مارماریس یا آنتالیا؟ به کدام شهر سفر کنم؟

راهنمای سفر 04 بهمن ، 1402 5 دقیقه

وقتی پای صحبت از سفر به سواحل مدیترانه‌ای به میان می‌آید، چراغ سوال پرتکرار مارماریس یا آنتالیا؟ در ذهن افراد روشن می‌شود. واقعیت مشترک بین این دو کشور این است که هر دو صاحب زیباترین و چشم‌نوازترین مناظر طبیعی و تاریخی هستند؛ اما در کنار این تشابه تفاوت‌های بنیادینی نیز به چشم می‌خورد که شاید اگر با دقت بیشتری آن‌ها را بسنجید، تصمیم‌گیری برایتان آسان‌تر شود. ما در این نوشتار کار شما را راحت کرده‌ایم. کافی است تا انتها همراه ما باشید تا ضمن آشنایی کامل با تفاوت‌های موجود بین این دو شهر ساحلی برای همیشه به تردید‌هایتان در باب مارماریس یا آنتالیا خاتمه دهید.

موقعیت جغرافیایی آنتالیا و مارماریس

به نقشه کشور ترکیه که نگاه کنید، متوجه می‌شوید مارماریس و آنتالیا هر دو تقریبا در یک نقطه جغرافیایی قرار گرفته‌اند؛ بااین‌تفاوت که مارماریس بخش جنوب غربی این کشور و آنتالیا بخش غربی آن را اشغال کرده است. این تفاوت جزئی در موقعیت جغرافیایی موجب می‌شود تا ما ایرانی‌ها به آنتالیا دسترسی بیشتر و راحت‌تری داشته باشیم. این در‌حالی است که برای سفر به مارماریس ضمن طی‌کردن مسافتی طولانی‌تر با مسیری غیرمستقیم مواجه هستیم.

اگر از تفاوت‌های آب‌وهوایی این دو شهر هم بخواهید بدانید، باید بگوییم مارماریس و آنتالیا هر دو به واسطه مجاورت با دریا آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارند. بنابراین خیلی تفاوتی ندارد کدام مقصد را انتخاب می‌کنید؛ چراکه در هر دو تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل در انتظارتان خواهد بود.


موقعیت جغرافیایی شهر مارمایس

موقعیت جغرافیایی شهر آنتالیا

فرهنگ مردم در مارماریس یا آنتالیا چه تفاوتی دارد؟

وقتی به گذشته مارماریس و آنتالیا نگاه می‌کنید، انگار سوار بر ماشین زمان می‌شوید. هر دو این شهرها شما را به گذشته‌های خیلی دور می‌برند. به‌ عبارتی در فرهنگ مردمان شهر مارماریس و آنتالیا رد پایی از یک تاریخ غنی به چشم می‌خورد. تفاوت فرهنگی موجود بین این دو شهر ساحلی، در قاب‌های متفاوتی که از تاریخ به نمایش می‌گذارند، خلاصه می‌شود.

طبق آنچه از دل روایات تاریخی نقل می‌شود، مارماریس شهری بندری بوده که در زمان حکومت عثمانی به عنوان مرکز تجارت دریایی انتخاب شده است. این شهر هنوز که هنوز است بعد از گذشت سال‌ها همچنان صنعت دریانوردی را در خود حفظ کرده است. به همین دلیل هم وقتی به خاک مارماریس قدم می‌گذارید، متوجه می‌شوید که تمام عناصر فرهنگی این شهر متاثر از تجارت دریایی و صنعت دریانوردی آن بوده است.

آنتالیا نیز مانند مارماریس دارای تاریخی کهن و غنی است. بااین‌حال این شهر ساحلی چشم‌نواز تاریخ را به گونه دیگری تجربه کرده است. ورود اقوام و حکومت‌های مختلف به آنتالیا و تاریخ پرفرازونشیبی که این شهر به خود دیده است، موجب می‌شود تا در ورودتان به خاک آنتالیا بوی غلیظ تاریخ را کاملا استشمام کنید. فرهنگ این شهر نیز به واسطه تاخت‌وتازهای گوناگون تاریخی شکل‌وشمایلی کاملا باستانی به خود گرفته است.

نمایی زیبا از مارماریس

نمایی زیبا از شهر مارماریس

اماکن تاریخی در آنتالیا و مارماریس

اگر جاهای دیدنی مارماریس و دیدنی‌های آنتالیا را در دو کفه ترازو قرار دهیم، می‌بینیم این آنتالیاست که برنده میدان می‌شود. تاریخ چندهزارساله آنتالیا و حوادث سیاسی و تاریخی متعددی که این شهر به خود دیده، از آن یک جاذبه تاریخی تمام عیار ساخته است. جای‌جای این شهر مملو از جاذبه‌های باستانی است که اگر خوب در آن کاوش کنید، می‌توانید حقایقی ناشناخته را از دل تاریخ حکومت عثمانی یا رومیان باستان بیرون بکشید.

