کاپادوکیا ترکیه

جاهای دیدنی 25 دی ، 1395 5 دقیقه

کاپادوکیا شهری است که همه کسانی که به ترکیه سفر می کنند دیدن از این شهر را در صدر برنامه های خود قرار می دهند. سکونت در این شهر زیبا از زمان عهد برنز بوده است .برترین جاذبه های گردشگری در این مکان روستاهایی که در اطراف تپه ها ایجاد شده اند ، شهرهای مارپیچ زیر زمینی که مسیحیان پیشین خود را از دید متجاوزان در ان پنهان می کردند و کلیساهای عهد بیزانس هستند. این جا محلی است که هم عاشقان طبیعت و هم دوستداران تاریخ از دین ان لذت خواهند برد و از ان به زیبایی وخوبی یاد خواهند کرد.


1-موزه فضای باز گورمه
درست در خارج از روستای گورمه محلی است که موزه فضای باز گورمه نام دارد و البته تحت حفاظت سازمان یونسکو است.این جا مجموه ای عظیم از کلیساهای صخره ای به هم پیوسته و حجره های راهبانی است که در کنار هم واقع شده اند. تاریخ و پیشینه این مجموعه به قرن دهم تا دوازدهم یعنی زمانی که کاپادوکیا مرکز مذهبی مهم بیزانس ها محسوب می شد بر می گردد.در این مجموعه چندین کلیسای بزرگ و کوچک هست که مهم ترین ان کلیسای المالی ( کلیسای سیب ) است که در بالای درب ان دیوار نقش هایی از عروج عیسی مشاهده می شود. کلیسای کوچک " عزیزباربارا " با دکوراسیون داخلی قرمز رنگش از دیگر کلیساهای این مجموعه است.کلیسای مار کلیسای بعدی است که در ان نقاشی های دیواری از جرج مقدس به پشم می خورد. کلیساهای دیگری هم در این مجموعه واقع شده مثل کلیسای تاریک.
این موزه مشهورترین جاذبه گردشگری  کاپادوسیا و از برترین جاذبه های گردشگری ترکیه به حساب می اید.برخی ا ز نقوش و دیوار نگاره های این مجموعه به شدت مخدوش و معیوب شده اند چرا که از 1964 به بعد کلیساهای کوچک به درستی نظارت نشده اند و ارزش این نقوش ناشناخته باقی ماندند.


2- گورمه
روستای گومه در چندین مجله به عنوان زیباترین روستای جهان رای اورده است که البته ان هم دلایل خودش را دارد.این روستا ی نیمه پنهان در تپه ها خانه های سنگی دارد که اتاق های غاری در زیر ان پنهان شده است.برای بیشتر بازدیدکنددگان بالن های هوایی اصلی ترین تفریح محسوب می شود.هر صبح این بالن ها بر فراز روستای گورمه در می ایند تا گردشگران از دره ها و مناظر بی نظیر زیرپایشان دیدن کنند و لذت ببرند.کلیسای چشم پری با دیوارنگار های زیبا و کلیسای پنهان در نزدیکی موزه فضای باز گورمه قرار دارند.


3- شهر زیرزمینی کایمایکلی

شهرهای زیرمینی کاپادوکیا از عهد برنز تشکیل شدند اما مشهور ترین ان ها مربوط به اوایل عهد بیزانس(0قرن ششم و هفتم )یعنی زمانی که مسیحیان برای محفوظ ماندن از هجوم اعراب و ایرانیان مجبور به زندگی زولانی در زیرزمین شدند ، می باشند.شهر زیرزمینی کایماکیلی در کاپادوکیا نمونه بزرگی است که از اتاق های زیرزمینی که با تونل به هم متصل شده اند وا ز هشت طبقه تشکیل شده که چهار طبقه ان در معرض دید و کاوش بازدیدکنددگان قرار دارد.


