مراسم رقص سماع (مولانا)

جاهای دیدنی 08 اسفند ، 1394 5 دقیقه

sama_dance_molana_shabaviz.net007

 جشن سماع برای بزرگداشت سالگرد مرگ مولانا در قرن 13 ام برگزار می شود. مراسم بزرگداشت از 10 دسامبر شروع می شود و در 17 دسامبر زمان یکی شدن مولانا با خدا به اوج خود می رسد. هر سال مردم زیادی از اقسام نقاط دنیا برای مشاهده این مراسم در قونیه جمع می شوند. لطفا اگر تصمیم به سفر به شهر قونیه را دارید قبل از سفر از محل اقامت خود مطمئن شوید.

sama_dance_molana_shabaviz.net010

سماع به رقصی گفته می شود که شامل چرخش بدن همراه با حالت خلسه در جهت اهداف معنوی می باشد.سماع یکی از قدیمی ترین سنت هایی که است قبل از اسلام به وجود آمده بوده است. پس از اسلام موافقان و مخالفان زیادی داشته است.

سماع، شنیدن، شنوایی، آواز، سرود وجد و پایکوبی و دست افشانی صوفیان منفردا و جمعی با آداب و تشریفات خاص گفته می شود.

استفاده علمی از موسیقی توسط مسلمین به طور حتم از روی آگاهی عمیق از تاثیرات گوناگون آن بر روان آدمی بوده است، در حالی که بزرگانی چون فارابی ، ابن سینا از این علم نیز به عنوان یک وسیله درمانی استفاده می کردند.

اهل سلوک چون به این مهم پی بردند علاوه بر استعداد سالک و علل و مقدماتی که او ر برای مجذوب شدن قابل می سازد وسائل عملی دیگری که به اختیار و اراده سالک است و نیز برای ظهور حال فنا موثر می باشد بلکه برای پیدا شدن حال و وجد عامل بسیار  قوی محسوب می شود موسیقی و آواز خواندن می باشد که همه آنها تحت عنوان سماع در می آید .

لباس سماع

sama_dance_molana_shabaviz.net002

sama_dance_molana_shabaviz.net004

sama_dance_molana_shabaviz.net009

سماع خانه

مراکز صوفیانه که به نامهای خانقاه ، زاویه ، رباط ، صومعه ، دوبره ،  لنگر تکلیه بر قرار میشد شامل یک حیاط مرکزی و رواق های طولانی در دوسوی آن ، در قسمت داخلی حجره های خلوت قرار داشت در یک سمت سالنی بود و مسجد کوچکی برای اقامه نماز ، محلی برای قرائت قرآن ، مکتبی برای آموزش قرآن ، مرکزی که در آن معارف تدریس می شد، اتاقی که شیخ و دیگر اعضا وابسته او مانند همسر وفرزندان بسر می برند.

sama_dance_molana_shabaviz.net005

sama_dance_molana_shabaviz.net003

sama_dance_molana_shabaviz.net001

sama_dance_molana_shabaviz.net008

مشاوره رایگان