مارماریس نیز از داشتن جاذبه‌های تاریخی بی‌نصیب نمانده است. این شهر ساحلی نیز در کنار تمام جاذبه‌های طبیعی‌اش که هوش از سر آدمی می‌برد، از موهبت داشتن دیدنی‌هایی تاریخی برخوردار است که ارزش هزاران بار تماشاکردن را دارد. بااین‌حال اگر قرار باشد بین مارماریس یا آنتالیا تنها یک گزینه را برای سفرهای باستانی و تاریخی خود انتخاب کنیم، قطعا آنتالیا در اولویت خواهد بود.

تصویر یکی از جاهای تاریخی آنتالیا

تصویر یکی از جاهای تاریخی و دیدنی آنتالیا

تنوع اقامتگاه در آنتالیا و مارماریس

یکی از موضوعات مهمی که موجب تردید افراد در انتخاب میان مارمایس یا آنتالیا می‌شود، وضعیت قیمت و کیفیت اقامتگاه و هتل در این دو شهر ساحلی است.

تنوع هتل‌ها در شهر آنتالیا به مراتب بیشتر از تنوع اقامتگاه‌ها در مارماریس است. این تنوع و گوناگونی هم ریشه در آمار بالای گردشگری دارد که این شهر را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنند. به عبارتی تعداد گردشگران شهر آنتالیا چیزی حدود 6 برابر توریست‌های شهر مارماریس است. همین موضوع هم باعث می‌شود تا در شهر آنتالیا با طیف وسیع و بی‌شماری از هتل‌های لوکس و مجلل تا اقامتگاه‌های ساده و ارزان‌قیمت مواجه شوید.

مارماریس نیز به نسبت تعداد گردشگری که دارد، تنوع قابل قبولی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را ارائه می‌دهد. بااین‌حال وقتی صحبت از انتخاب می‌شود، با وجود بهترین هتل های مارماریس، این آنتالیاست که گوی سبقت را می‌رباید.

تصویری از یک هتل در شهر مارماریس

تصویر یکی از هتل های ساحلی مارماریس

سواحل مارماریس یا آنتالیا؟

اگر مقصودتان از سفر به شهرهای ترکیه یافتن آرامش بیشتر و دورماندن از هیاهو و مشغله‌های روزمره شهر است، سواحل مارماریس بهترین نقطه برای شما خواهند بود. در مقابل اگر می‌خواهید تجربه‌ای بی‌نظیر از تفریحات آبی را در کارنامه سفرتان به ترکیه رقم بزنید و هیجان را با دوز بالایی مهمان جانتان کنید، سواحل آنتالیا انتخاب بهتری است.

سواحل آنتالیا و مارماریس هر دو در زیبایی و شگفتی نظیر ندارند. اصلا به همین دلیل هم هست که به آنتالیا لقب نگین مدیترانه و به مارماریس عنوان بهشت ترکیه را بخشیده‌اند. مناظر بکر و روح‌نوازی که در سواحل بی‌کران این دو شهر چشم‌ها را نوازش می‌کنند، نقطه اشتراک مارماریس و آنتالیا هستند.

آنچه موجب تردید گردشگران در انتخاب میان سواحل مارماریس یا آنتالیا می‌شود، تفاوت‌های تفریحی این دو با هم است در مارماریس سواحل خلوت‌ترند؛ ازهمین‌رو می‌توانند دنج‌ترین نقطه برای ریلکس‌کردن، آفتاب‌گرفتن و پیاده‌روی روی ماسه‌های نرم باشند.

در مقابل سواحل آنتالیا همیشه مملو از گردشگر و توریست است. قبلا به این سوال که «کوش آداسی بهتره یا آنتالیا» پاسخ داده‌ایم؛ اما در مقایسه مارماریس و آنتالیا باید گفت شلوغی و ازدحام آنتالیا در کنار معایب فراوانی که دارد، از یک مزیت بزرگ برخودار است و آن وجود درخشان‌ترین تفریحات آبی مهیج است؛ امتیازی که در سواحل مارماریس کمتر به چشم می‌خورد.

تصویر یک ساحل زیبا در آنتالیا

تصویری از یک ساحل زیبا در شهر آنتالیا

زندگی شبانه در شهر آنتالیا و مارماریس

زندگی شبانه در مارماریس با شدت بیشتری جریان دارد. بنابراین اگر شما جزو گردشگرانی هستید که شب‌های سفر تاب ماندن در هتل را ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند تا خود صبح در خیابان پرسه بزنند، مارماریس بهشت شما خواهد بود. مناطق ساحلی این شهر مملو از کافه‌ها و رستوران‌هایی است که با آمدن شب تازه چراغ مغازه خود را روشن می‌کنند و تا سپیده صبح میزبان گردشگران و شهروندان هستند. از کافه‌های شب‌زنده‌دار مارماریس که بگذریم باید به جشن‌های ساحلی این شهر اشاره کنیم که خواب را از چشمان هر گردشگری می‌رباید.

آنتالیا نیز در شب‌زنده‌داری چیزی از مارماریس کم ندارد. بااین‌حال شاید شور و نشاطی که در سواحل مارماریس مشاهده می‌کنید با دوز پایین‌تر و شدت کمتری در سواحل آنتالیا جریان داشته باشد.

تصویری از مارماریس در شب

تصویری از گشت‌های شبانه در شهر مارماریس

مراکز خرید در آنتالیا و مارماریس

آیا مراکز خرید موجب تعلل و تردیدهایتان در انتخاب بین مارماریس یا آنتالیا شده است؟ خوب خبر خوبی برایتان داریم. این دو شهر زیبا و چشم‌نواز هر دو بهترین و ناب‌ترین تجربیات را در حوزه بازارگردی برایتان رقم می‌زنند. در مارماریس می‌توانید خودتان را به آغوش گرم غرفه‌های سنتی رنگارنگ و فروشگاه‌های مدرن این شهر بسپارید. در آنتالیا نیز باید کفشی آهنین به پا کنید تا بتوانید از ویترین‌های چشمک‌زن فروشگاه‌های لوکس این شهر دیدن کنید.

تنها تفاوت جالب توجه میان مراکز خرید مارماریس و آنتالیا نوع صنایع دستی است که در این دو شهر به چشم می‌خورد. در مارماریس منسوجات است که قاپ گردشگران را می‌دزدد. اما در آنتالیا جواهرات پرزرق‌وبرق حرف بیشتری برای گفتن دارند.

تصویری از یک مرکز خرید در آنتالیا

تصویری از یک مرکز خرید در شهر آنتالیا

کیفیت و هزینه غذا در آنتالیا و مارماریس

در بحث شکم‌گردی و منوی غذایی مارماریس بهتر است یا آنتالیا؟ این یکی دیگر از دودلی‌ها و تردیدهایی است که افراد در پاسخ به سوال سفر به مارماریس یا آنتالیا تجربه می‌کنند.

اگر به سبک زندگی مردم مارماریس نگاهی داشته باشیم متوجه می‌شویم که صنعت دریانوردی تقریبا بر تمام اجزای زندگی‌شان سایه انداخته است. یکی از این بخش‌های مهم آشپزی و سبک غذایی است که مردم مارماریس دارند. ورود و خروج کشتی‌های تجاری مختلف به خاک مارماریس شرایطی را فراهم کرده است تا این شهر ساحلی در طبخ غذا و رژیم غذایی خود از الگوهای فرهنگ‌های مختلف تاثیر بپذیرد.

در مقابل آنتالیا رژیم غذایی نزدیک به سبک غذایی ما ایرانیان دارد. ضمن اینکه این شهر به دلیل خوش‌ذائقگی در استفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف موفق به کسب رتبه سوم جهان در طبخ غذا شده است. به این افتخارات ارزنده برگزاری جشنواره‌های متعدد غذایی در آنتالیا را هم بیفزایید که حکم تاییدی بر خوشمزگی غذاهای این شهر است. جالب است بدانید که سبک غذایی موجود در شهر آنتالیا ریشه‌ای عثمانی دارد.

در نهایت باید بگوییم که هم مارماریس و هم آنتالیا در طبخ غذاهای دریایی به یک میزان تبحر دارند. بااین‌حال در آنتالیا به دلیل نزدیکی ذائقه‌ها احتمالا لحظات دلچسب‌تری را در کافه‌ها و رستوران‌ها تجربه می‌کنید.

از نظر تفاوت‌های اقتصادی هم باید بگوییم قیمت هر وعده غذا در دو شهر مارماریس و آنتالیا به کیفیت غذا و نوع رستوران آن بستگی دارد. اما در حالت کلی هزینه سرو غذا در آنتالیا نسبتا بیشتر از مارماریس است.

تصویری از یک رستوران در مارماریس

تصویری از یک رستوران در مارماریس

هزینه سفر به آنتالیا و مارماریس

هزینه سفر از آن دسته فاکتورهای مهمی است که نمی‌توان از تاثیر آن در انتخاب بین مارماریس یا آنتالیا چشم‌پوشی کرد. اجازه دهید رک و پوست‌کنده و بدون هیچ مقدمه‌چینی به شما بگوییم که سفر به مارماریس در مقایسه با آنتالیا هزینه بیشتری روی دست‌تان می‌گذارد.

اما از این نکته مهم نباید غافل بود که در نرخ نهایی هزینه‌های سفر به هر شهری فاکتورهای متعددی دخالت دارند. از مهم‌ترین این فاکتورها هم می‌توان به نوع حمل‌ونقل، نوع هتل، سبک غذایی افراد، زمان سفر و نوع تفریحات اشاره کرد.

مارماریس امن تر است یا آنتالیا؟

 نظر مسافران درباه مارماریس و آنتالیا را که مروز می‌کنیم، متوجه می‌شویم در هر دو شهر ساحلی ترکیه امنیت به یک اندازه حاکم است. به عبارتی گردشگران آنتالیا و مارماریس همه به یک اندازه از امنیت کامل برخورداند. تنها نکته قابل تامل ازدحام و شلوغی آنتالیاست که احتمال بروز خطر یا آسیب را برای گردشگران افزایش می‌دهد.

برای سفر خانوادگی به آنتالیا برویم یا مارماریس؟

وقتی که قرار است سفر به یکی از شهرهای ترکیه را با خانواده تجربه کنید، استانداردها به کلی تغییر چهره می‌دهند و پای معیارهای دیگری به ماجرا باز می‌شود. قاعدتا در انتخاب مقصد برای سفرهای خانوادگی امنیت در تمام جنبه‌ها حرف اول را می‌زند. اگر همین ویژگی را معیار انتخاب خود قرار دهیم، بدون شک از مارماریس به عنوان بهترین مقصد برای سفرهای خاتوادگی شما یاد خواهیم کرد.

تصویری زیبا از شهر زیبا آنتالیا

تصویری از شهر زیبای آنتالیا

سفر مجردی به مارماریس یا آنتالیا؟

مارماریس یا آنتالیا؟ کدام یک را برای سفرهای مجردی خود انتخاب کنیم؟ در سفرهای مجردی افراد تاب پذیرفتن هر نوع محدودیتی را ندارند. به عبارتی گردشگران برای تجربه بیشتر خوشی و هیجان سفرهای مجردی را در برنامه خود قرار می‌دهند. ازهمین‌رو آنتالیا با ارائه تفریحات مهیج‌تر، برخورداری از هتل‌های لاکچری‌تر و رستوران‌های مجلل‌تر گزینه بهتری برای سفرهای مجردی شما خواهد بود.

مارماریس یا آنتالیا؟ انتخاب شما کدام است؟

مارماریس بهتره یا آنتالیا؟ محال است برای یکبار هم که شده این سوال را از زبان افرادی که قصد دارند با تور مارماریس یا تور آنتالیا سفر کنند، نشنیده باشید. اگر قرار باشد به این سوال همیشگی تنها در قالب یک خط پاسخ دهیم می‌گوییم مارماریس و آنتالیا هر دو جذابیت‌های بصری گوناگونی دارند که از سفرکردن به هر دو آن‌ها پشیمان نخواهید شد. بااین‌حال آنتالیا چهره‌ای تاریخی‌تر دارد؛ ضمن اینکه با تنوعی بی‌نظیر از هتل‌ها و تفریحات مهیج به استقبال گردشگران می‌رود. در مقابل مارماریس با چهره آرام و بی‌هیاهویش آغوش خود را به روی گردشگران باز می‌کند. طبیعتا آرامش موجود در سواحل بکر این منطقه است که برای همیشه گوشه ذهن‌تان باقی می‌ماند. در نهایت انتخاب بین مارماریس یا آنتالیا را می‌توان انتخابی کاملا شخصی دانست که پاسخ آن بستگی زیادی به روحیات شما دارد. حالا شما بگویید برای سفر کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ مارماریس یا آنتالیا؟

سوالات متداول

۱- چه تفاوت‌هایی بین مارماریس و آنتالیا وجود دارد؟

مارماریس و آنتالیا هر دو شهرهای ساحلی زیبا در ترکیه هستند، اما مشخصه‌ها و جذابیت‌های خود را دارند. مارماریس با ساحل‌های طلایی، تنوع در طبیعت و فضاهای سبز خیره‌کننده خود، به عنوان یک مقصد تفریحی فرهنگی و طبیعی شناخته می‌شود، در حالی که آنتالیا با تاریخچه باستانی، مساجد باشکوه و بازارهای گردشگری پرآوازه، به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی توجه گردشگران را جلب می‌کند.

۲- چه جاذبه‌های گردشگری معروفی در مارماریس و آنتالیا وجود دارد؟

در مارماریس، جاذبه‌های معروف شامل خلیج مارماریس با سواحل زیبا، کوهستان‌های پوکایان و بازارهای محلی وجود دارند. در آنتالیا  نیز قلعه ییلدیز، کاخ هادریان و بازار قدیمی کاله‌چی از جمله مکان‌هایی هستند که هر ساله گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند.

مشاوره رایگان