4- موزه فضای باز زلو

موزه فضای باز زلو که ظاهر ان از صخره هایی با نوک برجسته و اقامتگاه های غار مانند تشکیل شده ، یاداور کاپادوکیای قدیمی است. اغاز سکونت در این جا به قرن نهم باز میگردد که به عنوان صومعه کاربرد داشته است تا قرن بیستم که از رونق خوبی برخوردار بود.به دلیل فرسایش و خطرات سقوط صخره در سال 1952 این روستا ممنوعه شد. امروزه کل دره یک موزه ات . دو کلیسای کوچک در این جا برای دیدن وجود دارد : کلیسای انگور و مسجد صخره ای.اما لذت اصلی در این منطقه این است که از راه های مارپیچی که در دو طرف صخر ها هستند پایین رفته تا از اقامتگاههای غاری که با اتش سیاه اندود شده اند دیدن کنند و از مناظر باشکوه اطراف لذت ببرند.


5- شهر زیرزمینی درینکیو
این شهرزیر زمینی عمیق ترین پناهگاه زیر زمینی کاپادوکیا است که مثل کایماکلی توسط مسیحیان اولیه برای محفوظ ماندن از هجوم دشمنان مورد استفاده قرار می گرفته است. تونل هایی که در این جا هستند بسیار مخوف بوده و هر چه به طبقات پایین تر بروید مخوف تر می شوند.کلیساها وانبار و اقامت گاههای زیادی وجود دارد که ارزش کاوش و دیدن دارند. سیستم تهویه هوایی که توسط ساکنین این شهر استفاده می شده است نیز قابل مشاهده است.


6- دره سرخ و گل رز
این دره زیباترین دره کاپادوکیا است که بین دو روستای گورمه و کاوسین قرار گرفته است.صخره های این دره رنگارنگ بوده و به رنگ های صورتی و زرد و نارنجی دیده می شوند.در میان صخره ها ، باغ های سرسبز و تاکستان ها و زمین های کشاورزی زیادی هست که توسط کشاورزان بومی نگهداری می شوند و این در حالی است که درون صخره ها کلیساهای پنهانی وجود دارد به عهد بیزانس ها مربوط می شود. در این جا ردپاهای بسیاری وجو دارد که فرصت خوبی است که کفش های پیاده روی اتان را پا کنید و قدم در این راه ها بگذارید.سه جاذبه گردشگری برتر در دره "رز " کلیسای ستونی ، کلیسای صلیب که در سقف غار صلیب بزرگی کنده کاری شده و کلیسای سه صلیب که کنده کاری های فوق العاده زیبایی در سقف ان وجود دارد ، می باشند.


7- دره ایهلارا

تپه باریک و چشم نواز ایهلارا در عمق صد متری جنوب غرب شهر کاپادوکیا واقع شده است که مقصد گردش دوست داران طبیعت است. این دره که با علف های صخره ای مفرش شده بهشتی سبز و خرم است که از درختان صنوبر و زمین های حاصل خیز کشاوزی پوشیده شده است.در عهد بیزانس ها این دره ، خلوت گاه مورد علاقه معتکفین معبد که این کلیسا ها و مجموعه های عظبم را داخل صخره ها ایجاد می کردند ،بوده است.کلیسای معطر ، کلیسای مار و کلیسای جورج مقدس از بهترین این کلیساها هستند . البته کلیساهای متعدد دیگری هم در مسیر برای دیدن وجود دارد.در روستای سلیم صخره های دندانه دار در معبد سلیم ارزش دیدن دارند.


8- کاوسین
اصلی ترین جاذبه های گردشگری در روستای کوچک کاوسی دو کلیسا است که از دوران بیزانس به جا مانده اند.با ورود به شهر کلیسای کاوسین قرار گرفته که دیوارنگاره های داخلی ان بسیار باشکوهند . این در حالی است که در مرکز روستای قدیمی کلیسای " جا باپتیست مقدس " به چشم می خورد که گفته می شود قدیمی ترین کلیسای کاپادوکیا است که ستون های ضخیم و شکل ساختاری ان منظره تاثیرگذار وباشکوهی خلق کرده است.


9-سوگانلی
دره های دوقلوی سوگانلی صخره های هرمی شکلی دارند که برای اولین بار در زمان رومیان توخالی شدند. در عهد بیزانس ها این محل به اوج شکوفایی خود رسیئ و به مرکز اصلی راهب ها مبدل شد.صخره های این دره جایگاه کلیساها و خانه های راهب ها بود. کلیسای کلاه سیاه و کلیسای مار و کلیسای پنهان از جمله کلیساهایی هستند که در بین همه کلیساهای این جا ، به خوبی محافظت شده اند.


10- پسابگ
سنگ های قارچ شکل دره پسابگ از مشهور ترین مناظر کاپادوکیا به شمار می ایند. دراوایل دوران بیزانس ها یک جامعه مذهبی ک پیرو سیمون مقدس منارنشین – راهب قرن 4 که عمر خود را در بالای مناری در سوریه شمالی گذراند – بود زندگی خودشان را به روش این مرد وقف کردند.اما به جای منار ، ان ها به ایجاد حجره های راهب در بالای این مکان مبادرت ورزیده و در آن به عبادت می پرداختند.یکی از این حجره های راهب هنوز قابل مشاهده است.


11- اوچ حیصار
روستای اوچ حیصار توسط قلعه صخره ای عظیمی که پیچیده بوده و تونل ها و غارهایی دارد احاطه شده است.درست مثل منطقه شهر های زیر زمینی این صخره های برون زده روستاییان را از حمله متهاجمین در دوران رومیان و بیزانس ها حفظ می کرده است. این قلعه ها این قابلیت را دارند که از ان ها بالا رفته و از آن بالا نطاره گر مناظر زیبای اطراف باشید.


12- اوانوس
اوانوس شهری پویا در نزدیکی رودخانه کیزیلیرمک می باشد. منظره دیدنی خاصی در این جا وجود ندارد ملی اصلی ترین جاذبه گردشگری اوانوس ظروف سفالی ان است.
این شهر تاریخچه ای قوی در صنعت کوزه گری دارد که به عهد حجر برمی گردد وامروزه هم هنوز هنرمندان بومی از خاک های سرخ کرانه رودخانه برای ساخت صنایع دستس اشان استفاده می کنند. در مرکز شهر کارگاه ها و مغازه های سفال گری به چشم می خورد و در کنار رودخانه هم برخی از این کارگاه ها هستند که این فرصت را به شما می دهد که از نزدیک شاهد ساخت این صنای دستی باشد یا این که خودتان به ساخت یک کوزه ساده دست بزنید.


13- کایسری
بسیاری از گردشگران کاسیری را تنها در مسیر رفت یا برگشت به فرودگاه می بینند اما در این این شهر پویا برای ان دسته از افرادی که فرصت کافی دارند یادبودها و مکان هایی جامانده از دوران سلجوقیان و عثمانیان وجود دارد که ارزش دیدن دارند. قلعه ای در مرکز شهر واقع شده که بین مغاز های جدید و جاده های شلوغ به صورت فشرده جای شده است. مدرسه " سیفته " در پارک میمار سینان یکی از مدرسه های پزشکی اولیه در جهان است. و موزه باستان شناسی که در ان یافته های عهد حجر به نمایش گداشته است ارزش دیدن دارد.


14- معبد اسکی گوموسلر

در10 کیلومتری شمال شرق شهر " نیجده " در کاپادوکیا این معبد واقع شده است. این کلیسای سنگی دیوارنگاره های بی نظیری دارد که با کلیساهای مشهور نزدیک گورمه در رقابت است.این نقوش به قرن یازده برمی گردد که تصویر عید تبشیر و مریم مقدس با فرزندش عیسی است است.
کاپادوکیا از مناطق دیدنی ترکیه است و بالن‌سواری بر فراز آن تجربه‌ای متفاوت با هر سفر دیگری است‌. کاپادوکیا مجموعه‌ای از چند دهکده است که خانه‌هایشان را در دل کوه و به صورت غار ساخته‌اند. چیزی شبیه به روستاهای کندوان و میمند کرمان اما از لحاظ گردشگری بسیار توسعه‌یافته است. یکی از تفریحات مهم آن بالن‌سواری است. البته تفریح گران‌قیمتی محسوب می‌شود. این شهر 376 کیلومتر از آنکارا و 730 کیلومتر از استانبول فاصله دارد که باید این مسیر با اتوبوس طی شود. به همین دلیل دسترسی به آن کمی سخت است.

کاپادوکیا جایی که زمین در اثر میلیون‌ها سال فرسایش به شکل‌های عجیب و فانتزی درآمده، دودکش‌های پریان که در اشکال اهرام‌، مخروط‌ها و قارچ‌ها و کلاه‌های مختلف است. همینطور شهرها و عبادتگاه‌هایی که تا عمق چندین متری زمین قرار گرفته‌اند. مناظری خارق‌العاده و استثنایی که گویی جایی خارج از کره زمین است. لذت بالن‌سواری و دیدن این اشکال زیبای طبیعی از بالا، خاطره سفری دل‌انگیز را برای هر گردشگری رقم می‌زند.

هر ساله فستیوال بالن‌سواری در کاپادوکیا برگزار می‌شود اما روزهای خارج از فستیوال هم شما می‌توانید از بالن‌سواری لذت ببرید و تفاوت آن با فستیوال در این است که کمی خلوت‌تر برگزار خواهد شد. شرکت‌های مختلفی ارائه‌دهنده این پرواز‌ها هستند، که از نظر قیمت با هم متفاوت هستند و علت این تفاوت به اندازه سبد بالون، تعداد مسافران، طول پرواز، کیفیت صبحانه و پذیرایی، میزان ارتفاعی که پرواز می‌کنند و بیمه بر می‌گردد. اما قیمت‌ها تقریباً حدود 150 تا 160 یورو است.
برنامه پرواز تمام شرکت‌ها از صبح زود، هنگام طلوع آفتاب شروع می‌شود تا مسافران بتوانند طلوع آفتاب رو در حال پرواز ببینند. طول پرواز هم ۶۰ یا ۹۰ دقیقه است و اکثر خلبان‌ها زمان زیادی را صرف نشان‌دادن ‌دودکش‌های جن و پری و تپه‌های رنگین‌کمانی توفا در دره‌های منطقه می‌کنند. که برای این کار تجربه خلبان حرف اول را می‌زند. زیرا در بسیاری از نقاط دنیا‌، بالون سواری شامل رسیدن به ارتفاع بالا و فراهم کردن یک نمای پانورامایی شگفت‌انگیز از منطقه برای مسافران است‌؛ اما در کاپادوکیا رسیدن به ارتفاع بالا ملاک نیست بلکه بهترین خلبانان در ابتدا بالون را به ارتفاع بالا می‌برد و پس از آن زمان زیادی از پرواز را به فرو بردن بالون در دره‌ها و بیرون آوردن از آن اختصاص می‌دهد که لذت و هیجان پرواز را چندین برابر می‌کند. در پایان هم گرفتن مدال و عکس یادگاری این خاطره را برای همیشه ثبت می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه سفر به کاپادوکیا در حدود یک میلیون و 300 تا سه میلیون و 200 هزار تومان متغییر است و بستگی به نوع اتاق و هتل محل اقامت، خدمات تور و... دارد. هزینه بالن‌سواری هم در حدود 150 تا 160 یورو است که در حدود 580 هزار تومان می‌شود. در بسیاری از تورها هزینه ورودیه‌ها برعهده مسافر است که چیزی حدود 100 دلار باید در نظر گرفت. ناهار و شام هم با مسافر است. سفر کاپادوکیا سفری سخت محسوب می‌شود با توجه به پیاده‌روی‌های سه چهار ساعته‌ای که دارد، بنابراین خیلی از تورها از پذیرفتن افراد سالخورده و کودکان معذور هستند.

kabadokya

مشاوره رایگان