نه تنها فضای کافی برای نشستن دارید بلکه می‌توانید با خیال آسوده در مقاصد موردنظر خود توقف داشته باشید.

 تنها عیب بزرگ استفاده از تاکسی را می‌توان هزینه‌های بالای آن دانست. این روش اگرچه در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است اما در قیاس با وسایل نقلیه عمومی سریلانکا، راهی گران و پرهزینه محسوب می‌شود.

 شما کدام وسیله حمل و نقل در سریلانکا را انتخاب می کنید؟

 عموماً عمر سفرهای خارجی کوتاه‌تر از مسافرت‌های داخلی است. ازاین‌رو داشتن یک برنامه‌ریزی درست و سنجیده برای بازدید از تمام جاذبه‌های دیدنی مقصد به‌عنوان اصلی کلیدی و مهم ضرورت دارد. ما در این مطلب تلاش کردیم تا با معرفی سیستم حمل‌ونقل عمومی در سریلانکا سفرتان به این جزیره بهشتی را غنا ببخشیم. حال وقت آن رسیده با رزرو تور سریلانکا از شباویز سفر رویایی خود را به این جزیره زیبا آغاز کنید.

سوالات متداول:

۱- وسایل حمل و نقل عمومی سریلانکا کدامند؟

وسایل حمل و نقل عمومی در سریلانکا از اتوبوس و قطار تا تاکسی و موتورهای سه‌چرخه به‌نام توک توک متغیر است.

۲- آیا حمل و نقل در سریلانکا ارزان است؟

به طور کلی هزینه حمل و نقل عمومی در سریلانکا در مقایسه با دیگر کشورها ارزان است و برای کاهش هزینه‌ها بهتر است از اتوبوس و قطار به جای تاکسی استفاده کنید.

ناشر: شباویز
6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR